JEDAN KVALITET ZA NAS, DRUGI ZA BOGATE ZEMLJE Evo na koje se PREHRAMBENE BRENDOVE UPIRE PRST
Proizvodi vodećih prehrambenih kompanija u proseku su slabijeg kvaliteta u zemljama s niskim prihodima nego u onim bogatim, pokazao je izveštaj neprofitnog udruženja Access to Nutrition Initiative (ATNI).
Udruženje ocenjuje zdravstvenu ispravnost proizvoda kompanija poput Nestlea, Pepsika i Unilevera indeksom koji obuhvata vrednosti od jedan do pet bodova.
Najbolja je ocena ‘petica‘, najlošija ‘jedinica‘, a proizvodi s ocenom većom od 3,5 bodova smatraju se zdravijim izborom, prema Health Star Rating razvijenom u Australiji i na Novom Zelandu.
Proizvodi grupe od 30 kompanija u zemljama s niskim prihodima dobili su lošije ocene od onih koje prodaju u zemljama s visokim prihodima, utvrdio je ATNI.
U zemljama s niskim prihodima proizvodi multinacionalki dobili su u proseku ocenu 1,8, a u a u zemljama s visokim dohotkom, gde je ujedno testirano više njihovih proizvoda, u proseku 2,3.
Više od milijardu ljudi ima problem s viškom kilograma
Indeks je važan jer pakovana hrana igra sve značajniju ulogu u krizi gojaznosti koja danas zahvata ceo svet, upozorili su u ATNI, ukazujući na podatak Svetske zdravstvene organizacije da više od milijardu ljudi širom sveta živi s viškom kilograma i brojnim problemima prouzrokovanim ovim stanjem.
Svetska banka procenjuje pak da 70 posto gojaznih, odnosno ljudi s prekomernom težinom, živi u zemljama s niskim i srednjim dohotkom.
Izveštaj ATNI je prvi posle tri godine, i potvrdilo je višegodišnje zalaganje hrvatske evrozastupnice Biljane Borzan, koja je upozoravala na ovu razliku.
“Slika je vrlo jasna i pokazuje da te kompanije u najsiromašnijim zemljama sveta, gde su, inače sve aktivne, ne prodaju zdrave proizvode", rekao je Mark Vijne, direktor istraživanja u ATNI u intervjuu za Rojters.
"To je poziv na uzbunu vladama tih zemalja da budu na oprezu", dodao je.
Udruženje je ove godine prvi put odvojeno sastavljala indekse za zemlje s visokim i za one s niskim dohotkom.
Portparol Nestlea rekao je da kompanija ‘obogaćuje‘ proizvode u zemljama u razvoju, kako bi ‘neutralisala‘ manjak hranljivih materija.
"Obavezali smo se da povećamo našu prodaju hrane bogate hranljivim materijama i usmeravamo ljude prema uravnoteženijoj ishrani", rekao je portparol Nestlea za Rojters u poruci poslatoj elektronskom poštom.
Glasnogovornik Pepsika odbio je da komentariše ove nalaze. Prošle godine objavili su nove ciljeve koji predviđaju smanjenje udela natrijuma u čipsu i dodavanje sastojaka proizvodima, kao što su integralne žitarice.
Najnoviji izveštaj objavljen je posle trogodišnje pauze.