FT1P
KAKO NAPREDUJE DIGITALIZACIJA Sve na klik, ali za ove stvari MORA NA ŠALTER
Digitalizacija koja je bila u fokusu bivše premijerke Srbije Ane Brnabić donela nam je više od 2,3 miliona građana registrovanih na portalu eUprava, što čini trećinu stanovnika naše zemlje.
Zašto samo trećina, ako prema izveštaju Republičkog zavoda za statistiku iz 2023. godine oko 81 odsto stanovništva starijeg od 16 godina koristi pametni telefon, pitanje je za Kancelariju za IT i eUpravu. A iz te kancelarije dobijamo informacije da će baš zbog toga što se eUprave najviše klone najstariji, Ministarstvo informisanja i telekomunikacija sprovesti program podizanja digitalnih veština stanovništva formiranjem mreže tzv. digitalnih kutaka u više od 50 ruralnih opština, koje su, po njima, slaba digitalna tačka.
Građani se najviše prijavljuju
za vađenje izvoda iz matične knjige,
uverenja o državljanstvu, uverenja
o nekažnjavanju
Kako ističe Milan Dobrijević, državni sekretar u Ministarstvu informisanja, njima će na noge doći predavači i treneri koji će im objašnjavati postupak prijavljivanja na portal, kao i to šta sve od usluga mogu da urade, a najviše ih zanima eAgrar, na kome se prijavljuju za subvencije. Po njegovim rečima, u toku je projekat razvoja širokopojasne infrastrukture u ruralnim predelima Srbije, koji će samo u fazi 1 i 2 obuhvatiti oko 150.000 domaćinstava u više od 1.000 naselja. A brz internet znači i lakši pristup servisima elektronske uprave.
Na prvom mestu dokumenta
Građani se najviše prijavljuju za usluge vezane za pribavljanje dokumenata, kao što su vađenje izvoda iz matične knjige građana, uverenja o državljanstvu, uverenja o nekažnjavanju, ali i zamena i produžetak vozačke dozvole, zakazivanje za izradu lične karte ili produženje važenja pasoša. Na drugom mestu su takozvani životni događaji: eVrtić, eUpis u školu, ali i pregled važenja zdravstvene kartice, uvid u poreze – i plaćanje, uvid u Penzioni fond i brojanje koliko još do penzije... Malo ljudi zna da na portalu može da se konkuriše za posao i prijavi za obuku za lobiste, ali i da se uz pomoć portala obezbedi papirima neophodnim za podnošenje zahteva za kredit kod banke. Kako kažu u ministarstvu, do sada je elektronski razmenjeno više od 240 miliona dokumenata, što predstavlja ogromno olakšanje i za javnu upravu i za građane, koji su toliko puta manje stali pred šalter.
Nisu svi naklonjeni digitalizaciji
Da li postoje problemi? Naravno. Nisu svi radnici javnih uprava naklonjeni digitalizaciji: neki ne žele, a neki ne umeju da protumače propise. I, da li je dovoljno da im građanin pokaže na telefonu neki dokument, naročito kad je uplatnica u pitanju? Zato može da vam se desi da na šalteru pružite telefon sa podatkom koji vam je stigao na mejl i čujete: „Idite to da odštampate.“ I ne samo to.
– Kada sam se preselila u Beograd, bila sam spremna na rat sa birokratijom – promena boravišta, izrada lične karte, vozačke dozvole, tablice za auto, na sve sam bila spremna – priča novopečena Beograđanka Milica Ranisavljev. – Zapanjila me je činjenica da zdravstveni sistem nije u potpunosti digitalizovan. Iako na portalu imam sve podatke o posetama domu zdravlja, u šta sam se lično uverila, od mene su u domu zdravlja tražili da odem u Novi Sad i zatražim zdravstveni karton, koji će onda, u papirnom obliku, službenom poštom da pošalju za Beograd. I medicinska sestra u novosadskom domu zdravlja je bila zapanjena jer je ova ustanova digitalizovana u potpunosti pre više od 10 godina, pa je trčala po zgradi da nađe štampač koji može da odštampa moj karton.
Ivana Radoičić