Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Hronika Avijatičarskog groblja: Novi prijatelji pilota Ive

10.05.2020. 13:29 13:33
Piše:
Foto: Spomenik "Našem Ivi"

NOVI SAD: Pre nešto više od mesec dana, u nedelji kada su zatvoreni svi parkovi u gradu, šetali smo po Grbavici i prošli pored Avijatičarskog groblja.

Među nekoliko grobova avijatičara različitih nacionalnosti i konfesija koji su tu sahranjeni između dva rata, izdvaja se spomenik avijatičaru Ivi, urađen u kamenu u tada aktuelnom art-deko stilu. Na spomeniku se nazire natpis "Naš Ivo 1902 - 1932" a okrugli medaljon na kojem je bilo više podataka o pokojniku je nestao sa kamenog postamenta. Pored spomenika stajala je žena sa psom. Pitao sam je, da li je rođaka nekog od ovde sahranjenih ljudi i dobio odgovor:

"Od kako su zatvorili parkove, svakog dana u pola četiri popodne, nas nekoliko vlasnika pasa iz okolnih zgrada skupljamo se ovde, kako smo ovo mesto nazvali - u kafiću 'Kod našeg Ive'. Usput mu ostavimo i neki cvet na grobu!"

Tako je Ivo, davno zaboravljeni avijatičar Kraljevine Jugoslavije, devedeset godina kasnije, dobio poštovaoce kojima se nije nadao...

Zainteresovala me je istorija Avijatičarskog groblja u Novom Sadu, jedinog istorijskog groblja na kojem su pokojnici sahranjivani po profesionalnom a ne po verskom ključu. Formirano je 1923. godine, kada je u Novom Sadu osnovana fabrika aviona „Ikarus“.

Groblje se nalazi na kraju Katoličkog groblja, veličine je oko 9.000 metara kvadratnih i do danas je sačuvano vrlo malo spomenika od 56 koliko ih je ukupno ovde sahranjeno a među njima su piloti Prvog vazduhoplovnog puka koji su vršeći vojničku dužnost izgubili živote: Srećko Šetnik (1898-1921), Vjekoslav Nikoljačić (1908-1934), Ludvig Demaroš (1905-1929) i Ivo, (prezime nepoznato) (1902-1932).


"Krilatićka utakmica" nad Novim Sadom 1913.

Kako se navodi na sajtu Vazduhoplovnog saveza Vojvodine, prve letelice nad Novim Sadom mogle su da se vide još krajem 19. veka, kada su do grada dolazile "lebdilje" i "vazdušne lopte" (baloni). Ipak, prema istorijskim podacima, u Novom Sadu je još krajem 1912. godine, austrougarsko Ministarstvo vojske zakupilo 150 jutara zemlje i na pustari zvanoj Isailovo, pet kilometara severozapadno od grada, napravilo prvi vojni aerodrom. Iste godine napravljen je i drugi aerodrom, kasnije, 1927. godine u Kraljevini SHS nazvan "Jugovićevo". Prvi aeromiting, takozvana "Krilatićka utakmica", održan je u Novom Sadu 11. i 12. maja 1913. godine, a pukovnik austrougarskog vazduhoplovstva Milan Uzelac, Srbin iz Like, izveo "let u vis i neobično vešto spuštanje". Kako je tadašnja štampa pisala, "iz aeroplana je pucano u vazduh i bacano cveće koje je prisutna publika dočekivala i hvatala”.


Dvadesete i tridesete godine prošlog veka često se nazivaju "epohom aeroplana" čiji je Novi Sad svojim aerodromom "Jugovićevo", fabrikom "Ikarus" pa i Avijatičarskim grobljem - bio sastavni deo.

Novinski isečak iz "Jugoslovenskog dnevnika" od 10. septembra 1932. svedoči o avionskoj nesreći koja se dogodila na aerodromu "Jovan Jugović" u Novom Sadu kada su poginula dvojica podoficira Prvog vazduhoplovnog puka"narednik pilot Lužajnić i vojni izviđač Reboj, obojica Slovenci", kako se navodi u listu. Ova dvojica su poletela u ratnom dvosedu tipa "Brega 19" da u njemu isprobaju jedan radio-aparat i funkcionisanje njegove veze sa centralom na aerodromu. Pilot Lužajnić seo je za komande aviona dok je Reboj zauzeo mesto pozadi, pored radio aparata. Sve je teklo kako treba dok u jednom trenutnu avion nije naglo okrenuo i počeo da se obrušava ka zemlji.

Za razliku od Hauarda Hjuza koji je, barem prema verziji u filmu "Avijatičar", uspeo da preživi jedan ovakav pad - nesrećni Slovenci su poginuli na licu mesta. Prema novinskim napisima "prisutni vojnici i mehaničari pritrčali su tada u pomoć nesrećnim avijatičarima ali je već bilo dockan. U padu aeroplana oni su našli jezivu smrt. Njihovi leševi, teško unakaženi mogli su biti samo izvučeni ispod ruševina aeroplana."

U istom tipu aviona poginuo je i Jovan Jugović, avijatičar po kome je aerodrom u Novom Sadu 1927. godine dobio ime. Nesreća se dogodila na Praškom aerodromu 24. septembra 1926. godine na vazduhoplovnoj manifestaciji Male Antante i Poljske, kada se jugoslovenski avion "Brege 19", kojim je upravljao pilot poručnik Njegovan, sudario sa češkim avionom kojim je upravljao kapetan Kostrba. Potpukovnik Jovan Jugović je sahranjen na Novom groblju u Beogradu.


"Ikarus" proizveo 610 aviona

Polovinom novembra (16) 1923. godine u Novom Sadu  je osnovana Fabrika aviona  i hidroplana “Ikarus” pod nazivom »Prva srpska industrija aeroplana, automobila i strojeva Kovačević i društvo«.  Odmah po osnivanju napravljena su četiri školska aviona tipa »Brandenburg« od kojih je prvi završen i isporučen Komandi vazduhoplovstva u martu 1924. »Ikarus« je 1927. godine preseljen u Zemun, gde su izgrađeni novi hangari i savremene radionice u kojima je bilo zaposleno preko 3.000 radnika i inženjera, dok su u  Novom Sadu i dalje pravljeni hidroplani, a probni letovi su vršeni na Dunavu. U »Ikarusu« je do kraja 1940. proizvedeno 464 aeroplana i hidroplana za potrebe Komande vazduhoplovstva i Komande mornarice. Do kraja 1958.god. kada prestaje sa ovim programom, u “Ikarusu” je napravljeno 610 aviona različitih tipova domaće konstrukcije ili po licenci poznatih stranih proizvođača. 


Ljubiteljima ove tematike i epohe preporučujem roman "Let" Vladimira Arsenijevića u kojem se radnja okreće oko pogibije pilota Pavla Andrejevića 1937, u jednom od njegovih letova u službi Vojnog vazduhoplovstva Kraljevine Jugoslavije.

Robert Čoban

Piše:
Pošaljite komentar