Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

KIDFLUENSERI DIKTIRAJU TRENDOVE I ZGRĆU PARE Sa osam godina deca samostalno obavljaju onlajn kupovinu, sa deset godine znaju osnove programiranja i alata veštačke inteligencije

13.02.2025. 08:45 09:34
Izvor:
Dnevnik
деца
Foto: freepik.com/ilustracija

Da li ste znali da većina mališana već oko treće godine redovno igra onlajn igre i gleda video sadržaje, savršeno baratajući mobilnim telefonima i daljinskim upravljačima?

Mnoga deca mlađa od osam godina već znaju kako samostalno da obave kupovinu putem interneta. Do desete godine, mnoga deca su već savladala osnove programiranja i alata veštačke inteligencije, kažu svetski statističari. 

Jedan od trendova poslednjih godina pokazuje da za sve veći broj dece internet nije samo mesto za trošenje džeparca i zabavu. Više od 70 odsto mladih u SAD i Evropi tvrdi da im je važno da imaju sopstvene prihode, a 42 odsto tinejdžera već zarađuje novac na internetu.

Jedan popularan dečiji influenser u Srbiji nedavno je snimio video u kome podučava drugu decu kako da se uz pomoć lične karte roditelja registruju na onlajn kladionice, kažu na Reditu. 

Njegovi video snimci, često ispunjeni humorom, igrom i zabavnim aktivnostima, privukli su veliku publiku, što mu je omogućilo da stekne znatan broj pratilaca i čak ostvaruje prihode putem svoje online prisutnosti. 

Da li je ovaj video neka vrsta sarkazma (što deca ispod 9 godina ne razumeju) ili je s nekom kladionicom potpisao ugovor, ne zna se. Ono što se zna jeste da sve više dece potpuno bez kontrole krstari internetom, a mnoga su zaneta mogućnostima zarade i tako podložna prevarama. Kidfluenseri diktiraju trendove, način života i plasiraju komercijalni sadržaj, radi ostvarivanja prihoda. 

Vrlo često pripadaju klanu takozvanih „nepo-beba” – deci slavnih roditelja, a prednost mu je u tome što ga već poznaju, što ima dovoljno novca da odmah nabavi potrebnu opremu, kao i materijalnu i logističku pomoć roditelja. 

deca
Foto: pixabay/ilustracija

„Kidfluenseri” sa brojnim pratiocima i ugovorima sa velikim brendovima postali su zaštitni znak trenutne blogosfere. Zbog originalnog sadržaja, sposobnosti da se isprate najnoviji trendovi, kao i živopisnih slika i stvarnih priča, dečiji blogovi brzo stiču popularnost. Broj pratilaca na YouTube, Instagram i Tiktok nalozima pet najvećih dečijih influensera u svetu u nekim slučajevima dostiže stotine miliona. Njihov prosečan godišnji prihod meri se milionima dolara (zarada najuspešnijih influensera kreće se od 10 do 30 miliona dolara), a većina njih još uvek nisu ni tinejdžeri.

Najčešći način da dete unovči svoj blog jeste putem ugovora o oglašavanju. Poslednjih godina, strategije promocije mnogih brendova usmerenih na decu uglavnom se baziraju na saradnji s mladim blogerima. I svetski poznate kompanije kao što su Matel, Hasbro ili Lego, kao i manji lokalni brendovi, pokazuju interesovanje za dečije blogovanje. Čak i influenseri s relativno malom publikom mogu privući neke oglašivače. O tome kako se u Srbiji kvalifikuje dečiji rad i, posebno, kako se oporezuje ovakva vrsta zarade maloletnika, drugom prilikom.

Deca zarađuju i igrajući se. Ne sva, naravno, neka zarade kifozu i kratkovidost. Ona koju sreća pogodi da dobro igraju neku igricu, mogu da steknu veliki broj pratilaca, pokazujući kako prelaze nivoe. Jedan od naših najpoznatijih Jutjubera karijeru je počeo u osnovnoj školi, igrajući League of Legends. Snimanje i pratioci i, posledično, slava i novac, toliko su ga zaneli da je napustio školovanje. Vratio mu se tek u dvadesetim, kad je shvatio da mu obrazovanje ipak treba. 

Sajber napadači vrebaju

Deca koja se bave blogovanjem mogu biti izložena potencijalnim sajber rizicima. Ne samo zbog toga što najčešće snimaju iz kuće, što povećava šansu da nesvesno otkriju adresu i privuku nasilnike ili lopove, već i zbog toga što ipak nemaju dovoljno znanja da se odbrane od hakera. Napadači mogu u ime navodnih predstavnika brendova da šalju fišing poruke koje izgledaju kao ponude za saradnju. Klikom na link ili otvaranjem priloženog dokumenta u takvim imejlovima/porukama može doći do preuzimanja malvera na uređaj deteta, što može dovesti do gubitka ličnih podataka, novčanih gubitaka i krađe naloga. 

Kako bi prevarili korisnike, napadači prave lažne stranice brendova koje izgledaju gotovo identično pravim. Mladi blogeri i njihovi roditelji, koji su često njihovi menadžeri, trebalo bi da pažljivo proveravaju poruke od nepoznatih p ošiljalaca, verifikuju izvore i linkove, kao i da koriste pouzdano sajber bezbednosno rešenje koje sprečava klik na zlonamerne linkove. 

Nije samo igranje način na koji se može zaraditi u gejming industriji. Deca često sama prave dodatne nivoe i neku vrstu spin-of igrica, usavršavajući kodiranje, a od toga do posla u nekoj firmi nije daleko. Mlađi igrači postepeno preuzimaju onlajn gejming prostor, a u nekim svetski poznatim igrama kao što su Roblox ili Minecraft njihov broj prelazi 40 odsto svih korisnika.

Istovremeno, takve popularne igre često postaju meta napadača i prevaranata. Na primer, kompanija Kasperski je utvrdila da je broj mladih igrača koji su bili meta sajber kriminalaca u onlajn igrama porastao za 30 posto u prvoj polovini 2024. u poređenju sa 2023. godinom. 

Kako deca ubrzano unapređuju svoje gejming veštine i unovčavaju ih, tako raste i potreba za proaktivnim koracima kako bi se sačuvala ova vrsta digitalnog prihoda. Neki od ključnih saveta za bezbednost u onlajn igrama su kreiranje jakih i sigurnih lozinki i izbegavanje preuzimanja sa nepouzdanih izvora. Zaštita finansijskih i ličnih podataka predstavlja osnovno pravilo za očuvanje onlajn zarade. 

I, naravno, roditeljski nadzor i odgovornost, i moralna i pravna.
 

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar
(FOTO) ŠOK IZ AMERIKE! Uhapšen sin legendarnog košarkaša Majkla Džordana, EVO šta je razlog

(FOTO) ŠOK IZ AMERIKE! Uhapšen sin legendarnog košarkaša Majkla Džordana, EVO šta je razlog

04.02.2025. 15:41 15:45
OVO JE PROROČANSTVO VEŠTAČKE INTELIGENCIJE ZA 2025. Evo koja zanimanja će biti NAJTRAŽENIJA i u šta Srbi treba da ulažu- Jedan sat ovog posla se plaća i 50 EVRA
Kombo

OVO JE PROROČANSTVO VEŠTAČKE INTELIGENCIJE ZA 2025. Evo koja zanimanja će biti NAJTRAŽENIJA i u šta Srbi treba da ulažu- Jedan sat ovog posla se plaća i 50 EVRA

06.01.2025. 11:09 11:50
POPULARNOST MI NIKADA NIJE BILA CILJ Influenserka Jovana Ivanović o svojoj karijeri i vršnjačkom nasilju

POPULARNOST MI NIKADA NIJE BILA CILJ Influenserka Jovana Ivanović o svojoj karijeri i vršnjačkom nasilju

17.08.2024. 18:00 13:45
ČUVAJTE SE FINFLUENSERA Ne nasedajte na njihove savete na TikToku; Uglavnom se radi o prevarama!

ČUVAJTE SE FINFLUENSERA Ne nasedajte na njihove savete na TikToku; Uglavnom se radi o prevarama!

Ulaganje pod uticajem društvenih medija je trend u kojem se pojedinci obraćaju platformama kao što su Tviter Instagram, TikTok, YouTube i Reddit za savete i preporuke za investiranje.
08.08.2024. 17:00 17:26