Sinteza akta i pejzaža, tema omiljenih Šumanoviću
Nastavljajući seriju izložbi kojima započinje obeležavanje jubileja, 170 godina trajanja, u Galeriji Matice srpske večeras (utorak, 6. jun) u 20 časova biće otvorena postavka slika Save Šumanovića (1896-1942) iz Galerije u Šidu, koja nosi ime jednog od najvećih srpskih slikara prve polovine 20. veka.
Na izložbi će biti predstavljen monumentalni Šumanovićev ciklus Šidijanke (Kupačice), koji se opravdano svrstava u red najviših dometa umetničkog stvaralaštva i nacionalne likovne umetnosti. Ciklus, inače pripada poznoj fazi njegovog stvaralaštva kada je umetnik naslikao svoja najzrelija dela i i u celini se čuva u Galeriji slika „Sava Šumanović” u Šidu. Izložbu prati katalog sa reporodukcijama izloženih dela i tekstovima direktorke Galerije u Šidu Vesne Burojević, autorke postavke, kao i istoričarke umetnosti dr Lidije Merenik, koje će, uz upravnicu GMS dr Tijanu Palkovljević Bugarski, govoriti na otvaranju.
Ciklus Šidijanke je prvi put izložen u celini u prostoru koji omogućava istovremeno i potpuno sagledavanje svih slika u okviru 17. Memorijala Save Šumanovića u Šidu u maju ove godine, a u Galeriji Matice srpske je prilagođen prostoru, s akcentom na multiplikaciji ženskih likova i karakteristikama koje ga čine jedinstvenim. Dvadeset i četiri izabrane kompozicije iz ciklusa Šidijanke će omogućiti posetiocima da sagledaju nameru umetnika i suštinsko značenje ovog izuzetnog likovnog ostvarenja.
Ciklus Šidijanki je u celini predstavljen na poslednjoj Šumanovićevoj samostalnoj izložbi, koju je priredio u Beogradu 1939:
„Mislim da Vam neće dojaditi taj ciklus Šidijanki – kupačica koje stvarno i ne postoje u Šidu (jer u potoku se kupaju samo deca i kadgod koja devojka sakrivena žbunjem). Mučila me je odavno želja da načinim za sebe samoga takav ciklus gde se iste figure ponavljaju, jer sam video da su slikari često baš time dobijali jedinstvo stila, a kraj toga taj plavi model, koji mi je u Šidu pozirao (bolje nego modeli koje sam imao u Parizu), bio je jedini koji sam imao za tih deset godina”, naveo je Šumanović u katalogu beogradske izložbe.
Vesna Burojević ukazuje da nekoliko godina po povratku iz Pariza u Šid Šumanović nije imao model za akt. Kada se 1935. pojavila plava devojka Ema, umetnik je za samo dve godine realizovao ono što je odavno sazrevalo u njegovim mislima posvećenim samo umetnosti.
– Šumanović je ciklus Šidijanke započeo slikama sa jednom figurom, a vremenom je postepeno povećavao dimenzije slika, istovremeno uvećavajući broj figura. Po umetnikovom svedočenju njegova ideja o stvaranju ciklusa sa figurama koje se ponavljaju bila je prethodno planirana i definisana namera – kaže Vesna Burojević. – U prilog tome svedoče i njegovi do danas sačuvani zapisi na poleđini slika, na blind ramovima, sa datumima početaka i završetaka rada na slikama, kao dokazi o kratkom intervalu njihovog nastanka.
Publici će tokom izložbe u GMS biti dostupna i naučna monografija” Sava Šumanović. Šidijanke – velika sinteza i otkrovenje nove stvarnosti” autorke dr Lidije Merenik, u izdanju Galerije u Šidu, koja predstavlja veoma značajan doprinos u sagledavanju stvaralaštva Save Šumanovića. U pitanju je novo posmatranje, razumevanje i tumačenje ciklusa Šidijanke, kojim se monumentalni ciklus pozicionira u evropske okvire, istovremeno ga definišući kao veliku sintezu po više osnova, pre svega kao sintezu dve omiljene teme Save Šumanovića, akta i pejzaža, ali i kao sintezu realizma i elemenata klasike u stvaralaštvu ovog umetnika.
Izložba je otvorena do 1. avgusta i do tada će biti organizovana stalna kustoska vođenja, promocija knjige dr Lidije Merenik i njeno stručno tumačenje izložbe, kao i autorsko vođenje Vesne Burojević o Šumanovićevoj nameri da naslika ovaj ciklus, kao i njegovom značaju i umetničkim dometima.
N. Popov