OHRABRUJUĆE VESTI! IMA IZGLEDA DA ĆE TOMAŠEVAČKI MOST BITI SAČUVAN Kao stvoren je za banatsku razglednicu
TOMAŠEVAC: Ohrabrujuće zvuči poslednja vest iz „Infrastrukture železnice Srbije” koja je, najavljujući početak izgradnje novog železničkog mosta preko reke Tamiš, između Orlovata i Tomaševca, saopštila da je pokrenula inicijativu da se postojeći železničko – drumski most sačuva i nakon što u potpunosti prestane da bude u upotrebi.
U „Infrastrukturi železnice Srbije” smatraju da je posebno za Zrenjanin od značaja da stari most bude sačuvan kao industrijsko i tehničko nasleđe, u svetlu činjenice da će ovaj grad biti Prestonica kulture Srbije 2025.
„Postojeći Tomaševački most bio je u upotrebi punih četrnaest decenija i predstavlja najstariji most ovog tipa u Srbiji, simbolizujući istoriju Banata i železničku tradiciju koja je posebno izražena u ovom delu Srbije. Zbog toga su građani, stručna i najšira javnost više puta pokazali zainteresovanost da se stari most sačuva”, navela je „Infrastruktura železnice Srbije”.
Upravo je „Dnevnik” pisao o tome da je građevinski inženjer u penziji Siniša Mihajlović, koji se u Saobraćajnom institutu CIP godinama bavio problematikom železničkih mostova, pozvao nadležne da za stari drumsko-železnički most na Tamišu obezbede neki vid zaštite. Mihajlović smatra da ovaj objekat, koji je izgrađen pre oko 140 godina i koji je najstariji most ovog tipa u Srbiji, nije zaslužio da završi u starom gvožđu, kad preko Tamiša nikne novi.
– Most na Tamišu kod Tomaševca trenutno je najstariji železnički most u Srbiji i datira iz približno 1880. godine. Smatram da bi rušenje mosta i prodaja u staro gvožđe bio veliki greh. Ovaj, ali i još nekoliko mostova u Srbiji, zaslužuju da budu proglašeni za spomenike tehničke kulture – kazao je Siniša Mihajlović.
Kako kaže, most kod Tomaševca, u redovnom i vanrednom nadzoru, posetio je nebrojeno puta. Most je, dodaje, u lošem stanju i trebalo je mnogo ranije da se razmišlja i radi na novim mostovima, koji bi razdvojili drumski i železnički saobraćaj. No, kada oni budu u funkciji, ovaj stari nikako ne bi smeo da završi u starom gvožđu.
Tomaševački most služio je za odvijanje železničkog i drumskog saobraćaja, što je decenijama dovodilo do problema, jer kada su prolazili vozovi, nije bio moguć drumski saobraćaj. Dosadašnjom tehničkom dokumentacijom i elaboratima o pregledima stanja mosta je utvrđeno da nije isplativo ulaganje u postojeću mostovsku konstrukciju i da je potrebna izgradnja novog objekta.
U skladu sa tim, „Infrastruktura železnice Srbije” započela je izgradnju novog železničkog mosta preko Tamiša, koji će se nalaziti nedaleko od postojećeg. Istovremeno, i „Putevi Srbije” planiraju izgradnju novog drumskog mosta sa izgradnjom obilaznice oko Orlovata. To znači da će u narednom periodu preko Tamiša kod Orlovata postojati dva mosta – železnički i drumski.
– Ovo je most za razglednicu. Ima svoju dugu istoriju, svoju inženjersku i konstruktersku vrednost, svoje estetske vrednosti. I veliki turistički potencijal. Mogao bi, uz minimalna ulaganja, biti pešački i biciklistički most. Ovaj deo Banata ima veliki turistički potencijal, tu su Orlovat sa Urošem Predićem, Carska bara, Ečka… U svetu su sada jako moderne biciklističke i pešačke ture i verujem da bi ovaj most bio posebna turistička atrakcija – smatra Mihajlović.
Ž. Balaban