ПРАВО ОЛАКШАЊЕ ЗА ВЛАСНИКЕ ОЛДТАЈМЕРА: Стартује нови правилник за лакшу регистрацију; СВЕ О СТИЦАЊУ УВЕРЕЊА
Од понедељка, 20. јануара, почиње да се примењује Правилник о утврђивању статуса возила од историјског значаја, потврдио је за сајт Половни аутомобили Милан Милојевић, Помоћник директора и начелник Сектора за возила, контролу и стручни надзор Агенције за безбедност саобраћаја.
У пракси би то требало да значи крај дугогодишњих проблема за власнике олдтајмера приликом регистрације, јер ће од Агенције добијати потврду којом ће бити знатно олакшан технички преглед.
Половни аутомобили откривају како ће функционисати нови систем.
Власници старовременских возила годинама уназад имају доста проблема, јер је цела ова област заиста била занемарена. Један од најбољих примера који илуструје о чему говоримо јесте парадоксална ситуација да је до сада свако ко би увезао старовременско возило морао да добије уверење од стране Музеја аутомобила како би могао да оцарини возило, а да истовремено то није била гаранција да ће проћи технички преглед.
Ствари су почеле да се мењају почетком примене измена и допуна Закона о безбедности саобраћаја на путевима, септембра 2023. године, када је дат и оквир за израду одговарајућих подзаконских аката. Сада, коначно долазимо у ситуацију да почиње примена Правилника који регулише ову област и који ће омогућити да власници олдтајмера могу да добију одговарајућу потврду, која ће на неки начин бити гаранција техничке исправности.
Како ће изгледати поступак добијања уверења?
Дакле, власници старовременских возила од понедељка 20. јануара моћи ће да поднесу захтев некој од овлашћених организација за испитивање, где ће се утврђивати да ли возило испуњава услове за добијање потврде и да ли припада категорији возила од историјског значаја. Како Половни аутомобили сазнају, за сада ће се такви прегледи обављати у две лабораторије: у Центру за моторна возила АМСС и у лабораторији CIAH Машинског факултета у Београду.
„По пријему захтева, правилником је предвиђено формирање трочлане комисије, која се састоји од представника овлашћених организација и представника неког од званичних савеза за историјска возила, а по потреби може бити и члан из Агенције за безбедност саобраћаја. Након прегледа, када се констатује да возило испуњава све услове и то не само у смислу старосне границе, већ и по критеријуму очуваности и оригиналности, Агенција ће издати Потврду, којом се дакле потврђује да се ради о возилу од историјског значаја“. Ово је веома важно, јер по први пут на овај начин уређујемо ову област“, напомиње Милан Милојевић из Агенције за безбедност саобраћаја.
Зашто је потврда АБС важна?
Иако на први поглед потврда делује као обичан папир, у пракси би то требало да реши проблем регистрације олдтајмера. То ће бити могуће захваљујући раније донетим изменама Правилника о подели моторних и прикључних возила.
„Раније је постојала општа дефиниција у том правилнику шта је олдтајмер, што је остављало простора за разна тумачења и правило проблеме приликом регистрације. Међутим, ми не само да смо променили неке појединачне одредбе, јер смо сматрали да возила преко 30 година треба да буду изузета од неких правила, већ смо увели општу одредбу по којој може у потврди, коју ће издавати Агенција, да се наведе од којих техничких услова неко возило може бити изузето“, појашњава Милојевић.
Појаснићемо ову одредбу кроз један пример: Уколико возило дође на технички преглед без трећег штоп светла, власник више неће морати да „буџи“ аутомобил и да уграђује накнадно то светло, с обзиром на то да је тако прописано у правилнику, јер ће у потврди коју издаје Агенција бити наведено да је то конкретно возило изузето од тога да мора имати треће светло, јер није предвиђено фабрички! Што значи да власник убудуће неће морати „да јури везу“, односно некога ко ће му „прогледати кроз прсте“ уколико на свом возилу нема неки део који јесте обавезан по прописима, али се једноставно тај тип возила производио без тог конкретног дела. Потпуно легално ће моћи да региструје аутомобил, наравно уколико испуњава све услове.
Подсетимо, да би неко возило могло да добије статус возила од историјског значаја мора да испуњава ове услове:
-Да је старо 30 и више година Да представља материјални споменик техничке културе, традиције и друштвеног наслеђа
-Да је у возном стању Да се не користи у свакодневном саобраћају
Све остале појединости можете прочитати на нашем сајту, у овом тексту. Такође, бавили смо се и тиме како је ова област уређена у другим државама, што можете прочитати овде.
Да ли могу да се очекују још неке повластице?
Ово питање занима многе и односи се пре свега на трајање регистрације, јер је опште познато да се ова возила употребљавају повремено, а не у свакодневној вожњи. Док се чека та промена, ради се полако на идеји да услов за царињење олдтајмера не буде само потврда коју издаје Музеј аутомобила, већ и потврда коју ће издавати Агенција. Ипак, ово је и даље у фази разраде и далеко од реализације. Остаје да сачекамо исход.
Dnevnik.rs/Polovni automobili