РЕЧ КРИТИКЕ „Порекло ноћне таме“ Џона Треша

19.07.2024. 10:45 10:47
Извор: Промо

„Порекло ноћне таме“ Џона Треша је неконвенционална романсирана биографија Едгара Алана Поа.

Треш осветљава живот великог писца али тако да увек прави што шири захват у културу и стање науке и технологије сваког исечка времена које описује. Тако, рецимо, када пише о Лондону који је Едгар Алан По први пут посетио са својим старатељима још као дечак, он даје и целу слику града у ком је тада царовао Лорд Бајрон као један од популарних и харизматичних хероја романтичарског покрета, док су на Краљевском институту Хамфри Дејви и Мајк Фарадеј „демонстрирали могућности хемије, електрицитета и магнетизма у динамичним, експлозивним представама“. Године Поовог школовања илустроване су и насловима уџбеника који су се тада користили, као и коментарима шта се у то време очекивало од ученика у сличним школама. Овај метод се наставља у сваком следећем периоду Поовог живота, и аутор богато и детаљно каталогизира не само пишчев пут, или градове у којима је живео, већ даје што прецизнију укупну слику времена.

Џон Треш је докторирао на темама историје науке и филозофије технологије, и Едгара Алана Поа, такође заљубљеника у теорију, у великој мери чита у овом светлу, подсећајући да је познати писац науку популаризовао у својим текстовима и предавањима, као и у публикацијама које је објављивао (занимљиво је да је за живота, Поова најпродаванија књига била природњачки уџбеник који је написао). Треш епизоде из Поовог приватног живота и каријере допуњује не само илустрацијама и  фотографијама из тог времена, већ и одломцима из пишчевих писама, као и из текстова фикције који су били инспирисани стварним догађајима, људима, или местима.

„Порекло ноћне таме“ је помало колажни текст: иако је у питању биографија Едгара Алана Поа, она у исто време дели стил са књигама као што су Борстинов „Свет открића“ и Мангелова „Историја читања“ – пишчев живот изукрштан је са есејсистичким пасажима посвећеним историји културе, науке и свакодневице. Иако долази из академског окружења, Треш радије бира стил ближи једноставном, новинарском, не улазећи сувише дубоко у проблематику онога што пише, али зато нудећи свом читаоцу обиље података.