STARI AUTOMOBILI, NOVA PRAVILA Registracija oldtajmera više nije noćna mora; Kraj muka za vlasnike istorijskih vozila
Od početka ove nedelje primenjuje se Pravilnik o utvrđivanju statusa vozila od istorijskog značaja, što bi trebalo da znači kraj dugogodišnjih problema za vlasnike ovih vozila prilikom registracije.
Kako se ističe na sajtu Polovni automobili, od Agencije za bezbednost saobraćaja dobijaće se potvrda kojom će biti znatno olakšan tehnički pregled. Do sada je svako ko bi uvezao starovremensko vozilo od Muzeja automobila morao da dobije uverenje kako bi mogao da ga ocarini, a to nije bila garancija da će proći tehnički pregled.
Da će se stvari promeniti, bilo je jasno nakon primene izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima iz 2023. godine, kada je dat i okvir za izradu odgovarajućih podzakonskih akata.
Procenjuje se da trenutno ima više od 200 vozila uvezenih u poslednjih nekoliko godine, plaćena je carina, a ne mogu da se registruju. Uz to, poznavaoci ukazuju da u Srbiji ima više desetina hiljada vozila starijih od 30 godina, ali se ne može precizno reći koliko njih zadovaljava uslove za dobijanje statusa vozila od istorijskog značaja.
Dakle, vlasnici starih automobila, oldtajmera, sada mogu da podnesu zahtev nekoj od ovlašćenih organizacija za ispitivanje, koje će utvrditi da li vozilo ispunjava uslove za dobijanje potvrde i da li pripada kategoriji vozila od istorijskog značaja. Na sajtu Polovni automobili ističu da će se za sada ovi pregledi obavljati u dve laboratorije: u Centru za motorna vozila AMSS i u laboratoriji CIAH Mašinskog fakulteta u Beogradu.
Uslovi za sticanje statusa
Da bi neko vozilo moglo da dobije status vozila od istorijskog značaja, mora da ispunjava nekoliko uslova.
Uz to što mora biti staro 30 i više godina, takvo vozilo mora da predstavlja materijalni spomenik tehničke kulture, tradicije i društvenog nasleđa, da je u voznom stanju i da se ne koristi u svakodnevnom saobraćaju.
Po rečima pomoćnika direktora i načelnika Sektora za vozila, kontrolu i stručni nadzor Agencije za bezbednost saobraćaja Milana Milojevića, ovo je prvi put da se na ovaj način uređuje ova oblast.
- Nakon prijema zahteva formira se tročlana komisije, koju čine predstavnici ovlašćenih organizacija i nekog od zvaničnih saveza za istorijska vozila, a po potrebi to može biti i član iz Agencije za bezbednost saobraćaja o vozilo se pregleda - kaže Milojević. - Nakon što se utvrdi da ispunjava sve uslove i u smislu starosne granice i po kriterijumu očuvanosti i originalnosti, Agencija će izdavati potvrdu, kojom se potvrđuje da se radi o vozilu od istorijskog značaja.
Ova potvrda trebalo bi da reši problem registracije oldtajmera, a to je moguće i zahvaljujući ranije donetim izmenama Pravilnika o podeli motornih i priključnih vozila.
- Ranije je postojala opšta definicija šta je oldtajmer i to je ostavljalo prostora za razna tumačenja i pravilo probleme pri registraciji. Sada smo promenili neke pojedinačne odredbe jer smo smatrali da vozila preko 30 godina treba da budu izuzeta od nekih pravila, a uveli smo i opštu odredbu po kojoj se u potvrdi, koju će izdavati Agencija, može navesti od kojih tehničkih uslova neko vozilo može biti izuzeto - ističe Milojević za „Dnevnik”.
Petar Veličković sa sajta Polovni automobili, objašnjavajući ovu odredbu, kaže da to znači da prilikom dolaska na tehnički pregled starog automobila bez, recimo, trećeg štop svetla, vlasnik više neće morati da ga ugrađuje naknadno, pošto je to tako propisano pravilnikom.
- U potvrdi koju izdaje Agencija biće navedeno da je to konkretno vozilo izuzeto od toga da mora imati treće svetlo jer ono fabrički nije predviđeno i legalno će moći da registruje automobil, naravno, ukoliko ispunjava sve uslove - ukazuje Veličković.