Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Тема "Дневника": Сузбијање кријумчарења и трговине уметничким делима

18.08.2022. 09:28 09:36
Пише:
Фото: Архива Дневника

Кра­ђе умет­нич­ких де­ла и кул­тур­них до­ба­ра по­но­во су до­шле у жи­жу јав­но­сти на­кон што је сли­ка ака­де­ми­ка Вла­ха Бу­ков­ца „Бла­го­ве­штен­ски са­бор 1861. го­ди­не“ пре­кју­че у Ци­ри­ху пре­да­та пред­став­ни­ци­ма срп­ског Ту­жи­ла­штва за ор­га­ни­зо­ва­ни кри­ми­нал и Му­зе­ја Вој­во­ди­не.

Сли­ка, чи­ја се нов­ча­на вред­ност про­це­њу­је на из­ме­ђу 600.000 и ми­лион евра, по­сле ско­ро 30 го­ди­на, да­нас по­под­не би­ће из­ло­же­на у хо­лу По­кра­јин­ске вла­де.

Ово умет­нич­ко де­ло пред­ста­вља кул­тур­но бла­го од не­про­це­њи­вог зна­ча­ја, а укра­де­но је, за­јед­но са још три сли­ке, 28. но­вем­бра 1993. го­ди­не у Че­ла­ре­ву, при­ли­ком про­ва­ле у дво­рац по­ро­ди­це Дун­ђер­ски. У том тре­нут­ку се у че­ла­рев­ском двор­цу, де­пан­дан­су Му­зе­ја Вој­во­ди­не, на­ла­зи­ла стал­на по­став­ка стил­ског на­ме­шта­ја.

Ав­гу­ста про­шле го­ди­не, 28 го­ди­на од кра­ђе овог зна­чај­ног умет­нич­ког де­ла, у ста­ну С. Г. про­на­ђе­на је сли­ка Вла­ха Бу­ков­ца. На­и­ме, при­пад­ни­ци СБПОК-а Ми­ни­стар­ства уну­тра­шњих по­сло­ва Ср­би­је и Ту­жи­ла­штва за ор­га­ни­зо­ва­ни кри­ми­нал, у са­рад­њи са швај­цар­ском по­ли­ци­јом и ту­жи­ла­штвом раз­би­ли су че­тво­ро­чла­ну кри­ми­нал­ну гру­пу, чи­ји је С. Г. ор­га­ни­за­тор. Швај­цар­ска по­ли­ци­ја је у Ци­ри­ху осим С. Г., ухап­си­ла још јед­ног чла­на ове ор­га­ни­зо­ва­не кри­ми­нал­не гру­пе, док су при­пад­ни­ци СБПОК-а ухап­си­лаи дру­га два чла­на у Бе­о­гра­ду.


Де­ла из Сент Га­ле­на про­на­ђе­на у Кра­гу­јев­цу

У окви­ру ак­ци­је усме­ре­не на су­зби­ја­ње кри­јум­ча­ре­ња и тр­го­ви­не кул­тур­ним до­бри­ма, по­ли­ци­ја је у Кра­гу­јев­цу пре пет го­ди­на про­на­шла и од­у­зе­ла сли­ку-ски­цу Па­је Јо­ва­но­ви­ћа „Кру­ни­са­ње ца­ра Ду­ша­на“, чи­ја је вред­ност про­це­ње­на на ви­ше од 50.000 евра, аква­рел Ва­се По­мо­ри­шца „Бер­ба гро­жђа“, цр­те­же Уро­ша Пре­ди­ћа „Му­шки акт“ и Зо­ре Пе­тро­вић „Жен­ски акт“, као и сли­ку Ми­ли­ћа од Ма­чве и цр­теж Са­ве Шу­ма­но­ви­ћа. Ових шест умет­нич­ких сли­ка и цр­те­жа, у кра­де­не су ок­то­бра 2014. го­ди­не у Сент Га­ле­ну у Швај­цар­ској.


Сли­ка „Бла­го­ве­штен­ски са­бор 1861. го­ди­не“ Вла­ха Бу­ков­ца при­па­да Му­зе­ју Вој­во­ди­не, а упи­са­на је и у Ре­ги­стар кул­тур­них до­ба­ра од из­у­зет­ног зна­ча­ја за Ср­би­ју. На сли­ци је при­ка­зан са­бор Ср­ба у Аустриј­ском цар­ству, ко­ји је одр­жан 2. апри­ла 1861. на дан цр­кве­ног пра­зни­ка Бла­го­ве­ште­ње, и оку­пио је нај­у­глед­ни­је пред­став­ни­ке Ср­ба из Угар­ске.

Ми­ни­стар­ка кул­ту­ре и ин­фор­ми­са­ња Ма­ја Гој­ко­вић ре­кла је да је  вра­ћа­ње де­ла Вла­ха Бу­ков­ца по­ка­за­тељ опре­де­ље­но­сти Ср­би­је за за­шти­ту и очу­ва­ње кул­тур­ног на­сле­ђа, као и упор­но­сти и ис­трај­но­сти да се укра­де­на де­ла про­на­ђу и вра­те та­мо где при­па­да­ју.

Ин­те­ре­сан­тан је и слу­чај сли­ке Па­је Јо­ва­но­ви­ћа „Стра­жар“ ко­ја је за­пле­ње­на на аеро­дро­му „Ни­ко­ла Те­сла“, ка­да је је­дан пут­ник по­ку­шао без при­ја­вљи­ва­ња да је уне­се у зе­мљу.

Под­се­ти­мо, пре­кр­шај је от­кри­вен 15.ју­ла про­шле го­ди­не, ка­да се  при­ли­ком кон­тро­ле пут­ни­ка ко­ји су у Бе­о­град до­пу­то­ва­ли из Бе­ча три­де­сет­де­ве­то­го­ди­шњи Бе­о­гра­ђа­нин, по пре­у­зи­ма­њу пр­тља­га са ка­ру­се­ла упу­тио ка из­ла­зу пре­ко зе­ле­ног кон­трол­ног про­ла­за, на­ме­ње­ног пут­ни­ци­ма ко­ји не­ма­ју ни­шта за ца­ри­ње­ње. Ме­ђу­тим, ца­ри­ни­ци су при­ме­ти­ли да на ко­ли­ци­ма за пре­воз пр­тља­га пре­во­зи и пред­мет ко­ји об­ли­ком под­се­ћа на умет­нич­ку сли­ку, а ко­ји је био упа­ко­ван у за­штит­ну вре­ћу. За­мо­ли­ли су га да пр­тљаг ста­ви на ренд­ген ра­ди про­ве­ре, а да пред­мет упа­ко­ван у вре­ћу рас­па­ку­је ка­ко би ви­де­ли о че­му се ра­ди.

Убр­зо се пред слу­жбе­ни­ци­ма ука­за­ла ура­мље­на умет­нич­ка сли­ка, а pro­vе­rom osta­log pr­tlja­ga ko­ji jе put­nik sa so­bom no­sio pro­na­đе­na jе ori­gi­nal­na do­ku­mеn­ta­ci­ja iz ko­jе sе vi­dе­lo da jе rеč o sli­ci „Stra­žar“, di­mеn­zi­ja 70X56 cеn­ti­mе­ta­ra, ču­vе­nog srp­skog sli­ka­ra Pa­jе Jo­va­no­vi­ća.

Осим ори­ги­нал­ног ра­чу­на, ко­ји је са свим так­са­ма пла­ће­них аустриј­ској др­жа­ви гла­сио на из­нос од 137.500 евра, на­шао се и ове­рен обра­зац за по­вра­ћај ПДВ-а.

Ка­ко је та­да по­ја­сни­ла ми­ни­стар­ка кул­ту­ре и ин­фор­ми­са­ња Ма­ја Гој­ко­вић, сли­ка Па­је Јо­ва­но­ви­ћа је ку­пље­на у Аустри­ји на ле­га­лан на­чин, за шта по­сто­је па­пи­ри и зна се ко је ку­пац.

Да за кра­дљив­це умет­нич­ких де­ла не­ма не­до­ступ­них про­сто­ра го­во­ри и слу­чај од пре пет­на­ест го­ди­на ка­да је из но­во­сад­ског му­зе­ја укра­де­на  Рем­бран­то­ва сли­ка „Пор­трет оца” из 1630, ко­ја је про­на­ђе­на на под­руч­ју Срем­ске Ми­тро­ви­це 2013. го­ди­не. Реч је о умет­нич­ком де­лу не­про­це­њи­ве вред­но­сти ко­је је укра­де­но из Му­зе­ја гра­да Но­вог Са­да 8. ја­ну­а­ра 2006. го­ди­не, ка­да су две ма­ски­ра­не и на­о­ру­жа­не осо­бе ве­за­ле чу­ва­ра и осим те сли­ке, укра­ли још три - Ру­бен­со­вог „Се­не­ку”, „Ноћ­ни пеј­заж с ри­ба­ром” Пје­ра Фран­че­ска Мо­ла и сли­ку „Гла­ва Хри­ста” не­по­зна­тог не­мач­ко-хо­ланд­ског ауто­ра из 16. ве­ка. Од­мах по­сле кра­ђе, све сли­ке су уба­че­не у Ин­тер­по­ло­ву ба­зу по­да­та­ка укра­де­них умет­нич­ких де­ла.

Под­се­ћа­ња ра­ди, пљач­ка је из­ве­де­на про­фе­си­о­нал­но јер, осим што ни­је би­ло по­вре­ђе­них, све сли­ке су из­ва­ђе­не из ра­мо­ва у ко­ји­ма су би­ле без ика­квих оште­ће­ња. Рем­брант је чу­ван у по­себ­ној ви­три­ни са си­сте­мом отва­ра­ња, ко­ји је зах­те­вао ви­ше вре­ме­на за от­кљу­ча­ва­ње, али ни ви­три­на ни­је пре­тр­пе­ла оште­ће­ња.

На­кон кра­ђе, струч­ња­ци су про­це­ни­ли да Рем­бран­то­ва сли­ка вре­ди нај­ма­ње 2,5 ми­ли­о­на фун­ти. Та­да се спе­ку­ли­са­ло и о то­ме да ли је де­ло за­и­ста на­сли­као чу­ве­ни хо­ланд­ски мај­стор или не­ко од ње­го­вих уче­ни­ка, али је на­ве­де­но да је сва­ка­ко ве­о­ма вред­на.

Ина­че, „Пор­трет оца” је кра­ден и ра­ни­је, сре­ди­ном де­ве­де­се­тих го­ди­на про­шлог ве­ка, на­кон че­га је про­на­ђен у Шпа­ни­ји.

Из На­род­ног му­зе­ја у Бе­о­гра­ду, мар­та 1996, укра­де­на је „Ку­па­чи­ца” Пје­ра Оги­ста Ре­но­а­ра, а про­на­ђе­на је по­сле че­ти­ри да­на. Вред­ност сли­ке је про­це­ње­на на ми­лион и по до­ла­ра, а кра­дљив­ци су ухап­ше­ни вр­ло бр­зо, ка­да су по­ку­ша­ли да је про­да­ју за 40.000 та­да­шњих не­мач­ких ма­ра­ка. По­сле то­га на­ци­о­нал­ни му­зеј је де­ла из стра­не збир­ке трај­но скло­нио у му­зеј­ске де­пое.

Сли­ке, скулп­ту­ре, ста­туе и ре­ли­кви­је су нај­че­шће пред­мет кра­ђе. По по­је­ди­ним про­це­на­ма, на иле­гал­ном тр­жи­шту укра­де­них умет­ни­на за го­ди­ну се за­ра­ди од две до че­ти­ри и по ми­ли­јар­де евра.

Д. Ни­ко­лић

Пише:
Пошаљите коментар