Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

U Subotici od  večeras do 29. novembra novo izdanje festivala Dezire

19.11.2021. 11:02 11:03
Piše:
Foto: A. Jovanović

„Istor-i-ja“ bio bi slobodan prevod slogana „The History and You“ novog izdanja Međunarodnog/ regionalnog festivala savremenog pozorišta „Dezire“, u organizaciji Pozorišta „Deže Kostolanji“, u Subotici.

Najavljen od 19. do 29. novembra, „Dezire“ ove godine ima veoma bogat program, koji čine predstave, koncerti, razgovori, predavanje, radionice...

Festival će večeras biti otvoren predstavom „Omma“ Jožefa Nađa (Atelje 3 1, Pariz), u kojoj je okupio grupu od osam plesača poreklom iz Malija, Senegala, Obale Slonovače, Burkine Faso, Konga Brazavila i Demokratske Republike Kongo. „Omma“ se vraća na korene plesa, pokret kao suštinu, a svemir kao horizont koja pokušava demonstrirati hipotezu Jožefa Nađa: ples je rođen zajedno s čovečanstvom. Ovaj novi koreografski komad istražuje još nešto bitno - našu sposobnost gledanja onoga što je ispred nas kako bismo mogli bolje viđeti što se nalazi duboko u nama. Starogrčko značenje reči „omma“ tako sjaji novom svetlošću: „oko“, ali i „ono što se vidi ili gleda“, navodi se u programskom katalogu Festivala.

Druga gostujuća predstava biće „Bludni dani kuratog Yonija“ koju je, po romanu Filipa Grujića, dramatizovao Dimitrije Kokanov, a režirala Jovana Tomić u  Ujvideki sinhazu.

„Saundtrek za film koji nije snimljen“ je radio-predstava Kralja Čačka i Nine Bajsić, u produkciji Radio teatra iz Zagreba. Njena specifičnost u je u tome što predstavlja muzičko-poetski street movie, kako navode autori. Konkretnije, „Saundtrek za film koji nije snimljen“ se sastoji od poetskih, proznih i muzičkih zapisa nastalih kao dijaloška razmena tokom zime i proleća 2020/21. između zagrebačke pesnikinje, kantautorice i dramaturškinje Nine Bajsić i beogradskog pesnika, kantautora i slikara Nenada Marića (Kralj Čačka).

Pored radio-predstave, publika ovogodišnjeg „Dezirea“ će moći da vidi i jedan „informans“ nazvan „Finalizam: Postgraviti art“ Dragana Živadinova, Dunje Zupančić i Gregora Meseca.

Le Belle Meuniere – La Poetiljue des Signes iz Francuske u Suboticu dolaze da predstave „Vivisekciju kredenca“ Rafaela Kotena, Pjera Menijea, Margerit Borda. U kombinaciji igrača i koreografa, glumca i reditelja, scenografkinje i vizuelne umetnice, stvoren je performans o destrukciji, sa željom da skrše, raskomadaju ono što sputava, da predstave duboku nasilnost i istovremeno olakšanje sadržane u činu oslobađanja od onoga što opterećuje.

Zatim sledi gostovanje Pozorišta „Atrium“ iz Budimpešte, koje će izvesti predstavu „Mrtva trka“ Benedeka Tota, u režiji Matea Kovača. „Promena je najjednostavnija stvar na svetu: ne pomeraš se dok onaj drugi ne dodirne prstom o zid. Vi ste jedan neprekidni pokret. Ovaj neprekidni pokret predstavlja delo Benedeka Tota, u kojem mladi likovi jednim velikim zaletom uranjaju u dubine iz kojih mogu da iskobeljaju samo ako jedni druge potisnu. Kakve priče i sudbine se kriju iza jedne medalje? Koga zaklanjaju dok ponosno stoje na pobedničkom postolju? Ko su naša deca? Ovi mladi nas neodoljivo uvlače u priču. Zajedno tonemo u tišinu, u ravnodušnost, dok oni pevuše Stayin’ Alive iz Madagaskara.“, navodi se u programskoj knjižici.

- Mila se rodila u Švajcarskoj, dobro se integrisala i započela uspešnu karijeru. Činilo se da je zaboravila svoje detinjstvo. Jednog dana dobija pošiljku koja joj okreće život naglavačke. Uskoro započinje putovanje koje se pretvara u potragu kroz Balkan. Mila se pita šta joj je učinilo život takvim kakvim je i šta joj je u životu zaista važno – siže je predstave „Dvostruki život“ Daniele Janjić, u režiji Majke Leks, koja na „Dezire“ dolazi iz Berna (Švajcarska), ali kao koprodukcija tamošnjeg Teatra „Šlahthaus“, ciriškog „Vinkelvize“, „Kendra multimedia“ iz Prištine i „Deže Kostolanji“ iz Subotice. Predstava je nastala kao deo projekta „Albanci, Mađari, Srbi, Švajcarci i neki drugi sitni detalji ILI: Gde je dom?“, koji finansira „Pro Helvecija“.

Narodno pozorište Bitolj izvešće predstavu „History of Motherfuckers“ Andraša Urbana, po motivima tragedije „Koriolan“ Vilijama Šekspira. Dramaturškinja Vedrana Božinović koja je sa Urbanom i Irenom Popović Dragović takoreći prekomponovala Šekspira, kaže: „Koriolan je priča o demokratiji i državi. O rođenju države koja koristi zakon kako bi stavila pojedinca izvan zakona. Tragedija Koriolana je i tragedija čoveka, ali i tragedija celog društva, tragedija naroda. Kojeg ujedinjuje samo i uvek postojanje izvanjskog neprijatelja. I ništa drugo.“

Akademsko pozorište „Promena“ iz Novog Sada, iznenađenje nedavno završenog Festivala bez prevoda u Užicu, izvešće nagrađivanu predstavu „Tri zime“ Tene Štivičić, u režiji Jasne Đuričić. Iako nastala kao diplomski rad studenata glume u klasi profesorke koja je predstavu i režirala, „Tri zime“ očigledno ima već potvrđene kvalitete.

„Sedam strahova“ Selvedina Avdića, u režiji Selme Spahić, predstava je Bosanskog narodnog pozorišta Zenica. Besim, glavni junak predstave, gubi osećaj za vlastitu stvarnost koja se polako raspada, otkrivajući neku novu, koju nastanjuju druga bića i u kojoj vreme i prostor imaju vlastitu logiku. Stvarnost u kojoj je sve moguće. Svet Selvedina Avdića, između ostalog, kritičari opisuju kao svet koji sledi sopstvenu košmarnu logiku života u posleratnoj Bosni.

U završnici predstojećeg Festivala savremenog pozorišta „Dezire“ u Subotici, nastupiće Pozorišta „Grupa“ i „Triko cirkus“ iz Zagreba, sa predstavom „Mistero bufo“ Darija Foa, u režiji Lija Delonga. „Mistero bufo“ krikom poziva da stanemo na daske i damo inteligentni komični oblik opštem besu „malog čoveka“. Dok naše postojanje na ovom planetu izdiše, političko-industrijsko-vojna oligarhija nastavlja bacati dimne zastave ne bi li masama odvukla pažnju. No, dižu se glasovi, a glas Daria Foa kao i uvek oštar je poput britve. Kroz njegov karneval možemo iznova definisati status kvo, pojam poretka, žrtve, definiciju glumca, te od čega je sazdana publika, kaže se u najavi.

Pred sam kraj, u nedelju, 28. novembra, na programu je, ispostaviće se, poslednja predstava koju je režirao Igor Vuk Torbica, „Strah – jedna topla ljudska priča“ Narodnog pozorišta iz Pirota. Autorski projekat Igora Vuka Torbice, inspirisan dramskim tekstovima Franca Ksavera Kreca, jedna je od najneobičnijih i najvrednijih predstava viđenih poslednjih godina.


Koncerti uživo

Od koncerata na koje je navikla, publika „Dezirea“ će moći ono čega zbog korone dugo nije bilo, uživo da sluša „Širom“, slovenački akustični avant-folk eksperimentalni sastav, improvizacijski muzički performans dua Fil Minton – Silard Mezei i „mali omladinski orkestar Etne“ sa Sicilije, nazvan „Jakaranda“. Ovaj orkestar dolazi u Suboticu u okviru projekta „Tremolo“ koji podržava program „Kreativna Evropa“.


- Mi smo se u ovoj našoj predstavi Pirotskog pozorišta, kroz delove Kroetzovih tekstova hteli osvrnuti na naš današnji trenutak, na naše sada i ovde. Ipak, ne kroz puko uprizorenje samih Krecovih tekstova, nego uzimajući njihove delove i stvarajuči sasvim novu celinu. Sudarili smo njegov materijal sa premislima magičnog realizma, nastojali smo predstavu odvesti u nešto što bi predstavljalo pre svega GROTESKU, koja ume da nasmeje ali na posletku ipak vodi u neugodu. Jednako smo tako pokušali pre svega da svemu tome damo obrise neke vrste društvene alegorije o strahu i našoj gradanskoj nepomičnosti u situaciji u kojoj smo se svi nekako našli, u koju smo nekako skliznuli – rekao je prošle godine tragično preminuli Igor Vuk Torbica.

I tri predstave za finale ovogodišnjeg „Dezirea“: „Kretanje“ Dimitrija Kokanova, u režiji Jovane Tomić (Bitef teatar), „Mefisto“ Andraša Urbana, po romanu Klausa Mana (Kulturna brigada/ Atrijum, Budimpešta), „Amber“ Adrijena Hoda (Hodvorks, Budimpešta).

I. Burić

 

Piše:
Pošaljite komentar