(ВИДЕО) БИЦИКЛОМ ОД ЗРЕЊАНИНА ДО ТЕМИШВАРА Гранични прелаз отвара се овог викенда! 70 КИЛОМЕТАРА ЛАГАНЕ ВОЖЊЕ УЗ БЕГЕЈ
Љубитељи бициклизма од марта до октобра ове године, сваког последњег викенда у месецу, могу да уживају у вожњи до Румуније.
Имаће прилику да возе преко граничног прелаза Српски Итебеј - Отелек, омогућавајући повезивање заједница кроз еколошки одрживу мобилност на копну и води.
Предстојећи датуми:
29–30. март: бициклизам.
26–27. април: бициклизам.
23–25. мај: комбинација бициклизма и вожње чамцем.
Радно време граничног прелаза (потребан важећи лични документ – лична карта или пасош):
07:00 – 19:00 (српска страна)
08:00 – 20:00 (румунска страна)
Уз финансијску подршку Европске уније кроз Interreg-IPA Програм прекограничне сарадње Румунија-Србија (2014–2020), бициклисти сада могу лако да истраже ову регију.
Стаза Темишвар-Зрењанин, дужине 70 км, која прати ток реке Бегеј, јача прекограничну сарадњу, промовише одрживи туризам и доприноси развоју локалних заједница.
Упознајте канал Бегеј
Након потписивања мира у Карловцу, 1718. године, под надзором грофа Флоримунда Мерсија, Аустрија је узводно од Темишвара започела изградњу канала којим би се превозила дрвна грађа потребна за изградњу насеља и индустријских објеката у пољопривредном региону Баната. Истовремено, отпочели су и радови на пробијању 70 километара дугог канала између Темишвара и Клека-Пловни Бегеј. Канал Бегеј постао је важан транспортни пловни пут, који је током историје додатно унапређиван изградњом преводница.
Овај нови канал, који је завршен 1756. године, заменио је Стари Бегеј у који се до тада испуштала вода у том региону. Ипак, нови канал није увек био плован због ниских водостаја током сушних сезона. Да би се то предупредило 1759. године ископан је напајајући канал у близини града Коштељ у Румунији, који је повезао реку Тамиш са пловним Бегејем. Током овог периода Канал Бегеј постао је важан пловни пут.
Пловидба је заустављена 1958. године на југословенско-румунској граници због политичких и економских разлога. У том периоду готово да није било транспорта, који је потпуно обустављен 1979. године.
Обнова Канала Бегеј
Захваљујући пројекту "Обнова навигационе инфраструктуре на каналу Бегеј", спроведеном у оквиру програма прекограничне сарадње, обезбеђена су средства за обнову преводница у Клеку и Српском Итебеју, као и за изградњу пристана у Зрењанину.
Укупна вредност радова на ревитализацији и изградњи ових објеката јесте око два милиона евра, од чега је 85 одсто финансирано из неповратних средстава Европске уније, док је 15 одсто обезбедило Јавно водопривредно предузеће Воде Војводине.