69. STERIJINO POZORJE, DAN ŠESTI „Režim isceljenja” Tanje Šljivar stiže iz Varaždina
Sledeća predstava u takmičarskoj selekciji 69. Sterijinog pozorja je „Režim isceljenja“ Tanje Šljivar, u režiji Bojana Đorđeva, koju večeras od 21.30 čas, na sceni „Jovan Đorđević“ SNP-a, igra Hrvatsko narodno kazalište Varaždin.
Kako autorka drame Tanja Šljivar navodi, želja joj je bila da napiše dramu koja će biti rezultat istraživanja različitih isceliteljskih praksi i njihovog odnosa prema našim telima, uključujući i državne (bio)politike i patrijarhalna očekivanja od fertiliteta. A onda je došao Kovid...
- Za vreme zatvaranja bilo je teže nego ikada razumeti svet oko nas – no broj glasova, analiza, mišljenja i tekstova nije prestajao rasti. U takvom sam političkom i društvenom trenutku odlučila nanovo ispisati odlomke komada o isceljenju, crne komedije koja mi je bila na umu kao nastavak prethodnog moga kazališnog teksta „Režim ljubavi“, pokušavajući pri tom uzeti u obzir neke od trenutnih globalnih zdravstvenih pitanja i daljni razvoj. Forma teksta nastoji slediti stanje medija, interneta, i osećaj koji sam doživela čitavim telom – preplavljenost morem glasova preokupiranih prodajom ili kupovinom obilja pokušaja, metoda, tehnika, ne samo lečenja nego i golog preživljenja. Barem dva se sveta i epohe sudaraju i u tekstu: naš stari svet ili svet kasnog kapitalizma, zdravstvenog turizma, avionskih letova i banaka, i naš novi svet postpandemijske apokalipse i opstanka – objašnjava Tanja Šljivar.
No, kako dalje navodi, čak i u tom stanju izglednog beznađa, uspelo joj je da ispiše završnu sliku koja daje nadu: sliku iščekivanja, no ne u smeru očekivanja harizmatičnog vođe, gurua, nego u smeru anticipacije ispunjenja najelementarnije ljudske potrebe – za dodirom drugoga.
- Slika osobe/govorne pozicije/pacijentice koja leži u podrumu na krevetu čekajući da je neko dodirne, početna je i završna slika komada. Na periferijama padajućeg kapitalističkog, mizoginističkog i rasističkog društva postoji mogućnost da nikne društvo ispunjeno ljubavlju i brižnošću – ukazuje Tanja Šljivar.
Po rečima reditelja ove predstave, „Režim isceljenja“ je „zastrašujuća komedija, koju smo svi, na ovaj ili onaj način preživeli u ekstremnom scenariju sa svetskom pandemijom korone, ali i koju izvodimo u svakodnevnom suživotu i dijalogu s vlastitim telima koja su naš „hram“, nekada, čini se, i neiscrpni resurs, nekad ljuti neprijatelj i izdajica, a nekad poludeli tinejdžer kojeg je teško kontrolisati“.
- Pisan u slobodnoj, asocijativnoj formi „Režim isceljenja“ transformiše se iz lirskog stend-apa u horor-vođenu meditac- iju, u urnebesni SF, koji nam se na trenutke čini isuviše, kompromitujuće poznat – ističe reditelj Bojan Đorđev.
Kritičarka Marija Barić iznosi utisak povodom ove predstave da „Zastrašujuća satira života u koju smo nedavno bili involvirani kao čovečanstvo i pojedinci, kada su nas prisilili da pomislimo da smo prepuni virusa, bolesni... te da svaki kontakt, dodir, interakcija, susret, može biti poguban za nas, naše bližnje i celi svet, danas, u svima nama izaziva nevericu“. U ulogama su: Hana Hegedušić, Beti Lučić, Helena Minić Matanić, Marko Cindrić, i Karlo Mrkša.
U repriznom terminu, večeras od 19 časova na sceni „Pera Dobrinović“ Srpskog narodnog pozorišta biće izvedena predstava iz takmičarske selekcije „Kišni dan u Gurliču“ Milana Ramšaka Markovića, u režiji Sebastijana Horvata, koprodukcija Prešernovo Gleda- lišče Kranj i i Mestno Gledališče Ptuj (Slovenija).
N. Pejčić