ИНТЕРВЈУ: АДРИЈЕН УЈХАЗИ, УМЕТНИЦА Нова Ера симбиозе
Новосадска визуелна уметница Адријен Ујхази налази се међу 12 уметница/ка из Србије, БИХ, Словеније и Хрватске, чији су радови приказани у Музеју савремене уметности Војводине на групној интермедијској изложби „New Ера: уметнички дискурси о друштвеним и климатским променама“.
На изложби су заступљени радови уметница/ка који се у својим стваралачким праксама доследно и дугорочно посвећују односу између човека и природе, дајући уметнички коментар и одговор на једну од најактуелнијих тема савременог друштва – екологије, климатских и друштвених промена и очувања животне средине.
Адријен Ујхази (1995) чија је уметност оријентисана на компликовани однос између човечанства и природе, представиће се радом од више делова под називом „Ти ме чиниш ла-ла“, а који се састоји од различитих сегмената: узорака биоматеријала, видеа, звука и светлосне кутије/објекта.
Назив вашег рада „Ти ме чиниш ла-ла“ не асоцира очигледно на тему или назив изложбе „Нова Ера: уметнички дискурси о друштвеним и климатским променама”. Коју референцу или идеју сте имали креирањем овог наслова?
– Рад под називом „Ти ме чиниш ла-ла“ се премијерно представља у оквиру пројекта „Нова ера“ те намерно одступа од конвенционалне дефинисане теме. Избор за назив и селекцију рада настоји да изазове радозналост и да подстакне публику да прођу даље од површинских веза. Наслов је у складу са свеобухватном темом мог рада, усредсређеном на метафоричку репрезентацију деликатног биолошког материјала, посебно СКОБИ-а (Симбиотичка култура бактерија и квасца).
У ширем контексту изложбе „Нова ера“, наслов служи као коментар поремећаја у нашим личним и колективним сферама. Користећи метафору кроз овај рад, дело се креће кроз замршену међусобну игру између биолошке крхкости и хибридне природе нашег постојања у окружењу обележеном друштвеним и климатским променама. Избор наизглед неповезаног наслова има за циљ да изазове гледаоце да истраже нијансиране везе између разиграног израза и дубљих тема које леже у основи инсталације, који на крају доприноси богатијем и имерзивнијем искуству у оквиру ширег наратива изложбе.
Бавите се осетљивим биолошким материјалом СКОБИ (Симбиотска култура бактерија и квасца) који под овим именом можда није толико познат широј јавности?
– Интересовање за рад са биолошким материјалима попут СКОБИ-ја потиче из жеље да се удубим у неистражене области природног света и преведем његову сложеност у уметнички израз. СКОБИ на нашем подручју је мање познат широј јавности под овим именом, који служи за прављење еликсира тј напитка - комбуха. Овај биолошки ентитет (симбиотска култура бактерија и квасца) на основу својих карактеристика и реакције на спољне подстицаје које сам уочавала током узгајања и истраживања, сматрам да обухвата контекст изложбе „Нова ера“, са конотацијом који прати изазове и промене у нашем савременом свету обележеном друштвеним и климатским променама.
Наиме СКОБИ материјал постаје метафора за поремећаје у нашим личним и колективним сферама који хибридно окружење доприноси, те СКОБИ-јева деликатна природа и трансформативне способности чине га дирљивим приказом замршене интеракције између биолошке крхкости и хибридне природе нашег постојања. Рад постаје рефлексија о суптилним, али дубоким утицајима ових промена на појединце, подстичући гледаоце да преиспитају свој однос са природним светом и сопствено хибридно постојање у њему.
Какав лични и уметнички однос имате према „поремећеном хибридном окружењу“ на које реферише ваш рад?
– Рад, „Ти ме чиниш: ла-ла“, односи се на поремећено хибридно окружење, а овај концепт оличава сложену и еволуирајућу међусобну игру између природног света и људског утицаја. Нарушено хибридно окружење, у контексту инсталације, симболизује савремено стање обележено друштвеним, технолошким и еколошким променама. Обухвата изазове које поставља преплитање природног и вештачког, опипљивог и виртуелног, и локалног и глобалног аспекта нашег постојања.
Кроз сочиво “скобија” и уградњу узорака био материјала, видеа, аудио и светлосне кутије/објекта у моју инсталацију, циљ ми је да метафорички истражим замршену динамику унутар овог поремећеног хибридног окружења. Деликатни биолошки материјал, СКОБИ, постаје моћна метафора за крхкост живота и прилагодљивост која је потребна у суочавању са сталним трансформацијама. Рад служи као рефлексија о томе како се појединци сналазе и реагују на поре- мећаје у овом хибридизованом контексту, утичући на ментално и физичко благостање у свакодневном животу.
На личном плану, мој однос са овим поремећеним хибридним окружењем је вишеструк, што укључује и истраживање, интроспекцију, постављање питања, коментарисање... То укључује дубоку радозналост о последицама наших акција на природни свет и истраживање замагљених граница између органског и вештачког. Као уметница, проналазим инспирацију у изазовима које поставља ово окружење, користећи свој рад да изазовем контемплацију и дијалог.
Ваш рад/инсталација комбинује звучне и визуалне елементе и различите материјале. На који начин сте размишљали о самој реализацији иницијалне идеје и односу између мисаоног и визуалног/аудитивног у делу?
Интеграција звучних и визуелних компоненти, заједно са различитим СКОБИ материјалима, била је намеран избор за стварање мултисензорног искуства које резонује са сложеним темама поремећеног хибридног окружења. Од фазе концептуализације, тежим ангажману публике на чулном и на интелектуалном нивоу, подстичући дубљу везу са наративом пренесеним кроз метафоричку представу СКОБИ-ја.
Деликатни биолошки материјал је централна тачка рада. Инкорпорација узорака био материјала, видео, аудио и светлосне кутије/објекта послужила је за представљање наратива истог ентитета у трансформативном стању. Комбинација звучних и визуелних елемената осмишљена је да изазове пријатно или провокативно и интроспективно путовање за гледаоца, подстичући га да размисли о сопственом односу са представљеним темама. Синергија између менталних и визуелних/аудитивних елемената има за циљ стварање холистичког искуства, где свака компонента надограђује другу.
Неконвенционална инсталација одражава хибридно стање истражено у теми, нудећи свеобухватну перспективу на поремећаје у нашем личном и колективном домену. У суштини, реализација рада „Ти ме чиниш: ла-ла“ подразумева пажљив баланс између менталног и визуелног/аудитивног аспекта, са циљем да урони публику у мултисензорно истраживање хибридног окружења.
Учествовали сте или учествујете у projеktima BIOFACTORY (2022), BIOCODE (2023) i BIO AWAKING (2024–2026), на који начин су ови пројекти евентуално повезани са оним што ћете представити на самој изложби?
Projеkti BIOFACTORY (2022), BIOCODE (2023) i BIO AWAKING (2024–2026) ми служе као значајне иницијативе који додатно подстичу индивидуални уметнички рад кроз тематско и концептуално истраживање, те се рефлектују кроз колективни ангажман. Сваки од ових пројеката, сам по себи, задире у пресек биологије, технологије и уметности, нудећи увид у то како ова подручја утичу и трансформишу наше разумевање постојања, идентитета и животне средине.
Веза између ових пројеката и онога што ћу представити на изложби није искључиво тематска, већ одраз ширег истраживања природе живота и наше интеракције са хибридним екосистемима. У суштини, „Ти ме чиниш: ла-ла“ може се посматрати и као кулминација тема и питања постављених и у наведеним пројектима. Овај рад представља континуирано истраживање о томе како биотехнолошки напредак преобликује ткиво живота, нудећи јединствену перспективу на поремећаје у нашим личним и колективним областима. Ослањајући се на контекст инсталације, она позива гледаоце да размишљају о будућој путањи нашег односа са биологијом и технологијом, наглашавајући потребу за промишљеним ангажовањем на етичким, еколошким и егзистенцијалним изазовима који произилазе из ове интеракције.
Н. Марковић