KINEZI GRADE FABRIKU U SRBIJI Praviće automobile za kupce u Evropskoj uniji ZAOBILAZNIM PUTEM DO TRŽIŠTA BEZ CARINA
Kineska kompanija Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) odobrila je izgradnju fabrike električnih vozila u Sremskoj Mitrovici.
Dugoročni plan je da se ova vozila izvoze u Evropsku uniju bez carina, potvrđeno je za Radio Slobodna Evropa iz ove kompanije.
– Oko iznosa investicije odlučivaće se naredna dva meseca, u zavisnosti od toga da li ćemo proizvoditi 3.000 ili 5.000 vozila godišnje – rekla je Brankica Zjalić, nosilac projekta JMEV Srbija, i dodala da se kineska kompanija opredelila za Srbiju zbog dobrih ekonomskih odnosa i sa Kinom i sa Evropskom unijom.
Evropska unija je u oktobru 2024. godine uvela visoke carine (do 35 odsto) na električna vozila proizvedena u Kini, na period od pet godina. Ovom odlukom nastojalo se da se evropski proizvođači automobila zaštite od, kako se navodi, nelojalne konkurencije kineskih kompanija koje koriste državne subvencije Kine.
Srbija, s druge strane, sa Kinom ima potpisan Sporazum o slobodnoj trgovini, koji je stupio na snagu 2024. godine. Ovaj sporazum izazvao je kritike u EU, budući da je Srbija zemlja kandidat za članstvo i da se obavezala da će, po pristupanju Uniji, raskinuti sve bilateralne ugovore.
Zahvaljujući sporazumu sa EU, Srbija može, pod određenim uslovima, da izvozi automobile u Evropsku uniju bez carina.
Prema rečima predstavnice JMEV Srbija, kineska kompanija planira da započne izgradnju fabrike u Sremskoj Mitrovici tokom leta, a početak rada je planiran za 2026. godinu.
– Biće potrebno najmanje 300 radnika za proizvodnju tri hiljade vozila. Kineski inženjeri bi na početku proizvodnje došli da obučavaju radnike – kaže Brankica Zjalić, dodajući da je plan kompanije da zaposli isključivo radnike iz Srbije.
Ona ističe da se grad Sremska Mitrovica obavezao da obezbedi neophodnu infrastrukturu – priključke za struju i druge komunalne usluge, dok o dodatnim subvencijama nije bilo reči.
Kako navodi Zjalić, električni automobili biće namenjeni prodaji u Srbiji i EU. Pojedini delovi vozila proizvodiće se u Srbiji, dok će neki biti uvoženi iz Kine.
– Dugoročni cilj JMEV kompanije jeste da vozila izvozi u Evropsku uniju bez carina – naglašava ona.
– Kompanija želi da uđe na srpsko tržište, započne proizvodnju u Srbiji i da vremenom pronađe partnere iz Srbije i regiona kako bi se što više delova proizvodilo u Srbiji, umesto da se uvoze iz Kine – dodaje Zjalić i ističe da bi se tako vozilo smatralo proizvedenim u Srbiji i moglo bi se „bez velikih taksi izvoziti u EU“.
Carine koje je Evropska unija uvela u oktobru 2024. godine razlikuju se u zavisnosti od proizvođača, pa tako carine na Teslina vozila proizvedena u Kini iznose oko 7,8 odsto, dok za kineskog proizvođača SAIC tarife dostižu 35,3 odsto, navodi se na sajtu Evropske komisije.
Srbija sa EU ima zaključen Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju od 2008. godine, kojim je, između ostalog, uspostavljena zona slobodne trgovine.