Синтеза акта и пејзажа, тема омиљених Шумановићу
Настављајући серију изложби којима започиње обележавање јубилеја, 170 година трајања, у Галерији Матице српске вечерас (уторак, 6. јун) у 20 часова биће отворена поставка слика Саве Шумановића (1896-1942) из Галерије у Шиду, која носи име једног од највећих српских сликара прве половине 20. века.
На изложби ће бити представљен монументални Шумановићев циклус Шидијанке (Купачице), који се оправдано сврстава у ред највиших домета уметничког стваралаштва и националне ликовне уметности. Циклус, иначе припада позној фази његовог стваралаштва када је уметник насликао своја најзрелија дела и и у целини се чува у Галерији слика „Сава Шумановић” у Шиду. Изложбу прати каталог са репородукцијама изложених дела и текстовима директорке Галерије у Шиду Весне Буројевић, ауторке поставке, као и историчарке уметности др Лидије Мереник, које ће, уз управницу ГМС др Тијану Палковљевић Бугарски, говорити на отварању.
Циклус Шидијанке је први пут изложен у целини у простору који омогућава истовремено и потпуно сагледавање свих слика у оквиру 17. Меморијала Саве Шумановића у Шиду у мају ове године, а у Галерији Матице српске је прилагођен простору, с акцентом на мултипликацији женских ликова и карактеристикама које га чине јединственим. Двадесет и четири изабране композиције из циклуса Шидијанке ће омогућити посетиоцима да сагледају намеру уметника и суштинско значење овог изузетног ликовног остварења.
Циклус Шидијанки је у целини представљен на последњој Шумановићевој самосталној изложби, коју је приредио у Београду 1939:
„Мислим да Вам неће дојадити тај циклус Шидијанки – купачица које стварно и не постоје у Шиду (јер у потоку се купају само деца и кадгод која девојка сакривена жбуњем). Мучила ме је одавно жеља да начиним за себе самога такав циклус где се исте фигуре понављају, јер сам видео да су сликари често баш тиме добијали јединство стила, а крај тога тај плави модел, који ми је у Шиду позирао (боље него модели које сам имао у Паризу), био је једини који сам имао за тих десет година”, навео је Шумановић у каталогу београдске изложбе.
Весна Буројевић указује да неколико година по повратку из Париза у Шид Шумановић није имао модел за акт. Када се 1935. појавила плава девојка Ема, уметник је за само две године реализовао оно што је одавно сазревало у његовим мислима посвећеним само уметности.
– Шумановић је циклус Шидијанке започео сликама са једном фигуром, а временом је постепено повећавао димензије слика, истовремено увећавајући број фигура. По уметниковом сведочењу његова идеја о стварању циклуса са фигурама које се понављају била је prеthodno планирана и дефинисана намера – каже Весна Буројевић. – У прилог томе сведоче и његови до данас сачувани записи на полеђини слика, на блинд рамовима, са датумима почетака и завршетака рада на сликама, као докази о кратком интервалу њиховог настанка.
Публици ће током изложбе у ГМС бити доступна и научна монографија” Сава Шумановић. Шидијанке – велика синтеза и откровење нове стварности” ауторке др Лидије Мереник, у издању Галерије у Шиду, која представља веома значајан допринос у сагледавању стваралаштва Саве Шумановића. У питању је ново посматрање, разумевање и тумачење циклуса Шидијанке, којим се монументални циклус позиционира у европске оквире, истовремено га дефинишући као велику синтезу по више основа, пре свега као синтезу две омиљене теме Саве Шумановића, акта и пејзажа, али и као синтезу реализма и елемената класике у стваралаштву овог уметника.
Изложба је отворена до 1. августа и до тада ће бити организована стална кустоска вођења, промоција књиге др Лидије Мереник и њено стручно тумачење изложбе, као и ауторско вођење Весне Буројевић о Шумановићевој намери да наслика овај циклус, као и његовом значају и уметничким дометима.
Н. Попов