Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

REČ KRITIKE Valter Benjamin: „Arkade Pariza“

26.06.2024. 18:21 18:26
Piše:
Foto: Promo, KCV Miloš Crnjanski

Prevodilac: Sonja Sič, Izdavač: KCV Miloš Crnjanski 2023.

Još jedno od izdanja knjižica naučnih studija, eseja (i drugih tekstova) KCV „Miloš Crnjanski“ su „Arkade Pariza“ (ili „Pasaži Pariza“) Valtera Benjamina, posvećene nezavršenom projektu čuvenog nemačkog filozofa, kulturnog kritičara i esejiste. Obimna, nezavršena zbirka tekstova „Pasaži Pariza“ zamišljena je kao ambiciozna i sveobuhvatna kulturna kritika, odnosno refleksija duha devetnaestog veka, ali nažalost nikada nije završena pošto je Benjamin svoj život prerano okončao, bežeći od nacista. Ovo izdanje svakako je ograničeno obimom forme, ali uz komentare priređivača daje zaokruženu sliku ideje projekta za koji se Benjamin nadao da će biti njegovo najveće delo.

Benjamin pariske pasaže (preteče modernih tržnih centara) markira kao simbole tehnološkog napretka i važne činioce promene urbanog pejzaža koje je donelo novo vreme, naročito u kontekstu kapitalizma. Nova estetika čeličnih konstrukcija i stakla donosi i vizuelno izmenjenu sliku grada koja postaje ključna za tumačenje moderniteta. Za Benjamina su konačno i su i snovi u svakom smislu deo kolektivne istorije; u jednom korišćenom citatu Zigfrida Gideona čak i stoji da „konstrukcije preuzimaju ulogu podsvesnog“. Inače, „Pasaži Pariza“ su bili zamišljeni i kao kolažno delo, sa Benjaminovim tekstovima isprepletanim sa mnogim citatima ne samo iz teorije, već i lepe književnosti, na mnogo načina slično formama koje će kasnije koristiti postmodernisti.

Posebno su zanimljivi Benjaminovi pasaži o enterijerima, odnosno o unutrašnjem univerzumu privatnog stana nove građanske klase – iz koje, on lucidno primećuje, izrasta i čitav detektivski podžanr. Živeti znači ostavljati tragove – kriminalci su u ovim prvim detektivskim pričama upravo privatna lica iz srednje klase!

Benjamin se osvrće i na odnos kapitalizma i robe u kontekstu novih gradova, ali i urbanih pejzaža, tumačenih kroz vizuru šetača koji upija prizore, bez naročite namere (naravno, pariski pasaži su upravo najbolje mesto za posmatranje gradskog života).

Nastasja Pisarev

 

Piše:
Pošaljite komentar
REČ KRITIKE Zibile Kremer: „Da li telo nestaje“

REČ KRITIKE Zibile Kremer: „Da li telo nestaje“

19.06.2024. 11:54 12:01
REČ KRITIKE Lavkraft/Baranže: U planinama ludila

REČ KRITIKE Lavkraft/Baranže: U planinama ludila

30.05.2024. 17:33 17:43
REČ KRITIKE Điro Asada: Šef železničke stanice

REČ KRITIKE Điro Asada: Šef železničke stanice

27.03.2024. 12:13 12:19