СВЕТСКИ ДАН МУЗИКЕ У СНП-у: Концерт Дечјег хора Оперског студија
НОВИ САД: Дечји хор Оперског студија Српског народног позоришта приређује вечерас концерт за Светски дан музике у 19 часова на сцени „Јован Ђорђевић“, и то ће бити њихов први целовечерњи наступ, од како су основани прошле године.
Оно што говори о посебности овог дечјег хора, као и самог њиховог концерта је програм, који није састављен од песама за децу, већ „правих“ оперских нумера. Од када је основан прошлог пролећа да би учествовао у Бизеовој опери „Кармен“ која је припремана у СНП-у, овај хор је добио прилику и да наступи у сценском извођењу Орфове „Кармине буране“, као и у Пучинијевој опери „Тоска“, балету „Крцко Орашчић“ Чајковског , и још неким представама. Публика на овом концерту ће имати прилике да чује управо и те нумере, међу осталима у програму.
Како каже уметнички руководилац овог хора солисткиња Опере СНП-а Верица Пејић, за годину дана колико постоје, учествовали су у свим представама у којима се појављује дечји хор. Заправо се ради чак о преко четрдесет представа у протеклој сезони. Још један куриозитет је и да ће на концерту наступити и њихове старије колеге са којима деле сцену у представама, односно солисти оперског ансамбла.
- Имала сам идеју да на крају ове сезоне прикажемо како је изгледао наш годишњи рад, извођењима одломака из представа у којима смо учествовали, и тако направимо мини концерт. Међутим, директор Опере СНП-а Жељко Андрић, иначе првак Опере, имао је идеју да приредимо целовечерњи концерт за Светски дан музике. Мени је та идеја фантастично звучала и саставили смо репертоар који се делом састоји од онога што смо већ досад отпевали на сцени, као одломак из првог и четвртог чина Бизеове „Кармен“, и валцер пахуљица из „Крцка Орашчића“. Наступиће и Теодор Пањак као један од наших солиста који је певао Пастирчета у „Тоски“. Извешћемо одломак из „Кармине буране“, али без соло сопрана, уместо којег ће певати наша Валентина Келеман – најављује Верица Пејић. - Првакиња Опере Данијела Јовановић извешће арију Норме из Белинијеве опере, а хорски део певаће деца, уместо одраслих. Жељко Андрић ће певати арију Тореадора из „Кармен“, и опет хорску деоницу овог пута певаће деца. Извешћемо и соло песму Рахмањинова, одломак из „Виолинисте на крову“, и из једног цртаног филма – „Пепељуга“, јер та нумера је заправо бисер класичне музике. Упитању је Листова Трансцендентална етида, коју је амерички композитор одабрао као тему за „Пепељугу“ .
Како истиче Верица Пејић, намера је била да деца не изводе дечји репертоар, него да покажу колико и класична дела могу да буду интересантна у њиховом извођењу. С дугогодишњим искуством у педагошком раду са децом млађег узраста, она је од самог почетка била укључена у оснивање и рад овог хора, као и одабира његових чланова, којих тренутно има шездесетак. Како је настајао хор, тако су се у току самог рада јављале и идеје о томе, како Верица Пејић каже, шта је оно што деци потребно да у томе напредују, и буду све боља.
- Имате велики број дечјих хорова у Новом Саду, Србији уопште, који су сјајни. Ако погледате такмичења хорова основних школа, чућете сјајне. Али, шта је разлика између онога што раде ти хорови и онога што ми нудимо деци? Сцена. То је огромна разлика. Схватила сам да је деци потребна једна врста сценског освештавања себе и свог тела, и своје улоге на сцени. Најпре смо кренули с неким вежбицама, да би то касније прерасло у озбиљне глумачке задатке који су стављени пред њих, и то је показало нешто чему се нисам надала, а то је огроман вокални напредак, не само у квалитету певања, већ и у интерпретацији – истиче Верица Пејић.
Тог напретка не би било без озбиљног приступа, и промишљања о раду са децом у оваквом хору.
- Ми смо сад дошли до тога да се трудимо да деци пружимо један шири увид у позоришно знање. Имамо вокалну технику, вишегласно певање, развијање хармонског слуха, и основе музичког образовања – наводи Верица Пејић, помињући и да се рецимо у раду на представи „Боеми“ разговарало о ликовима, и да је свако дете осмислило лик од почетка до краја, на основу костима и сижеа опере, и написало мали есеј о томе.
Од идеје да ово позориште има свој дечји хор, дошло се до тога да је једино у региону по томе. Како Верица Пејић истиче, ниједна оперска кућа око нас, на територији бивше Југославије и шире, нема при самом театру дечји хор.
- Опера у Загребу нема дечји хор, Темишвар нема, Београд нема, Будимпешта нема. Сви за своје потребе користе локалне дечје хорове. Која је мањкавост тога? Та деца немају никакво сценско образовање. Појавиће се ове године, а следеће године ће доћи млађа, јер је у представи потребан одређени узраст, а ми ћемо увек имати децу која су сценски потпуно спремна – истиче Верица Пејић.
Н. Пејчић