69. СТЕРИЈИНО ПОЗОРЈЕ, ДАН ШЕСТИ „Режим исцељења” Тање Шљивар стиже из Вараждина
Следећа представа у такмичарској селекцији 69. Стеријиног позорја је „Режим исцељења“ Тање Шљивар, у режији Бојана Ђорђева, коју вечерас од 21.30 час, на сцени „Јован Ђорђевић“ СНП-а, игра Хрватско народно казалиште Вараждин.
Како ауторка драме Тања Шљивар наводи, жеља јој је била да напише драму која ће бити резултат истраживања различитих исцелитељских пракси и њиховог односа према нашим телима, укључујући и државне (био)политике и патријархална очекивања од фертилитета. А онда је дошао Ковид...
- За време затварања било је теже него икада разумети свет око нас – но број гласова, анализа, мишљења и текстова није престајао расти. У таквом сам политичком и друштвеном тренутку одлучила наново исписати одломке комада о исцељењу, црне комедије која ми је била на уму као наставак prеthodnog мога казалишног текста „Режим љубави“, покушавајући при том узети у обзир неке од тренутних глобалних здравствених питања и даљни развој. Форма текста настоји следити стање медија, интернета, и осећај који сам доживела читавим телом – преплављеност морем гласова преокупираних продајом или куповином обиља покушаја, метода, техника, не само лечења него и голог преживљења. Барем два се света и епохе сударају и у тексту: наш стари свет или свет касног капитализма, здравственог туризма, авионских летова и банака, и наш нови свет постпандемијске апокалипсе и опстанка – објашњава Тања Шљивар.
Но, како даље наводи, чак и у том стању изгледног безнађа, успело јој је да испише завршну слику која даје наду: слику ишчекивања, но не у смеру очекивања харизматичног вође, гуруа, него у смеру антиципације испуњења најелементарније људске потребе – за додиром другога.
- Слика особе/говорне позиције/пацијентице која лежи у подруму на кревету чекајући да је неко додирне, почетна је и завршна слика комада. На периферијама падајућег капиталистичког, мизогинистичког и расистичког друштва постоји могућност да никне друштво испуњено љубављу и брижношћу – указује Тања Шљивар.
По речима редитеља ове представе, „Режим исцељења“ је „застрашујућа комедија, коју смо сви, на овај или онај начин преживели у екстремном сценарију са светском пандемијом короне, али и коју изводимо у свакодневном суживоту и дијалогу с властитим телима која су наш „храм“, некада, чини се, и неисцрпни ресурс, некад љути непријатељ и издајица, а некад полудели тинејџер којег је тешко контролисати“.
- Писан у слободној, асоцијативној форми „Режим исцељења“ трансформише се из лирског стенд-апа у хорор-вођену медитац- ију, у урнебесни СФ, који нам се на тренутке чини исувише, компромитујуће познат – истиче редитељ Бојан Ђорђев.
Критичарка Марија Барић износи утисак поводом ове представе да „Застрашујућа сатира живота у коју смо недавно били инволвирани као човечанство и појединци, када су нас присилили да помислимо да смо препуни вируса, болесни... те да сваки контакт, додир, интеракција, сусрет, може бити погубан за нас, наше ближње и цели свет, данас, у свима нама изазива неверицу“. У улогама су: Хана Хегедушић, Бети Лучић, Хелена Минић Матанић, Марко Циндрић, и Карло Мркша.
У репризном термину, вечерас од 19 часова на сцени „Пера Добриновић“ Српског народног позоришта биће изведена представа из такмичарске селекције „Кишни дан у Гурличу“ Милана Рамшака Марковића, у режији Себастијана Хорвата, копродукција Прешерново Гледа- лишче Крањ и и Местно Гледалишче Птуј (Словенија).
Н. Пејчић