Timoti Redmond, dirigent: Naučite da budete svoji
Postoje trenuci u kojima jednostavno ne umete da napišete uvod i predstavite osobu s kojom ste vodili razgovor zato što je biografija pred kojom stojite toliko razgranata i bogata da je teško naći polaznu tačku.
Sve je tu: imena velikih orkestara i značajnih koncertnih dvorana širom sveta, niz kreativnih uspeha i profesionalnih saradnji, zvanje profesora, pored dirigovanja izleti u kompozitorske vode, kritike napisane u superlativima. Samo u ovoj koncertnoj sezoni, koju započinje Nomusom, slušaċe ga publika u Engleskoj, Portugalu, Turskoj, Makedoniji, Hrvatskoj, Italiji, Francuskoj i Gruziji. No ipak, ako želite malo bolje da upoznate čoveka iza činjenica, dirigenta Timotija Redmonda, njegovi iskreni odgovori će vas sigurno odvesti korak bliže cilju. Za završni koncert Novosadskih muzičkih svečanosti, koje će biti održane od 20. do 27. oktobra, maestro Redmond je izabrao na prvi pogled neobičnu kombinaciju dela Kloda Debisija i Bele Bartoka, koje će izvesti Simfonijski orkestar Radio-televizije Srbije, uz pijanistkinju Tamaru Stefanović. Podsetimo, na programu su Debisijev Prelid za „Popodne jednog fauna”, zatim Bartokov Koncert za klavir i orkestar br. 1, te na kraju čuveni Koncert za orkestar u f-molu velikog mađarskog kompozitora.
– U srži samog programa jeste Koncert za klavir i orkestar br. 1 Bele Bartoka, delo koje je izabrano kako bi obasjalo fantastičan virtuozitet Tamare Stefanović - otkriva nam Timoti Redmond. – Kad govorimo o koncertima, prva asocijacija uvek su solisti, ali nekoliko kompozitora komponovalo je koncerte i za orkestre, a Bartokov je najpoznatiji među njima. Činila mi se kao izbalansirana ideja da uživamo u virtuozitetu orkestra u jednakoj meri u kojoj ćemo uživati u Tamarinom virtuozitetu. Pri tome, Bartokov Koncert za orkestar je neosporno jedan od najpopularnijih komada 20. veka. Nostalgičan je, prepun dovitljivog humora i neodoljivih plesnih ritmova. Kao kontrast toj Bartokovoj energiji, koncert ćemo započeti Debisijevom raskošnom, takođe nostalgičnom kompozicijom „Popodne jednog fauna“. Ovo delo čini jednu od glavnih kapija kojom je muzika zakročila u 20. vek, a znamo da je Debisijeva muzika Bartoku bila važan izvor inspiracije.
Da živimo u idealnom svetu, koliko biste vremena proveli vežbajući ovaj program s orkestrom pre nego što stupite na scenu?
– To u velikoj meri zavisi od samog orkestra. Imaćemo nekoliko dana, što mislim da je u ovom slučaju potpuno u redu. Cilj je da budemo sigurni da su svi razumeli muziku, ali da ne vežbamo previše zato što i to ume da bude pođednako kontraproduktivno kao kad imate premalo proba. Nije zgoreg sačuvati malo uzbuđenja za sam nastup, a ovaj koncert svakako obeċava pregršt uzbuđenja!
Kad smo već kod vremena: posmatrajući remek-delo nekog slikara stojimo tačno tamo gde je stajao umetnik dok je radio na njemu. Imamo istu perspektivu, deli nas samo vreme. Nešto slično se dešava i kad sviramo ili slušamo kompoziciju nastalu u prošlosti: oživljavamo davno nestali svet povezujući ga s našim emotivnim sferama. Kako pronalazite ravnotežu između poštovanja tradicije i iskrenosti ka današnjici?
– S obzirom na to da dirigujem velik broj savremenih dela, često razmišljam o tome kako izvodim muziku koju niko dotad nije čuo. Upravo zbog toga puno mi pomaže da makar pokušam da zamislim kako je publika doživljavala muziku u doba Betovena, Bartoka ili Debisija. Kako su se osećali, šta su mislili kad su prvi put čuli neke kompozicije koje danas smatramo uvaženim remek-delima. Ukus publike se vremenom menja, to je neizbežno, kao što je neizbežna činjenica da svaka interpretacija stoji na ranijim slojevima tumačenja date kompozicije, ali istovremeno mislim da će muzika uvek zvučati sveže i novo, kad god je izvodimo. Treba samo biti radoznao i beskrajno iskren prema kompozitoru.
Kad prvi put sarađujete s nekim, da li vam je bitno da prethodno pročitate biografiju date osobe ili poslušate snimke njenih nastupa?
– To svakako može biti od pomoći. U principu, volim unapred čuti muzičare s kojima ću sarađivati. Međutim, često se desi da se prvi put sretnemo na probi i otkrijemo kako nam muzika pruža savršenu podlogu za mnogo toga zajedničkog, što je predivan osećaj za svakog umetnika. To vam je vrsta intimnog kamernog dijaloga između svih izvođača i dirigenta.
Malerova muzika...
Postoji li kompozicija koja vas uvek u momentu oraspoloži bez obzira na okolnosti u kojima se nalazite?
– Prošlog leta sam dirigovao izvedbom Malerove Druge simfonije u katedrali u Iliju, koja vam lepotom oduzima dah. Malerova muzika vas bukvalno sunovrati u najdublji ponor očajanja i primora da se suočite s najcrnjim delovima sopstvenog bića pre nego što vas u samom finalu uzdigne u najvrtoglavije visine. Malo je reći da je ta muzika neopisivo intenzivno emotivno putovanje. Kako rečima dočarati iskustvo u kojem ste tek jedan od nekoliko stotina muzičara koji nastupaju u zgradi koja je tu već hiljadu godina? To je iskustvo koje vas uči skromnosti i miru. Horovima se priključuju solisti, gromki zvuk limenih duvača ođekuje moćnim orkestrom, a zvuk orgulja ispunjava drevnu, prostranu katedralu u kojoj nekoliko hiljada ljudi sedi u potpunoj tišini preplavljeno muzikom. U tim trenucima zaista verujete u to da je sve moguće i da će sve, nekako, ipak biti u redu.
Uočljiva je činjenica da volite da radite kako sa slavnim tako i s manje poznatim orkestrima, što je retkost u današnje doba u kojem su svi primorani da navedu što više velikih imena u svojim biografijama ne bi li ih zapazili na internacionalnoj sceni.
– Oduvek sam voleo što mi muzika pruža mogućnost da putujem i upoznajem nove ljude. Staze koje povezuju velike muzičke centre odavno su dobro utabane i mada je uvek zadovoljstvo raditi sa slavnim orkestrima u legendarnim koncertnim dvoranama, pođednako uživam u upoznavanju novih mesta i novih ansambala. Otkrivanje načina na koji se u određenom gradu vrednuje tamošnji orkestar uvek mnogo govori o datom društvu, kulturi i državi.
Da li ste na početku karijere ikad bili uplašeni pred novim orkestrom?
– Naravno! Prirodno je da iskusni muzičari ne reaguju baš uvek oduševljeno kad im tamo neki žutokljuni dirigent objašnjava šta i kako da sviraju. (Smeh) Vremenom čovek nauči kako da na podijumu bude stvarno svoj, kako da najefikasnije izrazi ono šta oseća i šta misli o datoj kompoziciji, te kako da izvuče najbolju moguću interpretaciju iz svojih muzičara. Sve to podrazumeva puno učenja, razmišljanja i empatije, ali je svakako fascinantan proces vredan uloženog truda.
Koje karakterne crte izdvajaju sjajne dirigente od onih manje ubedljivih?
– Ponekad izazovem svoje studente postavljanjem jednostavnog retoričkog pitanja: „Zašto si tu?“ Činjenica je da velik broj dela može da se izvede i bez dirigenta, a to povlači za sobom saznanje da morate pomoći izvedbi. Ako ste već odlučili da stanete na podijum, nemojte biti smetalo! Najbitnije je, dakle, da imate nešto važno da kažete u vezi s muzikom, da imate do tančina izrađeno mišljenje. Sama želja da postanete dirigent nije dovoljna. Morate biti u stanju da vodite i inspirišete grupu muzičara, da u njima probudite želju da otkriju nešto novo o muzici koju sviraju ili pevaju. Vaša uloga je da oživite muziku koja inače živi odštampana na papiru. Da razumete šta je kompozitor rekao, kako je to rekao i zašto je to rekao i da sve navedeno sa što manje reči prenesete grupi talentovanih umetnika kojoj dirigujete. Za to je potrebna poprilična doza izdržljivosti, skromnosti, marljivosti, strpljenja i poverenja da ćete kad-tad stići do cilja. Dobar osećaj za humor takođe nije na odmet!
Zita Kalmandi