Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Од Аустралије до Србије

“Наука у школама не мора бити баук” СТЈУАРТ КОХЛХАГЕН научни номад инспирише генерације наставника и ученика

08.12.2024. 10:09 10:20
Пише:
Извор:
Дневник
номад
Фото: Фестивал науке/Marko Đoković

У овогодишњем међународном програму Фестивала науке, који се од 12. до 14. децембра одржава на Београдском сајму, један од најзанимљивијих гостију биће научни номад из Аустралије, Стјуарт Кохлхаген, који ће показати публици „како се уједињеним снагама ума и тела могу решити сви проблеми кроз серију динамичних експеримената који активирају и мозак и мишиће“.

Но овај неуморни научни радник с вишедеценијским стажом, много је више од извођача атрактивног фестивалског програма; кроз свој рад у Аустралији и широм света, активно је учествовао – и још увек учествује – у унапређењу начина на који говоримо и учимо о науци. Кроз разговор са Стјуартом октривамо чиме се све бавио од краја седамдесетих година прошлог века до данас, и шта ће представити београдској публици приликом свог боравка на Фестивалу науке. 

номад
Фото: Фестивал науке ПРОМО

 Ви сте бивши директор за науку и образовање у Questaconu – Националном научно технолошком центру Аустралије, где сте радили деценијама. Како се приступ науци, односно учењу науке, развијао током тог периода у Аустралији?

– Када сам почео да радим са оснивачем Questacona, др Мајком Гором, око 1978. године, научно образовање у аустралијским школама било је веома традиционално. Иако су боље опремљене лабораторије у средњим школама нудиле неке практичне експерименте, наука као област проучавања није привлачила велики број ученика, док је подучавање науке у основним и раним годинама било минимално. Током 30-40 година мог рада у Questaconu, све више се препознавала потреба и вредност научних вештина, као и иницијативе за подршку ангажовања ученика у овој области. Questacon, који ради ван формалног образовног система, могао је да иновира, покреће пилот пројекте и експериментише са приступима који подстичу страст према овим областима учења – ономе што се данас назива STEM (наука, технологија, инжењерство, математика; оп.а.).

Хаковање мозга
Шта припремате за Фестивал науке у Београду?
– Волим да решавам проблеме. Волим да откривам мистерије, збуњујуће појаве у стварном свету, ствари које изненађују. И посебно уживам у томе колико су многе од тих ствари међусобно повезане. Мој шоу ће публици представити широк спектар изазова, игара и активности које ће их изненадити, а најбоље од свега је што ће сви бити физички укључени. Публика ће морати да испроба ове изазове, размишља и ради у тимовима, испробава различите стратегије и можда успе – а можда и не? Главна тема је заправо како можемо размишљати и решавати проблеме – сви смо чули савет да, када запнемо на неком проблему, треба да размишљамо на другачији начин. Добар савет, али како то заправо изгледа? Дођите и дозволите ми да вам хакујем мозак  – како бисте сагледали проблеме на потпуно нов начин, изненадили себе и задивили своје пријатеље!
 

Који су били ваши главни закључци и последична побољшања у образовном процесу везаном за науку пре него што сте покренули пројекат „The Science Nomad”?

– Пред крај моје каријере у Questaconu, аустралијски образовни систем се драстично променио. Наука (STEM)је  почела да се интегрише на много систематичнији начин у основне школе, па чак и у центре за рано образовање. Изазов је био – и остао – како обучити, подржати и задржати наставнике у овим новим приступима, концептима и алатима. Questacon и сличне организације, које су некада биле део неформалног образовања и сматране „лепим додатком”, сада су препознате као значајни актери у подршци формалном образовном систему – не тако што преузимају посао наставника, већ развојем и дељењем приступа који убрзавају интеграцију успешних стратегија за подршку ономе што називам вештинама 21. века. Док сам помагао Questaconu да успостави улогу у формалном образовном систему, имао сам прилику да радим са водећим аустралијским истраживачима у науци о учењу (неуронаука, психологија и образовање) како бих развио смернице засноване на доказима за рад у учионици с циљем максимализације учења. Такође сам био део тима који је развио значајан ресурс за развој STEM склоности у предшколским установама и центрима за рано учење. Управо су та искуства обликовала шта, ко и како у пројекту „The Science Nomad”.

номад
Фото: Фестивал науке/Marko Đoković

 Шта је била ваша главна идеја када сте започели пројекат „The Science Nomad”? Који је био циљ и да ли се разликовао у поређењу са вашим претходним радом?

– Као федерална владина институција, Questacon је, разумљиво, имао приоритет да усмери своје ресурсе на добробит аустралијских грађана и становника. Наш пионирски рад на националном повезивању и ангажовању остао је највишем светском нивоу и послужио као шаблон за многе друге програме широм света. Ипак, Questaconov приоритет је увек био Аустралија. Као „The Science Nomad”, немам таква ограничења и слободан сам да бирам пројекте, земље или школе са којима сарађујем. У новој улози се фокусирам на утицај – на праве, дугорочне промене. Не видим смисао у доласку у школу ради једног часа, експлозија и забаве, ако након нашег одласка настава и искуство ученика остану исти као пре. Зато радим са онима који су на утицајним позицијама: са наставницима, универзитетима који их обучавају, и развојем образовних ресурса који подржавају наставнике у креирању активности које промовишу решавање проблема, критичко размишљање, али и уживање. Често се деси да установим програм у сарадњи са одређеном школом, па радим с том школом неколико пута годишње, током више година, како бих помогао у подизању капацитета наставника и унапређењу стила учења који школа користи. 

Како памтите претходне посете Србији и региону?

– Свака посета новим земљама и културама је прилика за учење и размену. Земље које су некада биле само у мојим уџбеницима историје, дом неких иновација које су обликовале свет, сада сам имао прилику да обиђем, ходам њиховим улицама и видим те пределе. Сваки пут када посетим неку земљу, долазим с бољим разумевањем моћи њеног народа и са јаснијим увидом у то шта бих корисно могао да поделим.Образовни системи широм света суочени су с великим притисцима, а сви изгледа имају своје мишљење о томе како би систем требало да се мења, или које резултате сматрају приоритетима. Потребне су године да се један наставник обучи, а још неколико година да савлада уметност подучавања. Током мог рада са едукаторима и образовним системима у вашем региону, приметио сам да су људи свесни нових вештина које се очекују од дипломираних ученика и студената. Пружајући наставницима неколико једноставних и практичних начина да подучавају теме које морају да обраде, био сам награђен стотинама слика које су наставници поделили, показујући успехе у својим учионицама. Наставници су веома повезани као заједница, а усмена препорука и размена међу колегама моћни су начини ширења ових скромних, али ефикасних приступа.

Никола Марковић

Извор:
Дневник
Пише:
Пошаљите коментар