Od Australije do Srbije
“Nauka u školama ne mora biti bauk” STJUART KOHLHAGEN naučni nomad inspiriše generacije nastavnika i učenika
U ovogodišnjem međunarodnom programu Festivala nauke, koji se od 12. do 14. decembra održava na Beogradskom sajmu, jedan od najzanimljivijih gostiju biće naučni nomad iz Australije, Stjuart Kohlhagen, koji će pokazati publici „kako se ujedinjenim snagama uma i tela mogu rešiti svi problemi kroz seriju dinamičnih eksperimenata koji aktiviraju i mozak i mišiće“.
No ovaj neumorni naučni radnik s višedecenijskim stažom, mnogo je više od izvođača atraktivnog festivalskog programa; kroz svoj rad u Australiji i širom sveta, aktivno je učestvovao – i još uvek učestvuje – u unapređenju načina na koji govorimo i učimo o nauci. Kroz razgovor sa Stjuartom oktrivamo čime se sve bavio od kraja sedamdesetih godina prošlog veka do danas, i šta će predstaviti beogradskoj publici prilikom svog boravka na Festivalu nauke.
Vi ste bivši direktor za nauku i obrazovanje u Questaconu – Nacionalnom naučno tehnološkom centru Australije, gde ste radili decenijama. Kako se pristup nauci, odnosno učenju nauke, razvijao tokom tog perioda u Australiji?
– Kada sam počeo da radim sa osnivačem Questacona, dr Majkom Gorom, oko 1978. godine, naučno obrazovanje u australijskim školama bilo je veoma tradicionalno. Iako su bolje opremljene laboratorije u srednjim školama nudile neke praktične eksperimente, nauka kao oblast proučavanja nije privlačila veliki broj učenika, dok je podučavanje nauke u osnovnim i ranim godinama bilo minimalno. Tokom 30-40 godina mog rada u Questaconu, sve više se prepoznavala potreba i vrednost naučnih veština, kao i inicijative za podršku angažovanja učenika u ovoj oblasti. Questacon, koji radi van formalnog obrazovnog sistema, mogao je da inovira, pokreće pilot projekte i eksperimentiše sa pristupima koji podstiču strast prema ovim oblastima učenja – onome što se danas naziva STEM (nauka, tehnologija, inženjerstvo, matematika; op.a.).
Hakovanje mozga
Šta pripremate za Festival nauke u Beogradu?
– Volim da rešavam probleme. Volim da otkrivam misterije, zbunjujuće pojave u stvarnom svetu, stvari koje iznenađuju. I posebno uživam u tome koliko su mnoge od tih stvari međusobno povezane. Moj šou će publici predstaviti širok spektar izazova, igara i aktivnosti koje će ih iznenaditi, a najbolje od svega je što će svi biti fizički uključeni. Publika će morati da isproba ove izazove, razmišlja i radi u timovima, isprobava različite strategije i možda uspe – a možda i ne? Glavna tema je zapravo kako možemo razmišljati i rešavati probleme – svi smo čuli savet da, kada zapnemo na nekom problemu, treba da razmišljamo na drugačiji način. Dobar savet, ali kako to zapravo izgleda? Dođite i dozvolite mi da vam hakujem mozak – kako biste sagledali probleme na potpuno nov način, iznenadili sebe i zadivili svoje prijatelje!
Koji su bili vaši glavni zaključci i posledična poboljšanja u obrazovnom procesu vezanom za nauku pre nego što ste pokrenuli projekat „The Science Nomad”?
– Pred kraj moje karijere u Questaconu, australijski obrazovni sistem se drastično promenio. Nauka (STEM)je počela da se integriše na mnogo sistematičniji način u osnovne škole, pa čak i u centre za rano obrazovanje. Izazov je bio – i ostao – kako obučiti, podržati i zadržati nastavnike u ovim novim pristupima, konceptima i alatima. Questacon i slične organizacije, koje su nekada bile deo neformalnog obrazovanja i smatrane „lepim dodatkom”, sada su prepoznate kao značajni akteri u podršci formalnom obrazovnom sistemu – ne tako što preuzimaju posao nastavnika, već razvojem i deljenjem pristupa koji ubrzavaju integraciju uspešnih strategija za podršku onome što nazivam veštinama 21. veka. Dok sam pomagao Questaconu da uspostavi ulogu u formalnom obrazovnom sistemu, imao sam priliku da radim sa vodećim australijskim istraživačima u nauci o učenju (neuronauka, psihologija i obrazovanje) kako bih razvio smernice zasnovane na dokazima za rad u učionici s ciljem maksimalizacije učenja. Takođe sam bio deo tima koji je razvio značajan resurs za razvoj STEM sklonosti u predškolskim ustanovama i centrima za rano učenje. Upravo su ta iskustva oblikovala šta, ko i kako u projektu „The Science Nomad”.
Šta je bila vaša glavna ideja kada ste započeli projekat „The Science Nomad”? Koji je bio cilj i da li se razlikovao u poređenju sa vašim prethodnim radom?
– Kao federalna vladina institucija, Questacon je, razumljivo, imao prioritet da usmeri svoje resurse na dobrobit australijskih građana i stanovnika. Naš pionirski rad na nacionalnom povezivanju i angažovanju ostao je najvišem svetskom nivou i poslužio kao šablon za mnoge druge programe širom sveta. Ipak, Questaconov prioritet je uvek bio Australija. Kao „The Science Nomad”, nemam takva ograničenja i slobodan sam da biram projekte, zemlje ili škole sa kojima sarađujem. U novoj ulozi se fokusiram na uticaj – na prave, dugoročne promene. Ne vidim smisao u dolasku u školu radi jednog časa, eksplozija i zabave, ako nakon našeg odlaska nastava i iskustvo učenika ostanu isti kao pre. Zato radim sa onima koji su na uticajnim pozicijama: sa nastavnicima, univerzitetima koji ih obučavaju, i razvojem obrazovnih resursa koji podržavaju nastavnike u kreiranju aktivnosti koje promovišu rešavanje problema, kritičko razmišljanje, ali i uživanje. Često se desi da ustanovim program u saradnji sa određenom školom, pa radim s tom školom nekoliko puta godišnje, tokom više godina, kako bih pomogao u podizanju kapaciteta nastavnika i unapređenju stila učenja koji škola koristi.
Kako pamtite prethodne posete Srbiji i regionu?
– Svaka poseta novim zemljama i kulturama je prilika za učenje i razmenu. Zemlje koje su nekada bile samo u mojim udžbenicima istorije, dom nekih inovacija koje su oblikovale svet, sada sam imao priliku da obiđem, hodam njihovim ulicama i vidim te predele. Svaki put kada posetim neku zemlju, dolazim s boljim razumevanjem moći njenog naroda i sa jasnijim uvidom u to šta bih korisno mogao da podelim.Obrazovni sistemi širom sveta suočeni su s velikim pritiscima, a svi izgleda imaju svoje mišljenje o tome kako bi sistem trebalo da se menja, ili koje rezultate smatraju prioritetima. Potrebne su godine da se jedan nastavnik obuči, a još nekoliko godina da savlada umetnost podučavanja. Tokom mog rada sa edukatorima i obrazovnim sistemima u vašem regionu, primetio sam da su ljudi svesni novih veština koje se očekuju od diplomiranih učenika i studenata. Pružajući nastavnicima nekoliko jednostavnih i praktičnih načina da podučavaju teme koje moraju da obrade, bio sam nagrađen stotinama slika koje su nastavnici podelili, pokazujući uspehe u svojim učionicama. Nastavnici su veoma povezani kao zajednica, a usmena preporuka i razmena među kolegama moćni su načini širenja ovih skromnih, ali efikasnih pristupa.
Nikola Marković