Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

INTERVJU: ADRIJEN UJHAZI, UMETNICA Nova Era simbioze

25.03.2024. 08:02 10:29
Piše:
Foto: Elvira Kakuši / promo

Novosadska vizuelna umetnica Adrijen Ujhazi nalazi se među 12 umetnica/ka iz Srbije, BIH, Slovenije i Hrvatske, čiji su radovi prikazani u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine na grupnoj intermedijskoj izložbi „New Era: umetnički diskursi o društvenim i klimatskim promenama“. 

Na izložbi su zastupljeni radovi umetnica/ka koji se u svojim stvaralačkim praksama dosledno i dugoročno posvećuju odnosu između čoveka i prirode, dajući umetnički komentar i odgovor na jednu od najaktuelnijih tema savremenog društva – ekologije, klimatskih i društvenih promena i očuvanja životne sredine.

Adrijen Ujhazi (1995) čija je umetnost orijentisana na komplikovani odnos između čovečanstva i prirode, predstaviće se radom od više delova pod nazivom „Ti me činiš la-la“, a koji se sastoji od različitih segmenata: uzoraka biomaterijala, videa, zvuka i svetlosne kutije/objekta.

 Naziv vašeg rada „Ti me činiš la-la“ ne asocira očigledno na temu ili naziv izložbe „Nova Era: umetnički diskursi o društvenim i klimatskim promenama”. Koju referencu ili ideju ste imali kreiranjem ovog naslova?

– Rad pod nazivom „Ti me činiš la-la“ se premijerno predstavlja u okviru projekta „Nova era“ te namerno odstupa od konvencionalne definisane teme. Izbor za naziv i selekciju rada nastoji da izazove radoznalost i da podstakne publiku da prođu dalje od površinskih veza. Naslov je u skladu sa sveobuhvatnom temom mog rada, usredsređenom na metaforičku reprezentaciju delikatnog biološkog materijala, posebno SKOBI-a (Simbiotička kultura bakterija i kvasca).

U širem kontekstu izložbe „Nova era“, naslov služi kao komentar poremećaja u našim ličnim i kolektivnim sferama. Koristeći metaforu kroz ovaj rad, delo se kreće kroz zamršenu međusobnu igru između biološke krhkosti i hibridne prirode našeg postojanja u okruženju obeleženom društvenim i klimatskim promenama. Izbor naizgled nepovezanog naslova ima za cilj da izazove gledaoce da istraže nijansirane veze između razigranog izraza i dubljih tema koje leže u osnovi instalacije, koji na kraju doprinosi bogatijem i imerzivnijem iskustvu u okviru šireg narativa izložbe.

 Bavite se osetljivim biološkim materijalom SKOBI (Simbiotska kultura bakterija i kvasca) koji pod ovim imenom možda nije toliko poznat široj javnosti?

– Interesovanje za rad sa biološkim materijalima poput SKOBI-ja potiče iz želje da se udubim u neistražene oblasti prirodnog sveta i prevedem njegovu složenost u umetnički izraz. SKOBI na našem području je manje poznat široj javnosti pod ovim imenom, koji služi za pravljenje eliksira tj napitka - kombuha. Ovaj biološki entitet (simbiotska kultura bakterija i kvasca) na osnovu svojih karakteristika i reakcije na spoljne podsticaje koje sam uočavala tokom uzgajanja i istraživanja, smatram da obuhvata kontekst izložbe „Nova era“, sa konotacijom koji prati izazove i promene u našem savremenom svetu obeleženom društvenim i klimatskim promenama.

Naime SKOBI materijal postaje metafora za poremećaje u našim ličnim i kolektivnim sferama koji hibridno okruženje doprinosi, te SKOBI-jeva delikatna priroda i transformativne sposobnosti čine ga dirljivim prikazom zamršene interakcije između biološke krhkosti i hibridne prirode našeg postojanja. Rad postaje refleksija o suptilnim, ali dubokim uticajima ovih promena na pojedince, podstičući gledaoce da preispitaju svoj odnos sa prirodnim svetom i sopstveno hibridno postojanje u njemu.

 Kakav lični i umetnički odnos imate prema „poremećenom hibridnom okruženju“ na koje referiše vaš rad?

– Rad, „Ti me činiš: la-la“, odnosi se na poremećeno hibridno okruženje, a ovaj koncept oličava složenu i evoluirajuću međusobnu igru između prirodnog sveta i ljudskog uticaja. Narušeno hibridno okruženje, u kontekstu instalacije, simbolizuje savremeno stanje obeleženo društvenim, tehnološkim i ekološkim promenama. Obuhvata izazove koje postavlja preplitanje prirodnog i veštačkog, opipljivog i virtuelnog, i lokalnog i globalnog aspekta našeg postojanja.

Kroz sočivo “skobija” i ugradnju uzoraka bio materijala, videa, audio i svetlosne kutije/objekta u moju instalaciju, cilj mi je da metaforički istražim zamršenu dinamiku unutar ovog poremećenog hibridnog okruženja. Delikatni biološki materijal, SKOBI, postaje moćna metafora za krhkost života i prilagodljivost koja je potrebna u suočavanju sa stalnim transformacijama. Rad služi kao refleksija o tome kako se pojedinci snalaze i reaguju na pore- mećaje u ovom hibridizovanom kontekstu, utičući na mentalno i fizičko blagostanje u svakodnevnom životu.

Na ličnom planu, moj odnos sa ovim poremećenim hibridnim okruženjem je višestruk, što uključuje i istraživanje, introspekciju, postavljanje pitanja, komentarisanje... To uključuje duboku radoznalost o posledicama naših akcija na prirodni svet i istraživanje zamagljenih granica između organskog i veštačkog. Kao umetnica, pronalazim inspiraciju u izazovima koje postavlja ovo okruženje, koristeći svoj rad da izazovem kontemplaciju i dijalog.

 Vaš rad/in­sta­la­ci­ja kom­bi­nu­je zvuč­ne i vi­zu­al­ne ele­men­te i raz­li­či­te ma­te­ri­ja­le. Na ko­ji na­čin ste raz­mi­šlja­li o sa­moj re­a­li­za­ci­ji ini­ci­jal­ne ide­je i od­no­su iz­me­đu mi­sa­o­nog i vi­zu­al­nog/audi­tiv­nog u de­lu?

In­te­gra­ci­ja zvuč­nih i vi­zu­el­nih kom­po­nen­ti, za­jed­no sa raz­li­či­tim SKO­BI ma­te­ri­ja­li­ma, bi­la je na­me­ran iz­bor za stva­ra­nje mul­ti­sen­zor­nog is­ku­stva ko­je re­zo­nu­je sa slo­že­nim te­ma­ma po­re­me­će­nog hi­brid­nog okru­že­nja. Od fa­ze kon­cep­tu­a­li­za­ci­je, te­žim an­ga­žma­nu pu­bli­ke na čul­nom i na in­te­lek­tu­al­nom ni­vou, pod­sti­ču­ći du­blju ve­zu sa na­ra­ti­vom pre­ne­se­nim kroz me­ta­fo­rič­ku pred­sta­vu SKO­BI-ja.

De­li­kat­ni bi­o­lo­ški ma­te­ri­jal je cen­tral­na tač­ka ra­da. In­kor­po­ra­ci­ja uzo­ra­ka bio ma­te­ri­ja­la, vi­deo, audio i sve­tlo­sne ku­ti­je/objek­ta po­slu­ži­la je za pred­sta­vlja­nje na­ra­ti­va istog en­ti­te­ta u tran­sfor­ma­tiv­nom sta­nju. Kom­bi­na­ci­ja zvuč­nih i vi­zu­el­nih ele­me­na­ta osmi­šlje­na je da iza­zo­ve pri­jat­no ili pro­vo­ka­tiv­no i in­tro­spek­tiv­no pu­to­va­nje za gle­da­o­ca, pod­sti­ču­ći ga da raz­mi­sli o sop­stve­nom od­no­su sa pred­sta­vlje­nim te­ma­ma. Si­ner­gi­ja iz­me­đu men­tal­nih i vi­zu­el­nih/audi­tiv­nih ele­me­na­ta ima za cilj stva­ra­nje ho­li­stič­kog is­ku­stva, gde sva­ka kom­po­nen­ta na­do­gra­đu­je dru­gu.

Ne­kon­ven­ci­o­nal­na in­sta­la­ci­ja od­ra­ža­va hi­brid­no sta­nje is­tra­že­no u te­mi, nu­de­ći sve­o­bu­hvat­nu per­spek­ti­vu na po­re­me­ća­je u na­šem lič­nom i ko­lek­tiv­nom do­me­nu. U su­šti­ni, re­a­li­za­ci­ja ra­da „Ti me či­niš: la-la“ pod­ra­zu­me­va pa­žljiv ba­lans iz­me­đu men­tal­nog i vi­zu­el­nog/audi­tiv­nog aspek­ta, sa ci­ljem da uro­ni pu­bli­ku u mul­ti­sen­zor­no is­tra­ži­va­nje hi­brid­nog okru­že­nja.

 Uče­stvo­va­li ste ili uče­stvu­je­te u pro­jek­ti­ma BI­O­FAC­TORY (2022), BI­O­CO­DE (2023) i BIO AWA­KING (2024–2026), na ko­ji na­čin su ovi pro­jek­ti even­tu­al­no po­ve­za­ni  sa onim što će­te pred­sta­vi­ti na sa­moj iz­lo­žbi?

Pro­jek­ti BI­O­FAC­TORY (2022), BI­O­CO­DE (2023) i BIO AWA­KING (2024–2026) mi slu­že kao zna­čaj­ne ini­ci­ja­ti­ve ko­ji do­dat­no pod­sti­ču in­di­vi­du­al­ni umet­nič­ki rad kroz te­mat­sko i kon­cep­tu­al­no is­tra­ži­va­nje, te se re­flek­tu­ju kroz ko­lek­tiv­ni an­ga­žman. Sva­ki od ovih pro­je­ka­ta, sam po se­bi, za­di­re u pre­sek bi­o­lo­gi­je, teh­no­lo­gi­je i umet­no­sti, nu­de­ći uvid u to ka­ko ova pod­ruč­ja uti­ču i tran­sfor­mi­šu na­še raz­u­me­va­nje po­sto­ja­nja, iden­ti­te­ta i ži­vot­ne sre­di­ne.

Ve­za iz­me­đu ovih pro­je­ka­ta i ono­ga što ću pred­sta­vi­ti na iz­lo­žbi ni­je is­klju­či­vo  te­mat­ska, već od­raz ši­reg is­tra­ži­va­nja pri­ro­de ži­vo­ta i na­še in­ter­ak­ci­je sa hi­brid­nim eko­si­ste­mi­ma. U su­šti­ni, „Ti me či­niš: la-la“ mo­že se po­sma­tra­ti i kao kul­mi­na­ci­ja te­ma i pi­ta­nja po­sta­vlje­nih i u na­ve­de­nim pro­jek­ti­ma. Ovaj rad pred­sta­vlja kon­ti­nu­i­ra­no is­tra­ži­va­nje o to­me ka­ko bi­o­teh­no­lo­ški na­pre­dak pre­o­bli­ku­je tki­vo ži­vo­ta, nu­de­ći je­din­stve­nu per­spek­ti­vu na po­re­me­ća­je u na­šim lič­nim i ko­lek­tiv­nim obla­sti­ma. Osla­nja­ju­ći se na kon­tekst in­sta­la­ci­je,  ona po­zi­va gle­da­o­ce da raz­mi­šlja­ju o bu­du­ćoj pu­ta­nji na­šeg od­no­sa sa bi­o­lo­gi­jom i teh­no­lo­gi­jom, na­gla­ša­va­ju­ći po­tre­bu za pro­mi­šlje­nim an­ga­žo­va­njem na etič­kim, eko­lo­škim i eg­zi­sten­ci­jal­nim iza­zo­vi­ma ko­ji pro­iz­i­la­ze iz ove in­ter­ak­ci­je.

N. Marković

Autor:
Pošaljite komentar
Izložba u novosadskoj KS „Svilara”: „Vivarijum” – sad!

Izložba u novosadskoj KS „Svilara”: „Vivarijum” – sad!

22.07.2020. 11:55 11:58
Izložba Adrien Ujhazi u Šok zadruzi

Izložba Adrien Ujhazi u Šok zadruzi

15.09.2020. 12:19 12:20
Izložba Adrien Ujhazi u Galeriji SULUV-a

Izložba Adrien Ujhazi u Galeriji SULUV-a

09.12.2019. 12:31 12:33