SVETSKI DAN MUZIKE U SNP-u: Koncert Dečjeg hora Operskog studija
NOVI SAD: Dečji hor Operskog studija Srpskog narodnog pozorišta priređuje večeras koncert za Svetski dan muzike u 19 časova na sceni „Jovan Đorđević“, i to će biti njihov prvi celovečernji nastup, od kako su osnovani prošle godine.
Ono što govori o posebnosti ovog dečjeg hora, kao i samog njihovog koncerta je program, koji nije sastavljen od pesama za decu, već „pravih“ operskih numera. Od kada je osnovan prošlog proleća da bi učestvovao u Bizeovoj operi „Karmen“ koja je pripremana u SNP-u, ovaj hor je dobio priliku i da nastupi u scenskom izvođenju Orfove „Karmine burane“, kao i u Pučinijevoj operi „Toska“, baletu „Krcko Oraščić“ Čajkovskog , i još nekim predstavama. Publika na ovom koncertu će imati prilike da čuje upravo i te numere, među ostalima u programu.
Kako kaže umetnički rukovodilac ovog hora solistkinja Opere SNP-a Verica Pejić, za godinu dana koliko postoje, učestvovali su u svim predstavama u kojima se pojavljuje dečji hor. Zapravo se radi čak o preko četrdeset predstava u protekloj sezoni. Još jedan kuriozitet je i da će na koncertu nastupiti i njihove starije kolege sa kojima dele scenu u predstavama, odnosno solisti operskog ansambla.
- Imala sam ideju da na kraju ove sezone prikažemo kako je izgledao naš godišnji rad, izvođenjima odlomaka iz predstava u kojima smo učestvovali, i tako napravimo mini koncert. Međutim, direktor Opere SNP-a Željko Andrić, inače prvak Opere, imao je ideju da priredimo celovečernji koncert za Svetski dan muzike. Meni je ta ideja fantastično zvučala i sastavili smo repertoar koji se delom sastoji od onoga što smo već dosad otpevali na sceni, kao odlomak iz prvog i četvrtog čina Bizeove „Karmen“, i valcer pahuljica iz „Krcka Oraščića“. Nastupiće i Teodor Panjak kao jedan od naših solista koji je pevao Pastirčeta u „Toski“. Izvešćemo odlomak iz „Karmine burane“, ali bez solo soprana, umesto kojeg će pevati naša Valentina Keleman – najavljuje Verica Pejić. - Prvakinja Opere Danijela Jovanović izvešće ariju Norme iz Belinijeve opere, a horski deo pevaće deca, umesto odraslih. Željko Andrić će pevati ariju Toreadora iz „Karmen“, i opet horsku deonicu ovog puta pevaće deca. Izvešćemo i solo pesmu Rahmanjinova, odlomak iz „Violiniste na krovu“, i iz jednog crtanog filma – „Pepeljuga“, jer ta numera je zapravo biser klasične muzike. Upitanju je Listova Transcendentalna etida, koju je američki kompozitor odabrao kao temu za „Pepeljugu“ .
Kako ističe Verica Pejić, namera je bila da deca ne izvode dečji repertoar, nego da pokažu koliko i klasična dela mogu da budu interesantna u njihovom izvođenju. S dugogodišnjim iskustvom u pedagoškom radu sa decom mlađeg uzrasta, ona je od samog početka bila uključena u osnivanje i rad ovog hora, kao i odabira njegovih članova, kojih trenutno ima šezdesetak. Kako je nastajao hor, tako su se u toku samog rada javljale i ideje o tome, kako Verica Pejić kaže, šta je ono što deci potrebno da u tome napreduju, i budu sve bolja.
- Imate veliki broj dečjih horova u Novom Sadu, Srbiji uopšte, koji su sjajni. Ako pogledate takmičenja horova osnovnih škola, čućete sjajne. Ali, šta je razlika između onoga što rade ti horovi i onoga što mi nudimo deci? Scena. To je ogromna razlika. Shvatila sam da je deci potrebna jedna vrsta scenskog osveštavanja sebe i svog tela, i svoje uloge na sceni. Najpre smo krenuli s nekim vežbicama, da bi to kasnije preraslo u ozbiljne glumačke zadatke koji su stavljeni pred njih, i to je pokazalo nešto čemu se nisam nadala, a to je ogroman vokalni napredak, ne samo u kvalitetu pevanja, već i u interpretaciji – ističe Verica Pejić.
Tog napretka ne bi bilo bez ozbiljnog pristupa, i promišljanja o radu sa decom u ovakvom horu.
- Mi smo sad došli do toga da se trudimo da deci pružimo jedan širi uvid u pozorišno znanje. Imamo vokalnu tehniku, višeglasno pevanje, razvijanje harmonskog sluha, i osnove muzičkog obrazovanja – navodi Verica Pejić, pominjući i da se recimo u radu na predstavi „Boemi“ razgovaralo o likovima, i da je svako dete osmislilo lik od početka do kraja, na osnovu kostima i sižea opere, i napisalo mali esej o tome.
Od ideje da ovo pozorište ima svoj dečji hor, došlo se do toga da je jedino u regionu po tome. Kako Verica Pejić ističe, nijedna operska kuća oko nas, na teritoriji bivše Jugoslavije i šire, nema pri samom teatru dečji hor.
- Opera u Zagrebu nema dečji hor, Temišvar nema, Beograd nema, Budimpešta nema. Svi za svoje potrebe koriste lokalne dečje horove. Koja je manjkavost toga? Ta deca nemaju nikakvo scensko obrazovanje. Pojaviće se ove godine, a sledeće godine će doći mlađa, jer je u predstavi potreban određeni uzrast, a mi ćemo uvek imati decu koja su scenski potpuno spremna – ističe Verica Pejić.
N. Pejčić