ЈЕДАН КВАЛИТЕТ ЗА НАС, ДРУГИ ЗА БОГАТЕ ЗЕМЉЕ Ево на које се ПРЕХРАМБЕНЕ БРЕНДОВЕ УПИРЕ ПРСТ
Производи водећих прехрамбених компанија у просеку су слабијег квалитета у земљама с ниским приходима него у оним богатим, показао је извештај непрофитног удружења Access to Nutrition Initiative (ATNI).
Удружење оцењује здравствену исправност производа компанија попут Нестлеа, Пепсика и Унилевера индексом који обухвата вредности од један до пет бодова.
Најбоља је оцена ‘петица‘, најлошија ‘јединица‘, а производи с оценом већом од 3,5 бодова сматрају се здравијим избором, према Health Star Rating развијеном у Аустралији и на Новом Зеланду.
Производи групе од 30 компанија у земљама с ниским приходима добили су лошије оцене од оних које продају у земљама с високим приходима, утврдио је АТНИ.
У земљама с ниским приходима производи мултинационалки добили су у просеку оцену 1,8, а у а у земљама с високим дохотком, где је уједно тестирано више њихових производа, у просеку 2,3.
Више од милијарду људи има проблем с вишком килограма
Индекс је важан јер пакована храна игра све значајнију улогу у кризи гојазности која данас захвата цео свет, упозорили су у АТНИ, указујући на податак Светске здравствене организације да више од милијарду људи широм света живи с вишком килограма и бројним проблемима проузрокованим овим стањем.
Светска банка процењује пак да 70 посто гојазних, односно људи с прекомерном тежином, живи у земљама с ниским и средњим дохотком.
Извештај АТНИ је први после три године, и потврдило је вишегодишње залагање хрватске еврозаступнице Биљане Борзан, која је упозоравала на ову разлику.
“Слика је врло јасна и показује да те компаније у најсиромашнијим земљама света, где су, иначе све активне, не продају здраве производе", рекао је Марк Вијне, директор истраживања у АТНИ у интервјуу за Ројтерс.
"То је позив на узбуну владама тих земаља да буду на опрезу", додао је.
Удружење је ове године први пут одвојено састављала индексе за земље с високим и за оне с ниским дохотком.
Портпарол Нестлеа рекао је да компанија ‘обогаћује‘ производе у земљама у развоју, како би ‘неутралисала‘ мањак хранљивих материја.
"Обавезали смо се да повећамо нашу продају хране богате хранљивим материјама и усмеравамо људе према уравнотеженијој исхрани", рекао је портпарол Нестлеа за Ројтерс у поруци послатој електронском поштом.
Гласноговорник Пепсика одбио је да коментарише ове налазе. Прошле године објавили су нове циљеве који предвиђају смањење удела натријума у чипсу и додавање састојака производима, као што су интегралне житарице.
Најновији извештај објављен је после трогодишње паузе.