Novosadski vatrogasci danonoćno čuvaju grad od požara
Oko stotinu zgrada u gradu s deset i više spratova novosadski vatrogasci svake subote obilaze ne bi li razgovarali s njihovim stanarima o prevenciji od požara.
Tom prilikom proveravaju požarna stepeništa i hidrantne mreže, te daju osnovne smernice i savete građanima o tome kako da se evakuišu u slučaju izbijanja vatre i šta najpre treba da urade u takvoj situciji. Osim toga u zavisnosti od mogućnosti u toku godine vežbaju gašenje požara desetak puta na određenim zgradama u gradu, pa možemo videti na različitim mestima u gradu na kojima rade javno-pokazne vežbe.
– Praktično vežbanje je deo našeg redovnog rada i sprovodi se svakodnevno – priča komandant Vatrogasno-spasilačke brigade Novi Sad Stojan Milovac i objašnjava da u programu stručnog usavršavanja za godinu dana isplaniraju broj javno-pokaznih vežbi koje moraju da urade u Novom Sadu. – Svaka smena i četa u novosadskom bataljonu ima određeni broj vežbi. To su vežbe na javnim, industrijskim objektima, školama, obdaništima i tome slično. Cilj je da unapredimo naš rad i edukujemo one kod kojih vežbamo kako bi shvatili koja je njihova uloga u takvom vanrednom događaju, kao što je požar, da ne čekaju vatrogasce da stignu nego da sami preduzmu neke mere. Prva mera je evakuacija ljudi iz objekta.
Svaki minut u vatrogasnom domu je još od primopredaje smene u sedam ujutru isplaniran, pa odmora i pauza praktično da nema. Vatrogasci danonoćno dežuraju i čuvaju grad od plamena, a zbog toga moraju biti uvek u formi. Osim fizičkih priprema, svakodnevno imaju i teorijsku nastavu. Kako saznajemo, najpre moraju da budu spremni da za jedan minut od dojave mogu da krenu na mesto požara.
– Ako je požar na ili u kući ili prizemnom objektu izlaze dva vozila i osam ljudi. Ako imamo dojavu da u zgradi ima dima, odnosno da je moguć požar na spratnom objektu izlazimo sa tri do četiri vozila, odosno, 10-12 ljudi. Ako gori automobil izlazi jedno vozilo s četiri do šest ljudi, a zbog požara na travi na intervenciju ide manji broj vatrogasaca – objasnio je komandant Vatrogasnog bataljona Novi Sad Igor Adam.
Od udaljenosti samog mesta požara uglavnom i zavisi za koliko vremena vatrogasci stižu na intervenciju, ali se dešava da njihov dolazak uspori saobraćaj u gradu. Kako kažu, neki sugrađani su spremni da se sklone s puta kako bi vatrogasci nesmetano prošli i što brže stigli na lokaciju, a neki baš i ne. Osim toga, naši sagovornici naglašavaju da se njihovi komandiri i vozači „lavovski” trude da što pre stignu na mesto požara, pa često i na svoju štetu preuzimaju rizike ne bi li što pre obavili svoju dužnost.
V. Bijelić