Orest u Mosulu otvorio Bitef: Biblijska Evropa
BEOGRAD: Postoji toliko verzija mitološke priče o Orestu, rođenom pred početak Trojanskog rata, da ona koju je evropski veoma priznati pozorišni reditelj Milo Rau na tragu Eshilove tetralogije “Orestija” uprizorio u predstavi “Orest u Mosulu” (NT Gent, Belgija), izvedenoj na otvaranju Bitefa, počinje pričom jednog glumca o Hajnrihu Šlimanu.
Ovaj nemački arheolog-entuzijasta je u 19. veku iskopavanjem otkrio drevnu Troju, potvrdio da je postojala, da bi se kasnije utvrdilo da to nije istina.
Šta jeste? Gde je danas Troja i ko su Orest, Agamemnon, Klitemnestra...
Na ova pitanja Rau daje pođednako relativan odgovor - u Mosulu. Rat u Iraku pođednako je kompleksan koliko i Eshilova “Orestija” - ko je tu koga, kad i zbog čega. Rau ne daje odgovore, niti postavlja pitanja. On jednostavno uprizoruje dramaturški pojednostavljene i skraćene scene, odnose, glumce i naturščike, video zapise iz razorenog grada i scensku izvedbu, kao paralalizam mogućih “rešenja” večite zavrzlame: šta smo kao ljudska bića, u bilo kom kontekstu bilo kakve zajednice (što i jeste tema ovogodišnjeg Bitefa).
Moral, demokratija, osveta, pravično suđenje ili ultimativna kategorija praštanja, pokazuju svoju nemoć. Zaborav, kao da nije moguć. Predstava se i završava navodima da i pored povratka ljudi izgradnji novog društva, bombe i dalje eksplodiraju.
Zašto je nama važna ova predstava? Osim umetnički vrlo relevantnog i primerenog postupka, koji kombinuje pozornicu kao evropsko sredstvo izražavanja sa pseudo-dokumetnarnim materijalom svetskog dometa, čak i politički korektnog (antiratnog, “hipi” angažmana), “Orest u Mosulu” nam govori da je u Evropi, onom delu u koji ne spadamo, još uvek vlada velika tenzija u razumevanju sličnosti i razlika između “pridošlica” sa Istoka i “domorodaca” sa Zapada. Ko je tu stariji i ko je u pravu, ko će pobediti, najstarija je “nedoumica”. Još od biblijskih vremena, koju Rau rado raubuje, citirajući navode o Ninivi, Joni (zarobljenom u ždrelu levijatana - prim. krit.)...
Da obrnemo i pomalo zaoštrimo stvari, zanemarujući druge perspektive - kada razmišljamo odakle je ko došao, setim se profesora filozofije Lazara Vrkatića koji je lakonski znao da pita svoje studente - ko je pobedio u sukobu kauboja i indijanaca?
Igor Burić