Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tema "Dnevnika": Suzbijanje krijumčarenja i trgovine umetničkim delima

18.08.2022. 09:28 09:36
Piše:
Foto: Arhiva Dnevnika

Kra­đe umet­nič­kih de­la i kul­tur­nih do­ba­ra po­no­vo su do­šle u ži­žu jav­no­sti na­kon što je sli­ka aka­de­mi­ka Vla­ha Bu­kov­ca „Bla­go­ve­šten­ski sa­bor 1861. go­di­ne“ pre­kju­če u Ci­ri­hu pre­da­ta pred­stav­ni­ci­ma srp­skog Tu­ži­la­štva za or­ga­ni­zo­va­ni kri­mi­nal i Mu­ze­ja Voj­vo­di­ne.

Sli­ka, či­ja se nov­ča­na vred­nost pro­ce­nju­je na iz­me­đu 600.000 i mi­lion evra, po­sle sko­ro 30 go­di­na, da­nas po­pod­ne bi­će iz­lo­že­na u ho­lu Po­kra­jin­ske vla­de.

Ovo umet­nič­ko de­lo pred­sta­vlja kul­tur­no bla­go od ne­pro­ce­nji­vog zna­ča­ja, a ukra­de­no je, za­jed­no sa još tri sli­ke, 28. no­vem­bra 1993. go­di­ne u Če­la­re­vu, pri­li­kom pro­va­le u dvo­rac po­ro­di­ce Dun­đer­ski. U tom tre­nut­ku se u če­la­rev­skom dvor­cu, de­pan­dan­su Mu­ze­ja Voj­vo­di­ne, na­la­zi­la stal­na po­stav­ka stil­skog na­me­šta­ja.

Av­gu­sta pro­šle go­di­ne, 28 go­di­na od kra­đe ovog zna­čaj­nog umet­nič­kog de­la, u sta­nu S. G. pro­na­đe­na je sli­ka Vla­ha Bu­kov­ca. Na­i­me, pri­pad­ni­ci SBPOK-a Mi­ni­star­stva unu­tra­šnjih po­slo­va Sr­bi­je i Tu­ži­la­štva za or­ga­ni­zo­va­ni kri­mi­nal, u sa­rad­nji sa švaj­car­skom po­li­ci­jom i tu­ži­la­štvom raz­bi­li su če­tvo­ro­čla­nu kri­mi­nal­nu gru­pu, či­ji je S. G. or­ga­ni­za­tor. Švaj­car­ska po­li­ci­ja je u Ci­ri­hu osim S. G., uhap­si­la još jed­nog čla­na ove or­ga­ni­zo­va­ne kri­mi­nal­ne gru­pe, dok su pri­pad­ni­ci SBPOK-a uhap­si­lai dru­ga dva čla­na u Be­o­gra­du.


De­la iz Sent Ga­le­na pro­na­đe­na u Kra­gu­jev­cu

U okvi­ru ak­ci­je usme­re­ne na su­zbi­ja­nje kri­jum­ča­re­nja i tr­go­vi­ne kul­tur­nim do­bri­ma, po­li­ci­ja je u Kra­gu­jev­cu pre pet go­di­na pro­na­šla i od­u­ze­la sli­ku-ski­cu Pa­je Jo­va­no­vi­ća „Kru­ni­sa­nje ca­ra Du­ša­na“, či­ja je vred­nost pro­ce­nje­na na vi­še od 50.000 evra, akva­rel Va­se Po­mo­ri­šca „Ber­ba gro­žđa“, cr­te­že Uro­ša Pre­di­ća „Mu­ški akt“ i Zo­re Pe­tro­vić „Žen­ski akt“, kao i sli­ku Mi­li­ća od Ma­čve i cr­tež Sa­ve Šu­ma­no­vi­ća. Ovih šest umet­nič­kih sli­ka i cr­te­ža, u kra­de­ne su ok­to­bra 2014. go­di­ne u Sent Ga­le­nu u Švaj­car­skoj.


Sli­ka „Bla­go­ve­šten­ski sa­bor 1861. go­di­ne“ Vla­ha Bu­kov­ca pri­pa­da Mu­ze­ju Voj­vo­di­ne, a upi­sa­na je i u Re­gi­star kul­tur­nih do­ba­ra od iz­u­zet­nog zna­ča­ja za Sr­bi­ju. Na sli­ci je pri­ka­zan sa­bor Sr­ba u Austrij­skom car­stvu, ko­ji je odr­žan 2. apri­la 1861. na dan cr­kve­nog pra­zni­ka Bla­go­ve­šte­nje, i oku­pio je naj­u­gled­ni­je pred­stav­ni­ke Sr­ba iz Ugar­ske.

Mi­ni­star­ka kul­tu­re i in­for­mi­sa­nja Ma­ja Goj­ko­vić re­kla je da je  vra­ća­nje de­la Vla­ha Bu­kov­ca po­ka­za­telj opre­de­lje­no­sti Sr­bi­je za za­šti­tu i oču­va­nje kul­tur­nog na­sle­đa, kao i upor­no­sti i is­traj­no­sti da se ukra­de­na de­la pro­na­đu i vra­te ta­mo gde pri­pa­da­ju.

In­te­re­san­tan je i slu­čaj sli­ke Pa­je Jo­va­no­vi­ća „Stra­žar“ ko­ja je za­ple­nje­na na aero­dro­mu „Ni­ko­la Te­sla“, ka­da je je­dan put­nik po­ku­šao bez pri­ja­vlji­va­nja da je une­se u ze­mlju.

Pod­se­ti­mo, pre­kr­šaj je ot­kri­ven 15.ju­la pro­šle go­di­ne, ka­da se  pri­li­kom kon­tro­le put­ni­ka ko­ji su u Be­o­grad do­pu­to­va­li iz Be­ča tri­de­set­de­ve­to­go­di­šnji Be­o­gra­đa­nin, po pre­u­zi­ma­nju pr­tlja­ga sa ka­ru­se­la upu­tio ka iz­la­zu pre­ko ze­le­nog kon­trol­nog pro­la­za, na­me­nje­nog put­ni­ci­ma ko­ji ne­ma­ju ni­šta za ca­ri­nje­nje. Me­đu­tim, ca­ri­ni­ci su pri­me­ti­li da na ko­li­ci­ma za pre­voz pr­tlja­ga pre­vo­zi i pred­met ko­ji ob­li­kom pod­se­ća na umet­nič­ku sli­ku, a ko­ji je bio upa­ko­van u za­štit­nu vre­ću. Za­mo­li­li su ga da pr­tljag sta­vi na rend­gen ra­di pro­ve­re, a da pred­met upa­ko­van u vre­ću ras­pa­ku­je ka­ko bi vi­de­li o če­mu se ra­di.

Ubr­zo se pred slu­žbe­ni­ci­ma uka­za­la ura­mlje­na umet­nič­ka sli­ka, a pro­ve­rom osta­log pr­tlja­ga ko­ji je put­nik sa so­bom no­sio pro­na­đe­na je ori­gi­nal­na do­ku­men­ta­ci­ja iz ko­je se vi­de­lo da je reč o sli­ci „Stra­žar“, di­men­zi­ja 70X56 cen­ti­me­ta­ra, ču­ve­nog srp­skog sli­ka­ra Pa­je Jo­va­no­vi­ća.

Osim ori­gi­nal­nog ra­ču­na, ko­ji je sa svim tak­sa­ma pla­će­nih austrij­skoj dr­ža­vi gla­sio na iz­nos od 137.500 evra, na­šao se i ove­ren obra­zac za po­vra­ćaj PDV-a.

Ka­ko je ta­da po­ja­sni­la mi­ni­star­ka kul­tu­re i in­for­mi­sa­nja Ma­ja Goj­ko­vić, sli­ka Pa­je Jo­va­no­vi­ća je ku­plje­na u Austri­ji na le­ga­lan na­čin, za šta po­sto­je pa­pi­ri i zna se ko je ku­pac.

Da za kra­dljiv­ce umet­nič­kih de­la ne­ma ne­do­stup­nih pro­sto­ra go­vo­ri i slu­čaj od pre pet­na­est go­di­na ka­da je iz no­vo­sad­skog mu­ze­ja ukra­de­na  Rem­bran­to­va sli­ka „Por­tret oca” iz 1630, ko­ja je pro­na­đe­na na pod­ruč­ju Srem­ske Mi­tro­vi­ce 2013. go­di­ne. Reč je o umet­nič­kom de­lu ne­pro­ce­nji­ve vred­no­sti ko­je je ukra­de­no iz Mu­ze­ja gra­da No­vog Sa­da 8. ja­nu­a­ra 2006. go­di­ne, ka­da su dve ma­ski­ra­ne i na­o­ru­ža­ne oso­be ve­za­le ču­va­ra i osim te sli­ke, ukra­li još tri - Ru­ben­so­vog „Se­ne­ku”, „Noć­ni pej­zaž s ri­ba­rom” Pje­ra Fran­če­ska Mo­la i sli­ku „Gla­va Hri­sta” ne­po­zna­tog ne­mač­ko-ho­land­skog auto­ra iz 16. ve­ka. Od­mah po­sle kra­đe, sve sli­ke su uba­če­ne u In­ter­po­lo­vu ba­zu po­da­ta­ka ukra­de­nih umet­nič­kih de­la.

Pod­se­ća­nja ra­di, pljač­ka je iz­ve­de­na pro­fe­si­o­nal­no jer, osim što ni­je bi­lo po­vre­đe­nih, sve sli­ke su iz­va­đe­ne iz ra­mo­va u ko­ji­ma su bi­le bez ika­kvih ošte­će­nja. Rem­brant je ču­van u po­seb­noj vi­tri­ni sa si­ste­mom otva­ra­nja, ko­ji je zah­te­vao vi­še vre­me­na za ot­klju­ča­va­nje, ali ni vi­tri­na ni­je pre­tr­pe­la ošte­će­nja.

Na­kon kra­đe, struč­nja­ci su pro­ce­ni­li da Rem­bran­to­va sli­ka vre­di naj­ma­nje 2,5 mi­li­o­na fun­ti. Ta­da se spe­ku­li­sa­lo i o to­me da li je de­lo za­i­sta na­sli­kao ču­ve­ni ho­land­ski maj­stor ili ne­ko od nje­go­vih uče­ni­ka, ali je na­ve­de­no da je sva­ka­ko ve­o­ma vred­na.

Ina­če, „Por­tret oca” je kra­den i ra­ni­je, sre­di­nom de­ve­de­se­tih go­di­na pro­šlog ve­ka, na­kon če­ga je pro­na­đen u Špa­ni­ji.

Iz Na­rod­nog mu­ze­ja u Be­o­gra­du, mar­ta 1996, ukra­de­na je „Ku­pa­či­ca” Pje­ra Ogi­sta Re­no­a­ra, a pro­na­đe­na je po­sle če­ti­ri da­na. Vred­nost sli­ke je pro­ce­nje­na na mi­lion i po do­la­ra, a kra­dljiv­ci su uhap­še­ni vr­lo br­zo, ka­da su po­ku­ša­li da je pro­da­ju za 40.000 ta­da­šnjih ne­mač­kih ma­ra­ka. Po­sle to­ga na­ci­o­nal­ni mu­zej je de­la iz stra­ne zbir­ke traj­no sklo­nio u mu­zej­ske de­poe.

Sli­ke, skulp­tu­re, sta­tue i re­li­kvi­je su naj­če­šće pred­met kra­đe. Po po­je­di­nim pro­ce­na­ma, na ile­gal­nom tr­ži­štu ukra­de­nih umet­ni­na za go­di­nu se za­ra­di od dve do če­ti­ri i po mi­li­jar­de evra.

D. Ni­ko­lić

Piše:
Pošaljite komentar