БИЦИКЛОМ КРОЗ ВОЈВОДИНУ: ЛЕЖИМИР (1) Слика на зиду цркве сећа на страшан злочин из новембра 1943.
Прелазим Дунав на скели која креће од Брашине чарде у Бегечу и пристаје у Баноштору.
Испраћају ме бегечки паори који у својим корпама причвршћеним за кардане малих трактора перу шаргарепу у реци према патенту који су изумели пре пар деценија а који их је прославио.
Искрцавамо се у Баноштору на сремској страни, купујем хладну воду у локалној продавници и поред споменика борцима НОБ-а на обали Дунава одмарам док гледам децу на љуљашки која играју “Буре, папир, маказе”.
Излазим из Баноштора и пре Чарде Корушка скрећем лево ка Свилошу у правцу мог данашњег првог циља - села Лежимир. Десно од пута идиличан призор: поље сунцокрета да “паперјастим” белим кумулусима изнад као као да су побегли са Монеових слика.
О Свилошу сам већ писао па само пролазим кроз село. На гробљу на улазу у Свилош срео сам Новосађанку Марицу Матијевић, родом из Свилоша која ми је показала име свог деде на плочи посвећеној убијенима на Огњену Марију 1941. У центру села је споменик погинулима у НОБ и жртвама фашиста са стиховима Мике Антића и речима Ј.Б. Тита. Марица из продавнице у којој сам купио воду и пре четири године - захваљује се на ондашњем помињању у “Дневнику” њене приче о тасту који је са групом мештана пред усташама побегао у суседно село Луг где су их тамошњи Словаци сакрили. Из једног дворишта огласило се јато гусака а у сеоској школи изненађујуће је много деце на матурском паноу. У Свилошу постоји и Молитвени дом назарена као и неколико законом заштићених дрвених амбара. Бунар на скретању за Грабово и даље је ван функције.
Успон ка гребену Фрушке горе и месту где се друм за Лежимир укршта са Партизанским путем је веома стрм па на неким деоницама гурам бицикл.
Стижем до раскрснице са Партизанским путем и ту, десетак метара од пута у шуми обилазим локалитет Софијин извор крај којег се налази дрвени крст на којем пролазници и верници каче различите реликвије, бројанице, поруке, молбе за оздрављење...
Село се никада демографски није опоравило
Злочин из новембра 1943. оставио је трагичне последице по демографску слику Лежимира. Од 2.041 становника колико их је било пре Другог светског рата, на Попису 1948. остало их је пола 1.141. Тај број је стагнирао до Пописа 2002. када је избројано 947 житеља да би после тога кренуо демографски суноврат, једнак оном у Другом светском рату - број становника се преполовио па их на Попису из 2022. има свега 555. Иако је Лежимир по свом географском положају и архитектури, сасвим сигурно једно од најлепших места у Срему.
Настављам даље и улазим у пикторесно фрушкогорско село Лежимир. Спуштам се до центра села и улазим у порту цркве која крије причу о једном од највећих злочина у Другом светском рату на овим просторима.
У порти лежимирске цркве већ осам деценија у две јаме почивају жртве настрашнијег мучења и погрома православног живља. У налету одмазде због партизанских акција, у јесен 1943. на улазу у село Немци и усташе спалили су у кући непокретног дечака, а потом жене, децу и старце затворили у цркву.
Ликвидације су започеле 27. новембра 1943. у јутарњим часовима и трајале су све до поподневних часова. 96 људи је убијено, један део је убијен у самој цркви, један део је изведен испред цркве, ту поређан уза зид цркве и пострељан а након тога је миниран црквени торањ, он је пао на цркву, обрушио је сводове и оне људе који су били полуживи је фактички усмртио.
Крвави пир усташа и Немаца једина је преживела трогодишња девојчица Делија Лаушевић, коју су родитељи сакрили у јаму за креч и покрили шибљем, где је сачекала да је пронађе сеоска бабица, траварка Јулка.
Она је била у мраку сама, три године стара и то је све слушала и када су јој родитеље клали и убијали и пуцали из ватреног оружја. Кад је све утихнуло, када су се они повукли, онда је Јулка дошла доле кроз јаругу и чула је да дете плаче и запомаже, завукла се и ухватила је за руке и изнела је.
Крвави пир усташа и Немаца једина је преживела трогодишња девојчица Делија Лаушевић, коју су родитељи сакрили у јаму за креч и покрили шибљем, где је сачекала да је пронађе сеоска бабица, траварка Јулка
Бака Јулка је Делији видала ране по телу, али и на души и касније јој пронашла рођаке који су је одгајили. У сеоском храму на плочи уписан је део имена убијених, међу њима и деветнаесторо деце. На иницијативу Сремске епархије започет је процес канонизације, а када се заврши ексхумација, кости жртава биће похрањене у цркви. На улазу у лежимирску Цркву Св. Георгија налази се слика која приказује сцену из новембра 1943.
У наставку текста за седам дана о споменику који доминира изнад Лежимира а мештани га зову једноставно - Човек о судбини напуштеног хотела “Фрушка гора” као и о сећању једног мештанина овог села на дане Другог светског рата.
Роберт Чобан