REČ KRITIKE Zibile Kremer: „Da li telo nestaje“
Prevodilac: Sonja Sič, Izdavač: KCV Miloš Crnjanski 2024.
Edicija knjižica naučnih studija u izdanju KCV „Miloš Crnjanski“ donela je ove godine zanimljiv i sada naročito aktuelan naučni rad nemačke teoretičarke Zibile Kremer. Tekst „Da li telo nestaje“ promišlja pitanje da li sveopšta virtuelizacija vodi ka dematerijalizaciji, bestelosnosti i depersonalizaciji, odnosno istražuje kako savremeni mediji i komunikacije menjaju naše razumevanje tela i telesnosti.
Kremerova iznosi nekoliko bitnih tačaka u ovoj problematici – prvo, na koji način se naš odnos prema (novim) medijima menja ako sa njima komuniciramo kroz naše virtuelno telo (plastičnije rečeno, šta donosi činjenica da je virtuelna struktura daleko interaktivnija nego recimo običan štampani tekst, pa je kroz naš avatar moguće direktno uticati na virtuelni svet u kom smo). Sledeća važna tačka je i promena samog korisnika: da bi mogao da učestvuje u ovom reciprocitetu sa drugim znakovima korisnik mora biti pre toga podvrgnut semiotičkoj metamorfozi. Konačno, da bi uronio u virtuelnu stvarnost, korisnik mora da se „podeli“ na svoje fizičko telo od krvi i mesa, i na telo podataka koje u virtuelnoj stvarnosti deluje kao struktura simbola.
Autorka iznosi upečatljive primere iz stvarnosti – recimo, slučaj žene iz Sijetla koja je početkom devedesetih ostala bez kontrole nad svojim uslovnim avatarom u igri MUD (Kremerova ovde koristi termin ’persona’ za virtuelni identitet), da bi je drugi korisnik iskoristio u pornografskoj nameštaljci. Kremerova iznosi da sva odvratnost ove epizode ne leži u samom opisu silovanja (jer po njoj opis nije isto što i sam čin, mada svakako jeste pornografija, i to nasilna) već u prisilnom prekidanju dejstva stvarne osobe nad svojom virtuelnom personom.
Ovo je, naravno, samo jedno od pitanja kojima se Kremerova bavi. Novo doba otvara nove načine našeg razumevanja stvarnosti, i u tom smislu, s obzirom da se tehnologija rapidno menja i usavršava, bilo bi izuzetno zanimljivo kroz ovaj model pratiti tumačenja današnjih daleko razvijenijih odnosa u video igrama, ili, naročito, nadrealne stvarnosti VR četova.
Nastasja Pisarev