Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

VODONIK NE ZAGAĐUJE, ALI NJEGOVA PROIZVODNJA? Grupa naučnika apeluje da „tojota mirej“ ne bude službeni automobil OI u Parizu NA GORIVU BUDUĆNOSTI JOŠ MORA DA SE RADI

12.07.2024. 10:49 11:41
Piše:
Izvor: Youtube Printscreen

Grupa od 120 naučnika, inženjera i akademika napisala je otvoreno pismo u kojem poziva organizatore Olimpijskih igara u Parizu da odbace Tojotin model „mirej“ (Toyota Mirai) kao zvanično vozilo Igara, zato što ovaj automobil na vodonik podriva planiranu zelenu agendu događaja.

Automobili koji rade na vodonik ne emituju ugljenik u izduvnoj cevi, ali 96 odsto vodonika u svetu se i dalje dobija iz fosilnih goriva kao što je gas metan. To većinu automobila na vodonik čini mnogo većim zagađivačem od električnih vozila, i samo neznatno čistijim od tradicionalnih automobila sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem.

„Tojota“ isporučuje zvaničnu flotu Igara, koja uključuje 500 vozila marke „mirej“ i 10 autobusa koji rade na vodonik, kao i 1.150 električnih vozila, za prevoz sportista. Tvrde da će „mirej“ pokretati vodonik dobijen iz vode i organske materije, proizveden iz obnovljivih izvora.

Ali autori pisma se i dalje protive promociji ovog automobila, jer će u stvarnosti potrošači koji kupe „mirej“ skoro sigurno koristiti vodonik dobijen iz fosilnih goriva koja zagrevaju planetu.

„Pišemo da bismo izrazili zabrinutost da je 'Tojotina' promocija automobila na vodonik naučno neusklađena sa nultom emisijom i da će naneti štetu reputaciji Igara 2024“, napisali su autori, među kojima su naučnici i inženjeri sa Univerziteta u Kembridžu, Univerziteta Oksford i Univerzitet Kolorado.

„Još uvek ima vremena da se promeni odluka, i pozivamo vas da od 'Tojote' zahtevate da zameni model 'mirej' električnim vozilom na baterije kao službenim vozilom Olimpijskih igara.“

Grupa od 120 naučnika, inženjera i akademika napisala je otvoreno pismo u kojem poziva organizatore Olimpijskih igara u Parizu da odbace Tojotin model „mirej“ (Toyota Mirai) kao zvanično vozilo Igara, zato što ovaj automobil na vodonik podriva planiranu zelenu agendu događaja.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Toyota USA (@toyotausa)

„Najzelenije Olimpijske igre"

Organizatori Olimpijskih igara u Parizu postavili su cilj da budu domaćini „najzelenijih igara do sada“, nadajući se da će prepoloviti ugljenični otisak velikog sportskog događaja, u poređenju sa nivoom iz 2010-ih. Da bi to uradila, pokušaće da se oslone u potpunosti na obnovljivu energiju.

Pismo je poslednja u nizu kritika „Tojote“ zbog njene „strategije višestrukih puteva” ka dekarbonizaciji svojih vozila, za koju kritičari kažu da se premalo fokusira na električna vozila. Putnički automobili i kombiji čine oko 10 odsto svetskog zagađenja ugljenikom.

„Tojota“, najveći svetski proizvođač automobila, ulaže u električna vozila, ali se u velikoj meri fokusirala na hibride i plug-in hibride. Takođe je jedan od nekoliko velikih proizvođača automobila koji se klade i na vozila na vodonik.

Si-En-En je ranije izvestio da je kompanija agresivno lobirala kod vlada širom sveta, uključujući i Sjedinjene Američke Države, da odlože postepeno ukidanje automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i da druge vrste automobila, kao što su plag-hibridi, budu uključene u planove za dekarbonizaciju.

Vodonik gorivo budućnosti

„Kombinacija različitih tehnologija vozila u voznom parku Igara odražava „Tojotinu“ globalnu strategiju višestrukih puteva da se pronađe pravo rešenje za dekarbonizaciju transporta u zavisnosti od raznovrsne dostupnosti energije, infrastrukture i potreba kupaca“, rekli su iz evropske centrale „Tojote motors“.

U saopštenju se dodaje da „Tojota“ veruje da će automobili na vodonik imati ulogu u svetskoj neto nultoj budućnosti, rekavši da vozila na vodonik generalno mogu da rade duže bez dopunjavanja goriva. Sipanje goriva u automobil na vodonik je takođe trenutno mnogo brže od dopunjavanja električnog vozila, iako se tehnologija brzog punjenja za EV vozila poboljšava.

„Tojota“ radi na skoro 10 različitih modela koji će koristiti vodonok.

„To uključuje putnička i teška komercijalna vozila, kamione i autobuse, jer tehnologija gorivih ćelija omogućava proširen domet i brzo punjenje gorivom“, navodi se u saopštenju.

Vozila na vodonik do sada nisu uspela da postanu popularan izbor za potrošače, a postoji vrlo malo infrastrukture za dopunu vodonikom.

Zeleni vodonik – koji se pravi elektrolizom vode korišćenjem obnovljive energije, poput vetra i sunca – još uvek nije dostupan vozačima i malo je verovatno da će uskoro biti ponuđen na pumpi, kažu stručnjaci.

(RTS)

Autor:
Pošaljite komentar