NEOBIČNO NEUJEDNAČENO ZNANJE VUKOVACA
SVAKI OSMI UČENIK U SRBIJI SKROZ ODLIČAN, ALI... Maturski testovi pokazali da između školskog uspeha i realnog znanja POSTOJI OGROMAN NESKLAD
U poslednjoj generaciji malih maturanata, čak svaki osmi učenik bio je vukovac, uprkos tome što bi uslovi za sticanje takve „titule” trebalo da budu izuzetno zahtevni, objavio je Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja.
To znači da su na kraju svake školske godine imali odličan uspeh iz svih obaveznih predmeta, pokazali primerno vladanje i zavidno znanje na takmičenjima, te dobili najmanje jednu diplomu „Dositej Obradović”, a među 7.780 takvih prednjačile su devojčice (59,7%).
Gledajući prema školskim upravama, najveći procenat nosilaca diplome „Vuk Karadžić” je u Leskovcu (18,5%), Nišu (18%), Kosovskoj Mitrovici (15,2%) i Jagodini (15%), koje su se i prethodnih godina isticale tom u pogledu, a najmanji postotak beleže Valjevo (8,6%) i Užice (8,9%).
Iako je postignuće vukovaca na sva tri testa više od republičkog proseka, a najbolje u poznavanju iz srpskog jezika i književnosti, prema analizi koju je objavio Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja znanje takvih osnovaca, koji čine 13,1 odsto učeničke populacije, prilično je neujednačeno i razlike su najuočljivije na trećem testu završnog ispita (94 boda). Najviše prosečno postignuće vukovaca bilo je u Gradu Beogradu, Šumadijskom i Mačvanskom okrugu, dok u Kosovsko-pomoravskom, Prizrenskom, Kosovskom, Raškom 2 – Novi Pazar i Jablaničkom okrugu očekivana korelacija između ocena i poena nije postignuta.
„Kada je reč o učenicima koji se školuju na Kosovu i Metohiji, dobijeni nalaz se može razumeti ako se ima u vidu permanentna izloženost nepovoljnim uslovima u kojima se izvodi obrazovno-vaspitni rad ovih učenika”, navodi se u publikaciji.
Na pitanje koliko se ocenjivanje zasniva na principima objektivnosti i pravednosti, odgovor je da potpuna povezanost sa uspehom na maloj maturi nije realna.
„Školsko ocenjivanje je kontinuirani proces formativnog i sumativnog praćenja i procene učeničkog postignuća, ali se izražava jednom brojčanom ocenom. S druge strane, rezultati završnog ispita reprezentuju učeničko postignuće u nekoliko segmenata gradiva, ostvareno u jednoj izolovanoj situaciji”, dodaju.
Kako podsećaju, diploma „Vuk Karadžić” ne donosi učeniku dodatne poene prilikom upisa u srednju školu, ali jeste prednost u rangiranju ukoliko se prijavi više đaka sa istim brojem bodova.
S. Milačić