РЕЧ КРИТИКЕ Зибиле Кремер: „Да ли тело нестаје“
Преводилац: Соња Сич, Издавач: КЦВ Милош Црњански 2024.
Едиција књижица научних студија у издању КЦВ „Милош Црњански“ донела је ове године занимљив и сада нарочито актуелан научни рад немачке теоретичарке Зибиле Кремер. Текст „Да ли тело нестаје“ промишља питање да ли свеопшта виртуелизација води ка дематеријализацији, бестелосности и деперсонализацији, односно истражује како савремени медији и комуникације мењају наше разумевање тела и телесности.
Кремерова износи неколико битних тачака у овој проблематици – прво, на који начин се наш однос према (новим) медијима мења ако са њима комуницирамо кроз наше виртуелно тело (пластичније речено, шта доноси чињеница да је виртуелна структура далеко интерактивнија него рецимо обичан штампани текст, па је кроз наш аватар могуће директно утицати на виртуелни свет у ком смо). Следећа важна тачка је и промена самог корисника: да би могао да учествује у овом реципроцитету са другим знаковима корисник мора бити пре тога подвргнут семиотичкој метаморфози. Коначно, да би уронио у виртуелну стварност, корисник мора да се „подели“ на своје физичко тело од крви и меса, и на тело података које у виртуелној стварности делује као структура симбола.
Ауторка износи упечатљиве примере из стварности – рецимо, случај жене из Сијетла која је почетком деведесетих остала без контроле над својим условним аватаром у игри МУД (Кремерова овде користи термин ’персона’ за виртуелни идентитет), да би је други корисник искористио у порнографској намештаљци. Кремерова износи да сва одвратност ове епизоде не лежи у самом опису силовања (јер по њој опис није исто што и сам чин, мада свакако јесте порнографија, и то насилна) већ у присилном прекидању дејства стварне особе над својом виртуелном персоном.
Ово је, наравно, само једно од питања којима се Кремерова бави. Ново доба отвара нове начине нашег разумевања стварности, и у том смислу, с обзиром да се технологија рапидно мења и усавршава, било би изузетно занимљиво кроз овај модел пратити тумачења данашњих далеко развијенијих односа у видео играма, или, нарочито, надреалне стварности ВР четова.
Настасја Писарев