Izložba u novosadskoj KS „Svilara”: „Vivarijum” – sad!
U Kulturnoj stanici „Svilara“ preksinoć je otvorena zajednička izložba dvoje novosadskih umetnika mlađe generacije Adrijen Ujhazi i Nemanje Milenkovića nazvana „Vivarijum“.
U pitanju je prvi od 22 umetnička programa koja su dobila novčana sredstva za realizaciju u kulturnim stanicama Novog Sada kao deo projekta „Umetnici. Sad!” Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture”. Ovo dvoje novosadskih umetnika su se tokom protekle dve nedelje ovom istom postavkom predstavili i beogradskoj likovnoj publici u Galeriji Doma omladine na poziv kustoskinja izložbe Katarine Kostandinović.
- Izložba „Vivarium“ reflektuje naš trenutni odnos prema prirodi i životnoj sredini, prema biljkama, životinjama i nama samima, tako da je ona svojevrsno ogledalo trenutne situacije u kojoj se nalazimo na najbolji mogući način - kaže Nemanja Milenković o prvoj zajedničkoj postavci sa Adrijen Ujhazi. – U ovom projektu, koji još uvek traje, upućujem poziv ljudima da mi doniraju različite predmete od životinjskog materijala, koji u formi izložbe menjaju svrhu i uz različite intervencije postaju umetničko delo.
Po rečima Adrijen Ujhazi, ona je u male petrijeve šolje stavljala kombuhu od koje nastaje pečurka, simbiotska kultura bakterije i kvasca. Kombuha nastaje od fermentisanog crnog ili zelenog čaja i kroz taj proces je pravila male objekte. Glavna ideja joj je bila kako da to alternatizuje, jer od kombuhe kako objašnjava, može da se napravi materijal koji simulira i životinjsku ali i biljnu bazu, da što manje šteti životnoj okolini. Tako je napravila i šešir od kombuhe. Predstavila je i neke predmete koje je bojila sintetičkim i prirodnim bojama, ali cilj joj je da do kolorita dođe na što prirodniji način. U polju ekološke umetnosti kojom se bavi pored kombuhe istraživala je još neke prirodne materijale.
Kultura nije trošak nego ulaganje
- „Umetnici. Sad!“ je deo projekata podizanja kapaciteta planiranog na više načina i dugoročno kroz Strategiju razvoja kulture do 2026. i sa kojim smo ušli u kandidaturu, a zatim i pobedili, a odnosi se na podizanje i jačanje kapaciteta umetničke scene Novog Sada što je planirani proces svake evropske prestonice kulture- kaže Nemanja Milenković, direktor Fondacije Novi Sad 2021. - Ponosan sam na svoj tim jer u trenutku kada mnoge evropske prestonice kulture staju ili minimalizuju i transformišu svoj rad, mi smo pokazali šta znače ljudi, procesi, prostori i programi. Sa našim sponzorima uložili smo u podizanje dodatnih kapaciteta novosadske umetničke scene, a promenilo se i uverenje samih sponzora da kultura nije trošak nego ulaganje. Važno nam je da sa više 30 miliona dinara, od kojih je više od 11 miliona zaista za umetnike, pozive i konkurse koje smo raspisali, ali i programsku podršku kroz prostor i produkciju, radimo na decentralizaciji kulture, razvoju publike i jačanju scene i pri tom promovišemo same prostore. Situacija sa kovidom je neke segmente ubrzala, a u kontekstu događaja u oblasti kulture, predaja nije opcija za Fondaciju, tako da ulazimo u on lajn platformu, svakako planiranu, ali sad brže i zahtevnije i koja nam omogućava da i na ovaj način razvijamo publiku.
Predmeti koji čine ovu postavku izloženi su na dugačkom stolu i autori ukazuju da posetioce u Beogradu nisu mogli da prepoznaju ko je autor kog rada što je njima bio i cilj jer je u pitanju zajednička. Išli su sa idejom da pronalaze različite analogije u pojedinim materijalima, tako da naprimer kombuha bude zamena za životinjsku kožu.
Govoreći o projektu na kome su učestvovali Milenković ukazuje da je u situaciji pandemije u kojoj se nalazimo, umetnost bila najdostupnija i većini ljudi ispunjavala vreme tokom karantina, ali kao konzumenti umetnosti smo zaboravili kako ona nastaje u periodu krize. Zato je ovaj projekat koji podržava mlade umetnike za njih neophodan i nužan da bi umetnost mogla da se razvija kao i da umetnici mogu da realizuju svoje ideje.
Adrijen Ujhazi (Novi Sad, 1995) studentkinja je master studija na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, u klasi Bosiljke Zirojević Lečić. Svoje stvaralaštvo usmerava ka ispitivanju odnosa čoveka i same prirode, što obuhvata oblasti ekološke umetnosti i bio arta u formi različitih vizuelnih medija kao što su: slika, crtež, video, instalacija.
Nemanja Milenković (Novi Sad, 1996) osnovne studije završio je prošle godine na Akademiji umetnosti u Novom Sadu u klasi Dragana Matića i upisao master studije pod njegovim mentorstvom. Sada radi kao saradnik u nastavi na Katedri za slikarstvo. U svom radu primarno istražuje odnos ljudi i životinja u savremenom društvu, istražujući prostor kolektivnog identiteta, odnosno identiteta individue.
Izložba će moći da se pogleda do 24. jula uz pridržavanje svih preporučenih mera u aktuelnoj epidemiološkoj situaciji, a dostupna je i onlajn.
N. Popov