ФТ1П
КАКО НАПРЕДУЈЕ ДИГИТАЛИЗАЦИЈА Све на клик, али за ове ствари МОРА НА ШАЛТЕР
Дигитализација која је била у фокусу бивше премијерке Србије Ане Брнабић донела нам је више од 2,3 милиона грађана регистрованих на порталу еУправа, што чини трећину становника наше земље.
Зашто само трећина, ако према извештају Републичког завода за статистику из 2023. године око 81 одсто становништва старијег од 16 година користи паметни телефон, питање је за Канцеларију за ИТ и еУправу. А из те канцеларије добијамо информације да ће баш због тога што се еУправе највише клоне најстарији, Министарство информисања и телекомуникација спровести програм подизања дигиталних вештина становништва формирањем мреже тзв. дигиталних кутака у више од 50 руралних општина, које су, по њима, слаба дигитална тачка.
Грађани се највише пријављују
за вађење извода из матичне књиге,
уверења о држављанству, уверења
о некажњавању
Како истиче Милан Добријевић, државни секретар у Министарству информисања, њима ће на ноге доћи предавачи и тренери који ће им објашњавати поступак пријављивања на портал, као и то шта све од услуга могу да ураде, а највише их занима еАграр, на коме се пријављују за субвенције. По његовим речима, у току је пројекат развоја широкопојасне инфраструктуре у руралним пределима Србије, који ће само у фази 1 и 2 обухватити око 150.000 домаћинстава у више од 1.000 насеља. А брз интернет значи и лакши приступ сервисима електронске управе.
На првом месту документа
Грађани се највише пријављују за услуге везане за прибављање докумената, као што су вађење извода из матичне књиге грађана, уверења о држављанству, уверења о некажњавању, али и замена и продужетак возачке дозволе, заказивање за израду личне карте или продужење важења пасоша. На другом месту су такозвани животни догађаји: еВртић, еУпис у школу, али и преглед важења здравствене картице, увид у порезе – и плаћање, увид у Пензиони фонд и бројање колико још до пензије... Мало људи зна да на порталу може да се конкурише за посао и пријави за обуку за лобисте, али и да се уз помоћ портала обезбеди папирима неопходним за подношење захтева за кредит код банке. Како кажу у министарству, до сада је електронски размењено више од 240 милиона докумената, што представља огромно олакшање и за јавну управу и за грађане, који су толико пута мање стали пред шалтер.
Нису сви наклоњени дигитализацији
Да ли постоје проблеми? Наравно. Нису сви радници јавних управа наклоњени дигитализацији: неки не желе, а неки не умеју да протумаче прописе. И, да ли је довољно да им грађанин покаже на телефону неки документ, нарочито кад је уплатница у питању? Зато може да вам се деси да на шалтеру пружите телефон са податком који вам је стигао на мејл и чујете: „Идите то да одштампате.“ И не само то.
– Када сам се преселила у Београд, била сам спремна на рат са бирократијом – промена боравишта, израда личне карте, возачке дозволе, таблице за ауто, на све сам била спремна – прича новопечена Београђанка Милица Ранисављев. – Запањила ме је чињеница да здравствени систем није у потпуности дигитализован. Иако на порталу имам све податке о посетама дому здравља, у шта сам се лично уверила, од мене су у дому здравља тражили да одем у Нови Сад и затражим здравствени картон, који ће онда, у папирном облику, службеном поштом да пошаљу за Београд. И медицинска сестра у новосадском дому здравља је била запањена јер је ова установа дигитализована у потпуности пре више од 10 година, па је трчала по згради да нађе штампач који може да одштампа мој картон.
Ивана Радоичић