У Суботици од вечерас до 29. новембра ново издање фестивала Дезире
„Истор-и-ја“ био би слободан превод слогана „The History анд You“ новог издања Међународног/ регионалног фестивала савременог позоришта „Дезире“, у организацији Позоришта „Деже Костолањи“, у Суботици.
Најављен од 19. до 29. новембра, „Дезире“ ове године има веома богат програм, који чине представе, концерти, разговори, предавање, радионице...
Фестивал ће вечерас бити отворен представом „Omma“ Јожефа Нађа (Атеље 3+1, Париз), у којој је окупио групу од осам плесача пореклом из Малија, Сенегала, Обале Слоноваче, Буркине Фасо, Конга Бразавила и Демократске Републике Конго. „Omma“ се враћа на корене плеса, покрет као суштину, а свемир као хоризонт која покушава демонстрирати хипотезу Јожефа Нађа: плес је рођен заједно с човечанством. Овај нови кореографски комад истражује још нешто битно - нашу способност гледања онога што је испред нас како бисмо могли боље виђети што се налази дубоко у нама. Старогрчко значење речи „omma“ тако сјаји новом светлошћу: „око“, али и „оно што се види или гледа“, наводи се у програмском каталогу Фестивала.
Друга гостујућа представа биће „Блудни дани куратог Yonija“ коју је, по роману Филипа Грујића, драматизовао Димитрије Коканов, а режирала Јована Томић у Ујвидеки синхазу.
„Саундтрек за филм који није снимљен“ је радио-представа Краља Чачка и Нине Бајсић, у продукцији Радио театра из Загреба. Њена специфичност у је у томе што представља музичко-поетски стреет мовие, како наводе аутори. Конкретније, „Саундтрек за филм који није снимљен“ се састоји од поетских, прозних и музичких записа насталих као дијалошка размена током зиме и пролећа 2020/21. између загребачке песникиње, кантауторице и драматуршкиње Нине Бајсић и београдског песника, кантаутора и сликара Ненада Марића (Краљ Чачка).
Поред радио-представе, публика овогодишњег „Дезиреа“ ће моћи да види и један „информанс“ назван „Финализам: Постгравити арт“ Драгана Живадинова, Дуње Зупанчић и Грегора Месеца.
Ле Bеllе Меуниере – Ла Поетиљуе дес Сигнес из Француске у Суботицу долазе да представе „Вивисекцију креденца“ Рафаела Котена, Пјера Менијеа, Маргерит Борда. У комбинацији играча и кореографа, глумца и редитеља, сценографкиње и визуелне уметнице, створен је перформанс о деструкцији, са жељом да скрше, раскомадају оно што спутава, да представе дубоку насилност и истовремено олакшање садржане у чину ослобађања од онога што оптерећује.
Затим следи гостовање Позоришта „Атриум“ из Будимпеште, које ће извести представу „Мртва трка“ Бенедека Тота, у режији Матеа Ковача. „Промена је најједноставнија ствар на свету: не помераш се док онај други не додирне прстом о зид. Ви сте један непрекидни покрет. Овај непрекидни покрет представља дело Бенедека Тота, у којем млади ликови једним великим залетом урањају у дубине из којих могу да искобељају само ако једни друге потисну. Какве приче и судбине се крију иза једне медаље? Кога заклањају док поносно стоје на победничком постољу? Ко су наша деца? Ови млади нас неодољиво увлаче у причу. Заједно тонемо у тишину, у равнодушност, док они певуше Stayin’ Аливе из Мадагаскара.“, наводи се у програмској књижици.
- Мила се родила у Швајцарској, добро се интегрисала и започела успешну каријеру. Чинило се да је заборавила своје детињство. Једног дана добија пошиљку која јој окреће живот наглавачке. Ускоро започиње путовање које се претвара у потрагу кроз Балкан. Мила се пита шта јој је учинило живот таквим каквим је и шта јој је у животу заиста важно – сиже је представе „Двоструки живот“ Даниеле Јањић, у режији Мајке Лекс, која на „Дезире“ долази из Берна (Швајцарска), али као копродукција тамошњег Театра „Šlahthaus“, циришког „Винкелвизе“, „Кендра мултимедиа“ из Приштине и „Деже Костолањи“ из Суботице. Представа је настала као део пројекта „Албанци, Мађари, Срби, Швајцарци и неки други ситни детаљи ИЛИ: Где је дом?“, који финансира „Про Хелвеција“.
Народно позориште Битољ извешће представу „History оф Mothеrfuckеrs“ Андраша Урбана, по мотивима трагедије „Кориолан“ Вилијама Шекспира. Драматуршкиња Ведрана Божиновић која је са Урбаном и Иреном Поповић Драговић такорећи прекомпоновала Шекспира, каже: „Кориолан је прича о демократији и држави. О рођењу државе која користи закон како би ставила појединца изван закона. Трагедија Кориолана је и трагедија човека, али и трагедија целог друштва, трагедија народа. Којег уједињује само и увек постојање извањског непријатеља. И ништа друго.“
Академско позориште „Промена“ из Новог Сада, изненађење недавно завршеног Фестивала без превода у Ужицу, извешће награђивану представу „Три зиме“ Тене Штивичић, у режији Јасне Ђуричић. Иако настала као дипломски рад студената глуме у класи професорке која је представу и режирала, „Три зиме“ очигледно има већ потврђене квалитете.
„Седам страхова“ Селведина Авдића, у режији Селме Спахић, представа је Босанског народног позоришта Зеница. Бесим, главни јунак представе, губи осећај за властиту стварност која се полако распада, откривајући неку нову, коју настањују друга бића и у којој време и простор имају властиту логику. Стварност у којој је све могуће. Свет Селведина Авдића, између осталог, критичари описују као свет који следи сопствену кошмарну логику живота у послератној Босни.
У завршници предстојећег Фестивала савременог позоришта „Дезире“ у Суботици, наступиће Позоришта „Група“ и „Трико циркус“ из Загреба, са представом „Мистеро буфо“ Дарија Фоа, у режији Лија Делонга. „Мистеро буфо“ криком позива да станемо на даске и дамо интелигентни комични облик општем бесу „малог човека“. Док наше постојање на овом планету издише, политичко-индустријско-војна олигархија наставља бацати димне заставе не би ли масама одвукла пажњу. Но, дижу се гласови, а глас Дариа Фоа као и увек оштар је попут бритве. Кроз његов карневал можемо изнова дефинисати статус кво, појам поретка, жртве, дефиницију глумца, те од чега је саздана публика, каже се у најави.
Пред сам крај, у недељу, 28. новембра, на програму је, испоставиће се, последња представа коју је режирао Игор Вук Торбица, „Страх – једна топла људска прича“ Народног позоришта из Пирота. Ауторски пројекат Игора Вука Торбице, инспирисан драмским текстовима Франца Ксавера Креца, једна је од најнеобичнијих и највреднијих представа виђених последњих година.
Од концерата на које је навикла, публика „Дезиреа“ ће моћи оно чега због короне дуго није било, уживо да слуша „Широм“, словеначки акустични авант-фолк експериментални састав, импровизацијски музички перформанс дуа Фил Минтон – Силард Мезеи и „мали омладински оркестар Етне“ са Сицилије, назван „Јакаранда“. Овај оркестар долази у Суботицу у оквиру пројекта „Тремоло“ који подржава програм „Креативна Европа“.
- Ми смо се у овој нашој представи Пиротског позоришта, кроз делове Кроетзових текстова хтели осврнути на наш данашњи тренутак, на наше сада и овде. Ипак, не кроз пуко упризорење самих Крецових текстова, него узимајући њихове делове и стварајучи сасвим нову целину. Сударили смо његов материјал са премислима магичног реализма, настојали смо представу одвести у нешто што би представљало пре свега ГРОТЕСКУ, која уме да насмеје али на послетку ипак води у неугоду. Једнако смо тако покушали пре свега да свему томе дамо обрисе неке врсте друштвене алегорије о страху и нашој граданској непомичности у ситуацији у којој смо се сви некако нашли, у коју смо некако склизнули – рекао је прошле године трагично преминули Игор Вук Торбица.
И три представе за финале овогодишњег „Дезиреа“: „Кретање“ Димитрија Коканова, у режији Јоване Томић (Битеф театар), „Мефисто“ Андраша Урбана, по роману Клауса Мана (Културна бригада/ Атријум, Будимпешта), „Амбер“ Адријена Хода (Ходворкс, Будимпешта).
И. Бурић