РЕЧ КРИТИКЕ „Порекло ноћне таме“ Џона Треша
„Порекло ноћне таме“ Џона Треша је неконвенционална романсирана биографија Едгара Алана Поа.
Треш осветљава живот великог писца али тако да увек прави што шири захват у културу и стање науке и технологије сваког исечка времена које описује. Тако, рецимо, када пише о Лондону који је Едгар Алан По први пут посетио са својим старатељима још као дечак, он даје и целу слику града у ком је тада царовао Лорд Бајрон као један од популарних и харизматичних хероја романтичарског покрета, док су на Краљевском институту Хамфри Дејви и Мајк Фарадеј „демонстрирали могућности хемије, електрицитета и магнетизма у динамичним, експлозивним представама“. Године Поовог школовања илустроване су и насловима уџбеника који су се тада користили, као и коментарима шта се у то време очекивало од ученика у сличним школама. Овај метод се наставља у сваком следећем периоду Поовог живота, и аутор богато и детаљно каталогизира не само пишчев пут, или градове у којима је живео, већ даје што прецизнију укупну слику времена.
Џон Треш је докторирао на темама историје науке и филозофије технологије, и Едгара Алана Поа, такође заљубљеника у теорију, у великој мери чита у овом светлу, подсећајући да је познати писац науку популаризовао у својим текстовима и предавањима, као и у публикацијама које је објављивао (занимљиво је да је за живота, Поова најпродаванија књига била природњачки уџбеник који је написао). Треш епизоде из Поовог приватног живота и каријере допуњује не само илустрацијама и фотографијама из тог времена, већ и одломцима из пишчевих писама, као и из текстова фикције који су били инспирисани стварним догађајима, људима, или местима.
„Порекло ноћне таме“ је помало колажни текст: иако је у питању биографија Едгара Алана Поа, она у исто време дели стил са књигама као што су Борстинов „Свет открића“ и Мангелова „Историја читања“ – пишчев живот изукрштан је са есејсистичким пасажима посвећеним историји културе, науке и свакодневице. Иако долази из академског окружења, Треш радије бира стил ближи једноставном, новинарском, не улазећи сувише дубоко у проблематику онога што пише, али зато нудећи свом читаоцу обиље података.
Настасја Писарев