КИНЕЗИ ГРАДЕ ФАБРИКУ У СРБИЈИ Правиће аутомобиле за купце у Европској унији ЗАОБИЛАЗНИМ ПУТЕМ ДО ТРЖИШТА БЕЗ ЦАРИНА
Кинеска компанија Jiangling Group Electric Vehicle (JMEV) одобрила је изградњу фабрике електричних возила у Сремској Митровици.
Дугорочни план је да се ова возила извозе у Европску унију без царина, потврђено је за Радио Слободна Европа из ове компаније.
– Око износа инвестиције одлучиваће се наредна два месеца, у зависности од тога да ли ћемо производити 3.000 или 5.000 возила годишње – рекла је Бранкица Зјалић, носилац пројекта JMEV Србија, и додала да се кинеска компанија определила за Србију због добрих економских односа и са Кином и са Европском унијом.
Европска унија је у октобру 2024. године увела високе царине (до 35 одсто) на електрична возила произведена у Кини, на период од пет година. Овом одлуком настојало се да се европски произвођачи аутомобила заштите од, како се наводи, нелојалне конкуренције кинеских компанија које користе државне субвенције Кине.
Србија, с друге стране, са Кином има потписан Споразум о слободној трговини, који је ступио на снагу 2024. године. Овај споразум изазвао је критике у ЕУ, будући да је Србија земља кандидат за чланство и да се обавезала да ће, по приступању Унији, раскинути све билатералне уговоре.
Захваљујући споразуму са ЕУ, Србија може, под одређеним условима, да извози аутомобиле у Европску унију без царина.
Према речима представнице JMEV Србија, кинеска компанија планира да започне изградњу фабрике у Сремској Митровици током лета, а почетак рада је планиран за 2026. годину.
– Биће потребно најмање 300 радника за производњу три хиљаде возила. Кинески инжењери би на почетку производње дошли да обучавају раднике – каже Бранкица Зјалић, додајући да је план компаније да запосли искључиво раднике из Србије.
Она истиче да се град Сремска Митровица обавезао да обезбеди неопходну инфраструктуру – прикључке за струју и друге комуналне услуге, док о додатним субвенцијама није било речи.
Како наводи Зјалић, електрични аутомобили биће намењени продаји у Србији и ЕУ. Поједини делови возила производиће се у Србији, док ће неки бити увожени из Кине.
– Дугорочни циљ JMEV компаније јесте да возила извози у Европску унију без царина – наглашава она.
– Компанија жели да уђе на српско тржиште, започне производњу у Србији и да временом пронађе партнере из Србије и региона како би се што више делова производило у Србији, уместо да се увозе из Кине – додаје Зјалић и истиче да би се тако возило сматрало произведеним у Србији и могло би се „без великих такси извозити у ЕУ“.
Царине које је Европска унија увела у октобру 2024. године разликују се у зависности од произвођача, па тако царине на Теслина возила произведена у Кини износе око 7,8 одсто, док за кинеског произвођача SAIC тарифе достижу 35,3 одсто, наводи се на сајту Европске комисије.
Србија са ЕУ има закључен Споразум о стабилизацији и придруживању од 2008. године, којим је, између осталог, успостављена зона слободне трговине.