ВОДОНИК НЕ ЗАГАЂУЈЕ, АЛИ ЊЕГОВА ПРОИЗВОДЊА? Група научника апелује да „тојота миреј“ не буде службени аутомобил ОИ у Паризу НА ГОРИВУ БУДУЋНОСТИ ЈОШ МОРА ДА СЕ РАДИ
Група од 120 научника, инжењера и академика написала је отворено писмо у којем позива организаторе Олимпијских игара у Паризу да одбаце Тојотин модел „миреј“ (Toyota Мираи) као званично возило Игара, зато што овај аутомобил на водоник подрива планирану зелену агенду догађаја.
Аутомобили који раде на водоник не емитују угљеник у издувној цеви, али 96 одсто водоника у свету се и даље добија из фосилних горива као што је гас метан. То већину аутомобила на водоник чини много већим загађивачем од електричних возила, и само незнатно чистијим од традиционалних аутомобила са мотором са унутрашњим сагоревањем.
„Тојота“ испоручује званичну флоту Игара, која укључује 500 возила марке „миреј“ и 10 аутобуса који раде на водоник, као и 1.150 електричних возила, за превоз спортиста. Тврде да ће „миреј“ покретати водоник добијен из воде и органске материје, произведен из обновљивих извора.
Али аутори писма се и даље противе промоцији овог аутомобила, јер ће у стварности потрошачи који купе „миреј“ скоро сигурно користити водоник добијен из фосилних горива која загревају планету.
„Пишемо да бисмо изразили забринутост да је 'Tojotina' промоција аутомобила на водоник научно неусклађена са нултом емисијом и да ће нанети штету репутацији Игара 2024“, написали су аутори, међу којима су научници и инжењери са Универзитета у Кембриџу, Универзитета Оксфорд и Универзитет Колорадо.
„Још увек има времена да се промени одлука, и позивамо вас да од 'Tojotе' захтевате да замени модел 'миреј' електричним возилом на батерије као службеним возилом Олимпијских игара.“
Група од 120 научника, инжењера и академика написала је отворено писмо у којем позива организаторе Олимпијских игара у Паризу да одбаце Тојотин модел „миреј“ (Toyota Мираи) као званично возило Игара, зато што овај аутомобил на водоник подрива планирану зелену агенду догађаја.
„Најзеленије Олимпијске игре"
Организатори Олимпијских игара у Паризу поставили су циљ да буду домаћини „најзеленијих игара до сада“, надајући се да ће преполовити угљенични отисак великог спортског догађаја, у поређењу са нивоом из 2010-их. Да би то урадила, покушаће да се ослоне у потпуности на обновљиву енергију.
Писмо је последња у низу критика „Тојоте“ због њене „стратегије вишеструких путева” ка декарбонизацији својих возила, за коју критичари кажу да се премало фокусира на електрична возила. Путнички аутомобили и комбији чине око 10 одсто светског загађења угљеником.
„Тојота“, највећи светски произвођач аутомобила, улаже у електрична возила, али се у великој мери фокусирала на хибриде и плуг-ин хибриде. Такође је један од неколико великих произвођача аутомобила који се кладе и на возила на водоник.
Си-Ен-Ен је раније известио да је компанија агресивно лобирала код влада широм света, укључујући и Сједињене Америчке Државе, да одложе постепено укидање аутомобила са моторима са унутрашњим сагоревањем и да друге врсте аутомобила, као што су плаг-хибриди, буду укључене у планове за декарбонизацију.
Водоник гориво будућности
„Комбинација различитих технологија возила у возном парку Игара одражава „Тојотину“ глобалну стратегију вишеструких путева да се пронађе право решење за декарбонизацију транспорта у зависности од разноврсне доступности енергије, инфраструктуре и потреба купаца“, рекли су из европске централе „Тојоте моторс“.
У саопштењу се додаје да „Тојота“ верује да ће аутомобили на водоник имати улогу у светској нето нултој будућности, рекавши да возила на водоник генерално могу да раде дуже без допуњавања горива. Сипање горива у аутомобил на водоник је такође тренутно много брже од допуњавања електричног возила, иако се технологија брзог пуњења за ЕВ возила побољшава.
„Тојота“ ради на скоро 10 различитих модела који ће користити водонок.
„То укључује путничка и тешка комерцијална возила, камионе и аутобусе, јер технологија горивих ћелија омогућава проширен домет и брзо пуњење горивом“, наводи се у саопштењу.
Возила на водоник до сада нису успела да постану популаран избор за потрошаче, а постоји врло мало инфраструктуре за допуну водоником.
Зелени водоник – који се прави електролизом воде коришћењем обновљиве енергије, попут ветра и сунца – још увек није доступан возачима и мало је вероватно да ће ускоро бити понуђен на пумпи, кажу стручњаци.
(РТС)