Nova sezona SNP-a u znaku jubileja, velikih tema i imena
Naš najstariji profesionalni teatar u novu će sezonu - nakon letnje pauze koja će, zbog nekoliko gostovanja, delom biti i radna - ući sa premijerom „Smedereva 1941” po tekstu i u režiji Ane Đorđević.
Drama je to o tragediji jednog grada i jednog teatra: 5. juna 1941. eksplozija skladišta municije u Smederevskoj tvrđavi ostavila je varoš u ruševinama usmrtivši više od 2.500 ljudi. Živote je tada izgubilo i 17 glumaca SNP-a, u to vreme još uvek formalno Narodnog pozorišta Dunavske banovine, koji su u Despotov grad došli da bi podigli plate, i smrt ih je zadesila u vozu na smederevskoj železničkoj stanici.
„Stradao je cvet novosadskog glumišta”, pisaće godinama kasnije teatrolog Luka Dotlić. „Petoro nije imalo ni 25 godina, četvoro je imalo od 26 do 30, sedmoro između 31 i 40 godina, a samo jedan glumac bio je stariji od pedeset. Svi su predstavljali budućnost SNP-a i naša posleratna scena bi s njima izgledala sasvim drugačije”. U predstavi koja je posvećena poginulim novosadskim glumcima igraju Tanja Pjevac, Milan Kovačević, Gordana Đurđević Dimić, Alisa Lacko, Jovana Mišković, Vukašin Ranđelović, Aljoša Đidić, Tijana Marković, Milovan Filipović i Marko Saković.
– Očekujemo da će „Smederevo 1941” biti zaista velika predstava na jednu važnu temu – kaže za „Dnevnik” upravnik SNP-a dr Zoran Đerić. – A verujem da ćemo i sledećom dramskom premijerom, „Travničkom hronikom” koju po istoimenom delu Ive Andrića na našu scenu postavlja Nikita Milivojević, moći da se ponosimo. Milivojević je autor i adaptacije romana i dramatizacije, a u podeli su, pored naših, i glumci iz Šabačkog pozorišta, Narodnog pozorišta Sombor i Pozorišta mladih
Prethodno će na Kamernoj sceni biti premijerno izveden komad Ognjena Petkovića „Katar”, koji se realizuje u saradnji sa Fondacijom „Novi Sad 2021”. Dramu o četiri prijatelja koji imaju nameru da emigriraju iz Srbije Petković je svojevremeno pretočio u kratki film, ali znajući da ima dobru priču u rukama, sada je postavlja i na scenu. Inače, Ognjen Petković je završio glumu na Akademiji umetnosti u Novom Sadu, ali je već nekoliko godina posvećen i filmu, a u međuvremenu je upisao i doktorske studije, smer audiovizualne-umetnosti. U „Kataru” igraju Strahinja Bojović, Grigorije Jakišić, Miodrag Petronje i Ljubiša Milišić.
Kada je reč o operi, u novembru bi premijerno trebalo da pred novosadsku publiku izađe nova postavka „Fausta” Šarla Gunoa, u režiji Aleksandra Nikolića i koreografiji Aleksandra Ilića, tandema koji je nedavno sjajno postavio Verdijevog „Rigoleta”. Na sceni SNP-a novosadska se publika sa najpopularnijim operskim čitanjem Geteovog remek-dela poslednji put srela pre četvrt veka, kada su uloge Fausta i Mefista pevali tenor Slavoljub Kocić i bas Svetozar Derakulić u alternaciji sa Branislavom Jatićem. U ovoj novoj postavci naslovna je rola poverena Stevanu Karancu, s tim da će Fausta pevati i Dejan Maksimović, dok će glas iz pakla biti bas-bariton Nebojša Babić, odnosno bas Dragoljub Bajić. Dirigovaće Aleksandar Kojić.
U novembru će u SNP-u gostovati i “Europa baleta” iz Beča s predstavom “Volfgang Amadeus”, u koreografiji čuvenog Renata Canele. Ovim će biti najavljen i zajednički projekat austrijske kompanije i SNP-a, takođe s koreografskim potpisom Canele, kojim će u 2020. biti obeleženo sedam decenija od osnivanja Baleta Srpskog narodnog pozorišta. Paralelno s tim Balet priprema i Hristićevo remek-delo „Ohridsku legendu”, ;ija bi premijera najverovatnije bila 28. marta, na Dan SNP-a, a u planu za sledeću godinu je i legendarna „Kopelija” Lea Deliba.
Kada je reč o sledećoj godini, u maju bi trebalo da pred publiku izađe tzv. Kros opera, omnibus projekat koji se realizuje na relaciji Modena - Linc - Novi Sad. Deo autorskog tima je naša kompozitorka Jasmina Mitrušić, a Novi Sad u projektu učestvuje i sa dva pevača, nekoliko muzičara, dok će operom dirigovati Mikica Jevtić. Opera planira još nekoliko projekata, čija će realizacija, naravno, zavisiti od finansija, poput Logarove „Pokondirene tikve”, Vrtačnikovog „Čarobnog mača”, te temeljnih obnova naslova kao što su „Karmen” Žorža Bizea i „Evgenije Onjegin” Petra Iliča Čajkovskog.
I u Drami bi 2020. trebalo da bude itekako uzbudljiva, jer se očekuju nove režije Kokana Mladenovića, Igora Vuka Torbice i Juga Radivojevića. Nakon megauspešne inscenacije Andrićevog romana „Na Drini ćuprija”, koja je ansambl SNP-a odvela sve do Seula, Mladenović se okreće Šekspiru i njegovoj „Buri”. I Jug Radivojević se opredelio za Šekspira, odnosno njegovu komediju „Dva viteza iz Verone”, dok Igor Vuk Torbica namerava da postavi Handkeovu dramu „Časovi u kojima ništa nismo znali jedni od drugima”, što će biti prvi tekst jednog od najvećih savremenih evropskih pisaca na sceni SNP-a. Šlag na sve to može biti susret sa Tomom Stopardom i njegovim kultnim komadom „Rozenkranc i Gildenstern su mrtvi”, čija će postavka biti master rad iz režije jednog od vodećih glumca svoje generacije Igora Pavlovića.
Kada je reč o gostovanjima, Dramu SNP-a ovog leta, u okviru Budva grad teatra, očekuju dva izvođenja Lorkinih „Krvavih svadbi”, koje je režirao Igor Vuk Torbica, s tim da će ova predstava gostovati i u Kotoru i u Tivtu. Pojedine predstave su dobile poziv da budu deo repertoara i jesenjih festivala, kakav je Dani Zorana Radmilovića u Zaječaru, ali je kulminacija ipak izvođenje „Tartifa” Igora Vuka Torbice u okviru zvanične selekcije 53. Bitefa, što će biti prvo učešće SNP-a na jednom od najznačajnijih evropskih festivala posle punih šest godina, tačnije još od „Galeba” Tomija Janežiča, koji je tada ovenačan Nagradom publike..
M. Stajić