ОХРАБРУЈУЋЕ ВЕСТИ! ИМА ИЗГЛЕДА ДА ЋЕ ТОМАШЕВАЧКИ МОСТ БИТИ САЧУВАН Као створен је за банатску разгледницу
ТОМАШЕВАЦ: Охрабрујуће звучи последња вест из „Инфраструктуре железнице Србије” која је, најављујући почетак изградње новог железничког моста преко реке Тамиш, између Орловата и Томашевца, саопштила да је покренула иницијативу да се постојећи железничко – друмски мост сачува и након што у потпуности престане да буде у употреби.
У „Инфраструктури железнице Србије” сматрају да је посебно за Зрењанин од значаја да стари мост буде сачуван као индустријско и техничко наслеђе, у светлу чињенице да ће овај град бити Престоница културе Србије 2025.
„Постојећи Томашевачки мост био је у употреби пуних четрнаест деценија и представља најстарији мост овог типа у Србији, симболизујући историју Баната и железничку традицију која је посебно изражена у овом делу Србије. Због тога су грађани, стручна и најшира јавност више пута показали заинтересованост да се стари мост сачува”, навела је „Инфраструктура железнице Србије”.
Управо је „Дневник” писао о томе да је грађевински инжењер у пензији Синиша Михајловић, који се у Саобраћајном институту ЦИП годинама бавио проблематиком железничких мостова, позвао надлежне да за стари друмско-железнички мост на Тамишу обезбеде неки вид заштите. Михајловић сматра да овај објекат, који је изграђен пре око 140 година и који је најстарији мост овог типа у Србији, није заслужио да заврши у старом гвожђу, кад преко Тамиша никне нови.
– Мост на Тамишу код Томашевца тренутно је најстарији железнички мост у Србији и датира из приближно 1880. године. Сматрам да би рушење моста и продаја у старо гвожђе био велики грех. Овај, али и још неколико мостова у Србији, заслужују да буду проглашени за споменике техничке културе – казао је Синиша Михајловић.
Како каже, мост код Томашевца, у редовном и ванредном надзору, посетио је небројено пута. Мост је, додаје, у лошем стању и требало је много раније да се размишља и ради на новим мостовима, који би раздвојили друмски и железнички саобраћај. Но, када они буду у функцији, овај стари никако не би смео да заврши у старом гвожђу.
Томашевачки мост служио је за одвијање железничког и друмског саобраћаја, што је деценијама доводило до проблема, јер када су пролазили возови, није био могућ друмски саобраћај. Досадашњом техничком документацијом и елаборатима о прегледима стања моста је утврђено да није исплативо улагање у постојећу мостовску конструкцију и да је потребна изградња новог објекта.
У складу са тим, „Инфраструктура железнице Србије” започела је изградњу новог железничког моста преко Тамиша, који ће се налазити недалеко од постојећег. Истовремено, и „Путеви Србије” планирају изградњу новог друмског моста са изградњом обилазнице око Орловата. То значи да ће у наредном периоду преко Тамиша код Орловата постојати два моста – железнички и друмски.
– Ово је мост за разгледницу. Има своју дугу историју, своју инжењерску и конструктерску вредност, своје естетске вредности. И велики туристички потенцијал. Могао би, уз минимална улагања, бити пешачки и бициклистички мост. Овај део Баната има велики туристички потенцијал, ту су Орловат са Урошем Предићем, Царска бара, Ечка… У свету су сада јако модерне бициклистичке и пешачке туре и верујем да би овај мост био посебна туристичка атракција – сматра Михајловић.
Ж. Балабан