СТАРИ АУТОМОБИЛИ, НОВА ПРАВИЛА Регистрација олдтајмера више није ноћна мора; Крај мука за власнике историјских возила
Од почетка ове недеље примењује се Правилник о утврђивању статуса возила од историјског значаја, што би требало да значи крај дугогодишњих проблема за власнике ових возила приликом регистрације.
Како се истиче на сајту Половни аутомобили, од Агенције за безбедност саобраћаја добијаће се потврда којом ће бити знатно олакшан технички преглед. До сада је свако ко би увезао старовременско возило од Музеја аутомобила морао да добије уверење како би могао да га оцарини, а то није била гаранција да ће проћи технички преглед.
Да ће се ствари променити, било је јасно након примене измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја на путевима из 2023. године, када је дат и оквир за израду одговарајућих подзаконских аката.
Процењује се да тренутно има више од 200 возила увезених у последњих неколико године, плаћена је царина, а не могу да се региструју. Уз то, познаваоци указују да у Србији има више десетина хиљада возила старијих од 30 година, али се не може прецизно рећи колико њих задоваљава услове за добијање статуса возила од историјског значаја.
Дакле, власници старих аутомобила, олдтајмера, сада могу да поднесу захтев некој од овлашћених организација за испитивање, које ће утврдити да ли возило испуњава услове за добијање потврде и да ли припада категорији возила од историјског значаја. На сајту Половни аутомобили истичу да ће се за сада ови прегледи обављати у две лабораторије: у Центру за моторна возила АМСС и у лабораторији ЦИАХ Машинског факултета у Београду.
Услови за стицање статуса
Да би неко возило могло да добије статус возила од историјског значаја, мора да испуњава неколико услова.
Уз то што мора бити старо 30 и више година, такво возило мора да представља материјални споменик техничке културе, традиције и друштвеног наслеђа, да је у возном стању и да се не користи у свакодневном саобраћају.
По речима помоћника директора и начелника Сектора за возила, контролу и стручни надзор Агенције за безбедност саобраћаја Милана Милојевића, ово је први пут да се на овај начин уређује ова област.
- Након пријема захтева формира се трочлана комисије, коју чине представници овлашћених организација и неког од званичних савеза за историјска возила, а по потреби то може бити и члан из Агенције за безбедност саобраћаја о возило се прегледа - каже Милојевић. - Након што се утврди да испуњава све услове и у смислу старосне границе и по критеријуму очуваности и оригиналности, Агенција ће издавати потврду, којом се потврђује да се ради о возилу од историјског значаја.
Ова потврда требало би да реши проблем регистрације олдтајмера, а то је могуће и захваљујући раније донетим изменама Правилника о подели моторних и прикључних возила.
- Раније је постојала општа дефиниција шта је олдтајмер и то је остављало простора за разна тумачења и правило проблеме при регистрацији. Сада смо променили неке појединачне одредбе јер смо сматрали да возила преко 30 година треба да буду изузета од неких правила, а увели смо и општу одредбу по којој се у потврди, коју ће издавати Агенција, може навести од којих техничких услова неко возило може бити изузето - истиче Милојевић за „Дневник”.
Петар Величковић са сајта Половни аутомобили, објашњавајући ову одредбу, каже да то значи да приликом доласка на технички преглед старог аутомобила без, рецимо, трећег штоп светла, власник више неће морати да га уграђује накнадно, пошто је то тако прописано правилником.
- У потврди коју издаје Агенција биће наведено да је то конкретно возило изузето од тога да мора имати треће светло јер оно фабрички није предвиђено и легално ће моћи да региструје аутомобил, наравно, уколико испуњава све услове - указује Величковић.