Poslednji intervju s Ursulom Legvin: Nisam se pravila da sam Dilan
Pre pola veka, SF i fantastika bili su marginalni žanrovi. Nisu bili cenjeni. Ursula Legvin je 1974. godine održala kultno predavanje nazvano “Zašto se Amerikanci plaše zmajeva?”...
- Američka kultura ima tendenciju da maštovitost prepusti deci - oni će iz toga izrasti, to će prerasti i postaće dobri biznismeni ili političari.
Nedavno ste bili zabrinuti zbog tamnih strana maštovitosti?
- Osećam se dobro sve dok je u pitanju književnost. Nesputana maštovitost zabrinjava me tamo gde nije deo fikcije - gde vam je dozvoljeno da lažete u memoarima. Podstiču vas da pratite “istinu” umesto činjenica. Nisam nadžak-baba, samo sam ćerka naučnika. Zaista volim činjenice. Izuzetno ih poštujem. Ali postoji ravnodušnost u vezi sa verodostojnošću koja se podstiče u brojnim dokumentarističkim delima. Brine me, na primer, kada pisci u romane stavljaju žive ljude ili čak nedavno umrle. To je neka vrsta bezobrazluka, neka vrsta kolonizacije te osobe od strane autora. Da li je to ispravno? Da li je pošteno? I onda, kad dobijemo te biografe koji na neki način usput izmišljaju, ne želim to da čitam. Zateknem sebe kako se pitam: šta je ovo, roman, biografija?
Šta mislite o e-knjigama?
- Kada sam počela da pišem o e-knjigama i štampanim knjigama mnogi su uzvikivali “knjiga je mrtva, knjiga je mrtva, ima sve da postane elektronsko. Zamorila sam se od toga. Pokušavala sam da kažem da sada imamo dva načina objavljivanja i koristiću oba. Imali smo jedan, sad imamo dva. Kako to može da bude loše? Stvorenja žive duže ukoliko mogu da rade stvari na različite načine. Mislim da sam bila krajnje dosledna u vezi s tim. Ali moguće je da mi se ton u glasu promenio. Bila sam protiv trenda. Tu je i onaj vic. Znate koja je Gutenbergu bila druga knjiga, posle Biblije? Bila je to knjiga o tome kako je knjiga mrtva.
Sad ste članica Američke akademije lepih umetnosti i književnosti?
- Zamalo da ne budem. Bilo je to tako neprijatno. Ili se pismo zagubilo u pošti ili sam ga bacila misleći da je smeće, ali u svakom slučaju nikad nisam dobila pozivnicu. Oni su čekali, i čekali, i čekali i na kraju su kontaktirali moju agentkinju, a ona odmah mene. Pisala sam im i rekla: “Nisam se pravila da sam Dilan”. Ali mora da su to pomislili.
Još jedna počast i to značajna. Šta ona znači za vas?
- Da parafraziram rečenicu Meri Godvin o potvrdi prava žena, to je potvrda prava naučne fantastike. Priznati moju karijeru na ovom nivou znatno otežava stvari onima koji izgaraju i onima koji ne odolevaju da kažu “žanrovska proza nije književnost”.
Jednom ste razjasnili svoje političke stavove rečima: “Nisam progresivna. Mislim da je ideja progresa individualna i generalno štetna greška. Zanima me promena, a to je potpuno drugačija stvar”. Zašto je ideja progresa štetna? Sigurno je u značajnijem delu istorije bilo progresa u vezi sa društvenim pitanjima jer su ljudi imali ideju ili čak ideale.
- Nisam rekla da je progres štetan, rekla sam da je ideja progresa generalno štetna. Mislila sam pre kao darvinista nego u pojmovima vezanim za društvena pitanja. Mislila sam na ideju evolucije kao uzlaznom stepeništu sa amebama na dnu i Čovekom na vrhu ili blizu vrha, možda sa nekim anđelima nad njim. I mislila sam na ideju istorije kao nepogrešiv uspon ka boljem, što je, čini mi se, način na koji se u 19. i 20. veku koristila reč “progres”. Ostavljamo za sobom Mračno doba neznanja, primitivna razdoblja bez parne mašine, bez aviona /nuklearnih elektrana/računara/ šta god bilo sledeće. Progres odbacuje staro, vodi ka novom, boljem, bržem, većem i tako dalje. Vidite moj problem sa tim? To jednostavno nije tačno.
Kako se evolucija uklapa u to?
- Evolucija je divan proces promene - diferencijacije, preinačenja i usložnjavanja, beskrajan i sjajan; ali ne mogu da kažem da je ijedan od njegovih proizvoda “bolji” ili “superiorniji” u odnosu na neki drugi, uopšteno gledano. Jedino u konkretnim primerima. Pacovi su inteligentniji i prilagodljiviji od koala i te dve prednosti omogućiće pacovima da napreduju, dok će koale izumreti. Sa druge strane, da nema ničeg drugog za jelo do eukaliptusa, pacovi bi začas nestali, a koale bi napredovale. Ljudi mogu da rade sve što bakterije ne mogu, ali ako bi trebalo da se kladim na zaista dugoročan globalni opstanak, moj novac išao bi na bakterije.
(Razgovarao Dejvid Strajtfeld. Preveo Matija Jovandić)
Peti broj “Književne fantastike”, koji su uredili Dragoljub Ugrošanac i Mladen Jakovljević, ujedno je i simbolična posveta velikoj književnici Ursuli K. Legvin (1929 – 2018), koja je dala nemerljiv doprinos fantastičnoj književnosti prozom koja na jedinstven i neponovljiv način progovara o problemima savremenog društva i velikim temama: socijalnim, političkim, antikolonijalnim, ekološkim, rodnim i drugim značajnim pitanjima. Često je književnu fantastiku opisivala kao alat za društvene promene, odnosno, način da se predstavi svet kakav bi mogao da bude, a ne kakav jeste. Njene kritike, kako u književnosti tako i van nje, neretko su bile usredsređene na socijalnu nejednakost, neodrživost kapitalizma i njegove štetne efekte po životnu sredinu. Prilikom preuzimanja nagrade za izuzetan doprinos američkoj književnosti 2014. godine održala je upečatljiv govor u kome je kritikovala kapitalistički sistem i odnos izdavačke industrije prema knjizi. Posvetu ovoj velikoj književnici u časopisu “Književna fantastika”, pored niza autorskih tekstova, zatvara jedan od poslednjih intervjua koje je dala redakciji sajta „Los Anđeles Rivju of buks” novembra 2017. godine...