Premijera opere „Faust”: Visoki izvođački dometi
Posle skorašnjeg upečatljivog uspeha premijere “Rigoleta”, ansambl Opere SNP započeo je novu sezonu još jednim ambicioznim projektom, premijerom “Fausta” Šarla Gunoa, nešto ređe izvođene klasične francuske opere, koja je u Novom Sadu ranije imala nekoliko zapaženih scenskih postavki.
Gunoov “Faust” sa libretom zasnovanim na motivima istoimenog čuvenog Geteovog dela i nemačke legende o čoveku koji je dušu prodao đavolu, premijerno je izveden 1859. godine u Parizu, naišavši na veliki uspeh, koji je ovom kompozitoru doneo međunarodni ugled i slavu.
Gunoov “Faust”, koji je na osoben način uskladio je i objedinio odlike komične opere i velike francuske opere, od prvih izvođenja osvojio je publiku postavši nezaobilazan deo repertoara svih velikih operskih scena. Pri tome se, kao kuriozitet može pomenuti i činjenica da se u Nemačkoj ova opera izvodila sa izmenjenim naslovom – umesto “Faust”, opera je preimenovana u “Margareta”, ili “Grethen”, da bi se izbegla zamena sa operom “Faust” koju je u isto vreme, polovinom devetnaestog stoleća napisao nemački kompozitor Luis Špor.
Ambiciozni poduhvat postavljanja na scenu Gunoove opere postavilo je pred umetničke rukovodioce i članove ansambla vrlo složene zadatke, iziskujući od njih i veliki trud i zalaganje. I kako se nakon premijere, po dugim aplauzima i ovacijama publike moglo zaključiti, ovaj uloženi trud nikako nije bio uzaludan, a kao rezultat ostvarena je izuzetno uspešna, dinamična i uzbudljiva operska predstava.
Predstavu je režirao mladi gostujući reditelj iz Beograda Aleksandar Nikolić, koji je nastojao da pođednako istakne dominantnu, romantičarskim muzičkim lirizmom prožetu motivsku liniju nesrećne ljubavi Margarete i Fausta, kao i neprekidnu i uvek neizvesnu borbu dobra i zla, ocrtanu kroz dramatičnu sudbinu Margaretinog zlosrećnog ljubavnika dr Fausta, koji u želji da povrati mladost i radost života pozove u pomoć đavola, postajući potom njegov sluga.
Maštovitim i svrsishodnim Nikolićevim režijskim rešenjima uobličen je pregnantan i logičan razvojni tok predstave, u snažnoj gradaciji koja je neumoljivo vodila ka tragičnom raspletu i nakon njega, ipak religijskom utehom hrišćanskog spasenja Margaretine duše, ozarenom raspletu. Gost dirigent iz Italije Alesandro Solinas pouzdano i nadahnuto je vodio soliste, hor i orkestar, gradeći zajedno sa njima slojevitu i brižljivo tonski i dinamički iznijansiranu muzičku potku dela, u kojoj su se uz sjajne pevačke kreacije solista posebno isticale i impresivne horske numere.
U naslovnoj ulozi doktora Fausta nastupio je gostujući tenor Dejan Maksimović, sugestivno gradeći svoj lik koji prolazi kroz niz preobražaja, od prvog pojavljivanja kao ostarelog i razočaranog učenjaka, potom Mefistovog sluge koji srlja u propast, povlačeći sa sobom i mladu i čednu Margaretu u koju je zaljubljen, do završne metamorfoze i pokajanja kojim pokušava da spase svoju postradalu ljubavnicu. Izuzetno uverljivo, energično, pevački i glumački besprekorno tumačenje uloge Mefista ostvario je Nebojša Babić, dajući svojoj roli pravu demonsku dimenziju.
Pođednako uspešna bila je i sopranistkinja Danijela Jovanović kao nežna i čedna Violeta, pružajući suverena i proživljena tumačenja numera svoje zahtevne uloge, poput balade o kralju od Tule i arije o čarima nakita “Ah! Je ris de me vior si belle”, kao i dueta sa Faustom o ljubavnoj sreći koje su bile među najuspelijim muzičkim trenucima predstave. Ulogu Margaretinog brižnog brata, vojnika Valentina ubedljivo je tumačio Vasa Stajkić, mecosopranistkinja Jelena Končar je pevački solidno i scenski vanredno uspelo ostvarila ulogu zaljubljenog mladića Zibela, a zapaženi su i nastupi Marine Pavlović Barać kao Margaretine susetke Marte i Gorana Krnete kao studenta Vagnera.
Vrlo istaknuto ulogu igrali su i nastupi solidno pripremljenog i uvežbanog hora, koji u “Faustu” gotovo dobija značaj jednog od protagonista, a među ovim horskim numerama posebno su zapaženi vinska pesma iz prizora gradskog slavlja i hor vojnika koji se vraćaju iz rata. Nastupi horistkinja imali su pritom i koreografsku dimenziju, gde su im se na sceni priključivale i članice i članovi baletskog ansambla, tako da su baletske tačke bile organski povezane sa horskim i solističkim nastupima, dobijajući povremeno izuzetno važnu i zapaženu ulogu, kao prilikom scene Margaretinog suočavanja sa paklenim demonima ili fantazmagorijskih prizora Valpurgijske noći iz završnog, četvrtog čina.
Za celovitost utiska o ovoj sjajnoj predstavi veoma su zaslužni i koreograf Aleksandar Ilić, dirigentkinja Vesna Kesić Krsmanović koja je pripremila horski ansambl, scenografi Saša Senković i Nikola Senković, kostimografkinja Senka Ranosavljević, kao i dizajner svetla Marko Radanović.
B. Hložan