НЕОБИЧНО НЕУЈЕДНАЧЕНО ЗНАЊЕ ВУКОВАЦА
СВАКИ ОСМИ УЧЕНИК У СРБИЈИ СКРОЗ ОДЛИЧАН, АЛИ... Матурски тестови показали да између школског успеха и реалног знања ПОСТОЈИ ОГРОМАН НЕСКЛАД
У последњој генерацији малих матураната, чак сваки осми ученик био је вуковац, упркос томе што би услови за стицање такве „титуле” требало да буду изузетно захтевни, објавио је Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања.
То значи да су на крају сваке школске године имали одличан успех из свих обавезних предмета, показали примерно владање и завидно знање на такмичењима, те добили најмање једну диплому „Доситеј Обрадовић”, а међу 7.780 таквих предњачиле су девојчице (59,7%).
Гледајући према школским управама, највећи проценат носилаца дипломе „Вук Караџић” је у Лесковцу (18,5%), Нишу (18%), Косовској Митровици (15,2%) и Јагодини (15%), које су се и претходних година истицале том у погледу, а најмањи постотак бележе Ваљево (8,6%) и Ужице (8,9%).
Иако је постигнуће вуковаца на сва три теста више од републичког просека, а најбоље у познавању из српског језика и књижевности, према анализи коју је објавио Завод за вредновање квалитета образовања и васпитања знање таквих основаца, који чине 13,1 одсто ученичке популације, прилично је неуједначено и разлике су најуочљивије на трећем тесту завршног испита (94 бода). Највише просечно постигнуће вуковаца било је у Граду Београду, Шумадијском и Мачванском округу, док у Косовско-поморавском, Призренском, Косовском, Рашком 2 – Нови Пазар и Јабланичком округу очекивана корелација између оцена и поена није постигнута.
„Када је реч о ученицима који се школују на Косову и Метохији, добијени налаз се може разумети ако се има у виду перманентна изложеност неповољним условима у којима се изводи образовно-васпитни рад ових ученика”, наводи се у публикацији.
На питање колико се оцењивање заснива на принципима објективности и праведности, одговор је да потпуна повезаност са успехом на малој матури није реална.
„Школско оцењивање је континуирани процес формативног и сумативног праћења и процене ученичког постигнућа, али се изражава једном бројчаном оценом. С друге стране, резултати завршног испита репрезентују ученичко постигнуће у неколико сегмената градива, остварено у једној изолованој ситуацији”, додају.
Како подсећају, диплома „Вук Караџић” не доноси ученику додатне поене приликом уписа у средњу школу, али јесте предност у рангирању уколико се пријави више ђака са истим бројем бодова.
С. Милачић