Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

U SUSRET VELIKOM JUBILEJU Započeo proces konzervacije i restauracije ikonostasa Aksentija Marodića iz koviljskog manastira

27.04.2025. 08:41 13:25
Izvor:
Dnevnik
иконостас
Foto: B. Hohnjec/ Monografija manastir Kovilj

U okviru obeležavanja velikog jubileja – 200 godina Matice srpske, koji nam predstoji 2026. godine, naša najstarija srpska književna, kulturna i naučna institucija i njeno čedo, Galerija Matice srpske, u saradnji sa Pokrajinskim zavodom za zaštitu spomenika kulture, započeli su realizaciju projekta koji će biti posvećen slikaru Aksentiju Marodiću (Subotica, 1838 - Novi Sad, 1909).

U pitanju je umetnik koji je od rane mladosti bio vezan za Maticu i imao status njenog privilegovanog slikara radeći veliki broj reprezentativnih portreta predsednika i časnika društva. 

Doprinos je dao i na polju crkvenog slikarstva, a pre svega su značajne ikone oltarske pregrade hrama Svetih arhangela Mihaila i Gavrila manastira Kovilja, koje su njegovo prvo i najreprezentativnije ikonopisačko ostvarenje. 

Kako navodi Jelena Banjac u monografiji „Manastir Kovilj”, Aksentije Marodić je rano ispoljio sklonost ka umetnosti, te ga je sa navršenih trinaest godina otac poslao u radionicu slikara-zanatlije Petra Pilića u Sentu.

U potonjim godinama pomagaće poznatom slikaru Nikoli Aleksiću pri radu na ikonostasu crkve u Karlovu, da bi sa nepunih dvadeset već počeo samostalno da radi, najpre u Subotici, a potom u Starom Bečeju, mahom portretišući ugledne ljude u tim sredinama. 

Мародић
Foto: Galerija Matice srpske

Mnogi su hvalili njegov slikarski rad i talenat, naglašavajući da bi trebalo da nastavi sa svojim obrazovanjem, te se, zahvaljujući donacijama žitelja Starog Bečeja i Subotice, 1862.  upisao na Akademiju likovnih umetnosti u Beču. Po završetku studija, 1867. godine, vratio se u Suboticu. 

Posao na slikanju ikona za ikonostas hrama kovoljskog manastira Marodić je dobio zahvaljujući nastojanjima bačkog episkopa Germana Anđelića, potonjeg patrijarha srpskog. Upravo će on 1869. dovesti mladog slikara u Kovilj, objašnjavajući svoju nameru time da ovakav talenat treba obavezati i zaposliti „kako ne bi otišao u tuđinu”. 

Po ugovoru, koji je sklopio sa tadašnjim arhimandritom manastira Kiprijanom Stanulovićem, Marodić se obavezao da će za šest godina naslikati 52 ikone. I mada je ugovor bio dosta čvrst, a i garantovao je slikaru priličnu nadoknadu – ukupno 10.000 austrijskih forinti, on će ceo posao završiti tek 1890, nakon pune dve decenije rada. 

Sam ikonostas se sastoji od 46 ikona: 19 najnižoj zoni, devet ikona u srednjoj i 18 ikona u trećoj, najvišoj zoni. U predoltarskom prostoru se nalazi još šest ikona, i to dve na Bogorodičinom tronu i još četiri na pevnicama.

Sve ikone su slikane tehnikom ulje na platnu, osim onih na dverima, koje su slikane uljem na drvetu.

U sklopu projekta obnove ovog monumentalnog rada Aksentija Marodića, jedinog u oblasti crkvenog živopisa, za koji današnji istoričari umetnosti ocenjuju da predstavlja kreativan odraz aktuelnih kretanja u religioznom slikarstvu tog vremena u Evropi, planirani su konzervacija i restauracija ikona sa pripadajućim duboreznim elementima.

конзерваторски тим
Foto: Galerija Matice srpske

Konzervatorska radionica Galerije Matice srpske biće pri tome posvećena sanaciji bojenog sloja, dok je briga o drvenom nosiocu poverena stručnjacima Pokrajinskog zavoda za zaštitu spomenika kulture. 

Naime,  uvidom u stanje ikonostasa konzervatori su utvrdili da je neophodno sanirati bojene slojeve ikona, kao i drvene elemente ikona i pripadajuće konstruktivne i duborezne delove.

A kada je pre nekoliko godina ikonostas demontiran iz hrama Svetih arhangela Mihaila i Gavrila i uskladišten u prostoru manastirskog kompleksa, zapretila je opasnost da se već sama promena mikroklimatskih uslova dodatno negativno odrazi na drvenu strukturu i bojene slojeve ikona, te time povećavaju rizici za dalju degradaciju i gubitak monumentalnog Marodićevog slikarskog ostvarenja.

marodić
Foto: Galerija Matice srpske

Stoga su prošle godine, tokom obilaska manastira, konzervatori Galerije Matice srpske utvrdili koje ikone treba prvo transportovati u konzervatorsku radionicu GMS, na osnovu njihovog stanja i važnosti.

Monografska studija

Realizacija projekta bi, pored retrospektivne izložbe dela Aksentija Marodića u okviru koje bi bili izloženi njegovi radovi iz muzejskih i privatnih kolekcija, kao i deo ikona sa ikonostasa crkve manastira Kovilja, obuhvatila i monografsku studiju. Ipak, temeljni cilj celog ovog poduhvata je zaštita i očuvanje vrednih ikona sa ikonostasa hrama Svetih arhangela Mihaila i Gavrila, te obezbeđivanje adekvatnih uslova za njihovo čuvanje i izlaganje, čime bi se sprečilo dalje degradiranje najreprezentativnijeg slikarskog ostvarenje Aksentija Marodića iz poslednjih decenija 19. veka.

Jedan od rukovodilaca projekta Darko Despotović otkrio je za „Dnevnik” da je u prvoj fazi konzervacije i restauracije, tokom 2025/2026. godine planiran rad na 19 ikona iz prve zone: prestone ikone, ikone na dverima i ikone u soklu, koje bi, uz ostale Marodićeve radove iz muzejskih i privatnih kolekcija, kao i dela u vlasništvu Srpske pravoslavne crkve, bile izložene u okviru retrospektivne izložbe Aksentija Marodića.

Upravo tom postavkom bi se u GMS u oktobru 2026. godine obeležio jubilej 200 godina Matice srpske.

Dugoročno gledano, posao bi se nastavio po fazama u 2026, 2027. i 2028. godini. Time bi se stvorili uslovi da se obnovljen i sređen Marodićev ikonostas nakon svih faza konzervatorsko-restauratorskih radova, prezentuje, delom u Galeriji Matice srpske, a delom u manastirskom kompleksu, u okviru Riznice Bačke eparhije ili namenski opredeljenom prostoru. 

Izvor:
Dnevnik
Pošaljite komentar
Novi-stari sjaj ikonostasa Jakova Orfelina RESTAURATORSKI PAR PULETIĆ IZ KARLOVACA DAO DOPRINOS OBNOVI KUPINOVAČKE CRKVE
Приватна архива и Дневник

Novi-stari sjaj ikonostasa Jakova Orfelina RESTAURATORSKI PAR PULETIĆ IZ KARLOVACA DAO DOPRINOS OBNOVI KUPINOVAČKE CRKVE

02.03.2025. 15:56 16:22
POČINJE OBNOVA NAJZNAČAJNIJE PRAVOSLAVNE CRKVA U NOVOM SADU Za restauraciju veličanstvenog ikonostasa, freski i ornamenata izdvojeno 2.7 miliona dinara
саборна

POČINJE OBNOVA NAJZNAČAJNIJE PRAVOSLAVNE CRKVA U NOVOM SADU Za restauraciju veličanstvenog ikonostasa, freski i ornamenata izdvojeno 2.7 miliona dinara

17.01.2025. 08:12 12:28
SABORNI HRAM U NOVOM SADU U NOVOM RUHU Konzervatorsko-restauratorski radovi na ikonostasu, zidnim slikama i ornamentici; Ovde se nalazi NAJSTARIJI SAČUVANI SPOMENIK našeg grada
завод

SABORNI HRAM U NOVOM SADU U NOVOM RUHU Konzervatorsko-restauratorski radovi na ikonostasu, zidnim slikama i ornamentici; Ovde se nalazi NAJSTARIJI SAČUVANI SPOMENIK našeg grada

01.12.2024. 09:41 09:57