Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Pozorišna kritika: Fazbinder i Urban „Na raspeću“ u Nišu

15.03.2019. 11:30 11:31
Piše:
Foto: Promo

NOVI SAD: Ja ne želim lezbejku za predsednicu, crnca za predsednika, jer sve je to kapitalizam već inkorporirao kao deo vlastite ideologije, ne menjajući stvari na bolje.

Ovo bi bio mogao da bude (lični) odgovor iz gledališta na angažman koji pokreću predstave „We are naked and the rest is...“ iz Sarajeva i „Kapital“ iz Crne Gore, viđene na festivalu „Teatar na raskršću“ u Nišu. Ono što ipak obećava je da obe ove predstave pokreću i mnoga druga pitanja, zahteve, koji su veoma politični, što je važna dimnezija pozorišne umetnosti, kao i svake druge društvene, danas se kaže - i odgovorne delatnosti.

Predstava iz Sarajeva (Scena MESS/ SARTR), inspirisana Fasbinderovim umećem („Anarhija u Bavarskoj“) da dekonstruiše popularne narative u prilog buđenja i artikulacije antitotalitarističke svesti, zapravo je sastavljena iz niza naizgled nepovezanih narativa, scena (dramaturgija Dino Pešut, režija Florijan Fišer). Onih o porodici, kritički posmatranoj kao osnovnoj jedinici kapitalističke eksploatacije privatnog vlasništva, zatim u velikoj meri ironične scene o zajednici, komuni, kao izlazsku iz začaranog kruga individualizma, preko scene u kojoj grupa ljudi pod maskama za nekoliko minuta kreira grafit na celom zadnjem zidu pozornice, do one u kojoj glumica u svoje ime govori o abortusu i pravu na grešku i greh kao sastavnom svojstvu ljudskosti, samo prividno očišćenoj u sistemu demokratske jednakosti, pravovernosti i ispravnosti.

Reditelj Andraš Urban, u predstavi-koncertu „Kapital“ (dramaturgija Vedrana Božinović, kompozicija Irena Popović Dragović), na sebi svojstven i prepoznatljiv način, urla na društvo, u ovom slučaju crnogorsko, preispitujući karakteristike tog nadaleko čuvenog čojstva i junaštva, putem filozofije Karla Marksa. „Kapital“ pozornicu koristi kao agoru, u kojoj umetnici zastupaju glas ljudi koji nije izneveren na još jednim izborima, govoreći ono što ih tišti, što ih čini nečovečnima (siromaštvo, beda, neravnopravost, nekultura), u odnosu na ono što je željena slika u javnosti.  

Iako se i u jednoj i u drugoj predstavi može raspravljati o estetskim aspektima, delotvornosti autorskog postupka, agitovanja u korist drugog, drugačijeg, kako je reagovao veći deo stručne javnosti na festivalskom okruglom stolu kritike, ne sme se gubiti iz vida da je ovakva umetnost nastala i razvija se upravo zbog ugroženosti i održavanja statusa kvo na mnogim nivoima koji su od ključnog značaja da se ne probudimo u svetu u kom su nam i krivica i kazna postali sudbina, bez mogućnosti da se o njima uopšte govori ili pita. U svetu u kom valja završiti na raspeću, pre nego što vam bude spašena duša. Na štitu, čak i kad je ukrašen Konstantinovim krstom.

Međutim, ohrabrujuće je to što jedan novi festival kao što je „Teatar na raskršću“, baš u Nišu, dosledno svom imenu i simbolikama, što jedna nova publika, nova generacija, pokazuje afirmativan odnos prema umetnosti koja nije laka, zabavna, posle koje večera i soba u kojoj se vodi ljubav i spava ne deluju tako mirno, dok se napolju, u noći punoj kristala, zrcali i sasvim izvesno sprema, čak već dobrano sprovodi prefriganija verzija novog marša fašizma.

Igor Burić

Piše:
Pošaljite komentar
Pozorišna kritika: Kad bi Sombor bio Holivud

Pozorišna kritika: Kad bi Sombor bio Holivud

14.03.2019. 10:52 10:53
POZORIŠNA KRITIKA  „Najusamljeniji kit na svetu” u SNP

POZORIŠNA KRITIKA  „Najusamljeniji kit na svetu” u SNP

09.03.2019. 09:18 09:21