Sara Masnikosa: Mnogi ljudi danas dobijaju šansu da rade u kulturi
- Projekat čini izložba "Siguran sam da razumemo" („I’m sure nje understand“). Koncept same izložbe blisko je povezan sa idejom analize ovogodišnje teme konkursa – Neraskidive veze. Otuđenost i zajedništvo, individua i njegovo mesto u različitim sistemima, međusobni odnosi koji se stvaraju u okviru tih sistema, jesu zapravo ideje koje se provlače kroz osnovu istraživanja u okviru ove izložbe - ovako priču o svom projektu započinje Sara Masnikosa, koja će svoju izložbu predstaviti publici u okviru ovogodišnjeg šestog Kaleidoskopa kulture.
Masnikosa dodaje da je cilj projekta realizacija ove izložbe i njena prezentacija publici u okviru ovogodišnjeg festivala. Takođe, kaže Sara, ovo izlaganje se dotiče i prezentacije mladih umetnika na sceni i redovnog praćenja rada i razvoja stvaralaštva u nacionalnim okvirima.
- Ono što je specifično je promocija jedne vrste umetnosti i sadržaja koji se razlikuju u smislu klasičnih sredstava umetničkog izražavanja. Kao rezultat koji se izdvaja je upravo to omogućavanje neprekidnog učestvovanja i praćenja stvaralaštva individualnog umetnika, kroz podršku za izlaganje na nacionalnim konkursima ovog nivoa - kaže Sara.
Ona ističe kako je ovo druga godina kako se na javni konkurs Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture" prijavljuju umetnici iz cele Srbije.
- Kod nas postoji mali broj poziva koji se odnose na umetnike iz cele države i većina tih poziva ima višegodišnju tradiciju, ali i višegodišnje kriterijume. Kriterijumi su određeni prema samo jednoj vrsti sadržaja, bez obzira na kvalitet umetničkog rada. Zato ovakvi mladi pozivi daju jednu nepristrasnu situaciju u trenutku odabira projekata i mladim i neafirmisanim umetnicima pružaju šansu da postanu vidljivi u moru drugih, iskusnijih i zrelijih umetnika - naglašava Sara.
Ona godišnje ispunjava veliki broj prijava i smatra da treba da se uspostave neke standardizovanije forme koje će se odnositi na sve kulturne sadržaje.
- Kada sam se prvi put prijavljivala na konkurs, bilo mi je komplikovano da ispunim sve formulare koji su bili neophodni. Svesna sam da je ovaj proces standardizacije komplikovan i da će možda proći godine dok se ovako nešto ne ostvari u našoj zemlji, ali nije loše predložiti i imati ovu ideju. Ko zna, možda jednog dana, ova moja konstatacija bude imala uticaja na promenu koja će se zapravo i dogoditi. Što se tiče teme konkursa, ni jedne godine nisam imala problema sa tim. Moj rad se inače zasniva na konceptima koji su vrlo bliski onome što je sama tema konkursa. Tako sam uz neke minimalne modifikacije sopstvenog plana izložbe, uspela da prilagodim koncept sopstvene izložbe zadatoj temi konkursa. Drago mi je zbog toga, jer je to i cilj, da publici prikažem ono što je moj rad - kaže Sara Masnikosa.
- Ko su moji uzori? Nisam sigurna koliko bi bila nepristrasna u odabiru dobrih lokalnih i nacionalnih umetnika. Živim sa njima, sarađujem sa njima, a neke od njih tek upoznajem. Od svakog od njih učim i motivišu me, ali i podstiču da budem bolja u onome što radim - naglašava Sara Masnikosa.
Nastavak saradnje sa Fondacijom
Za Saru je ovo treći put kako sarađuje sa Fondacijom "Novi Sad – Evropska prestonica kulture". Pre dve godine bila je deo tima koji je predstavljao Novi Sad u St. Poltenu u Austriji na izložbi Young Serbian Contemporary u Galeriji Auštellungsbrücke – zvaničnoj galeriji Vlade Donje Austrije. Prošle godine je takođe bila deo Kaleidoskopa kulture kada je realizovan projekat Ambijent za štucanje u Kulturnoj stanici Rumenka.
- Ova iskustva bila su moja motivacija u trenutku kada sam se opet odazvala ovom javnom konkursu. Kada sam se prvi put prijavljivala na konkurs Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture", poziv se odnosio samo na umetnike koji žive u Novom Sadu i studente Akademije umetnosti u Novom Sadu. Pošto živim u Paraćinu, tada sam se na konkurs prijavila kao student master akademskih sudija na Akademiji umetnosti. Naredne godine sam bila prijatno iznenađena time što je objavljen poziv koji se odnosio na umetnike iz cele Srbije. Iako nisam više bila student Akademije umetnosti, postojala je mogućnost da se prijavim. Ovakvi javni konkursi nude mogućnost mladim umetnicima, koji su tek na početku svojih karijera da predstave svoj rad, ali i da taj njihov rad bude podržan, u ovom slučaju od strane Fondacije "Novi Sad – Evropska prestonica kulture", pa im se time daje motivacija za dalji rad i nove projekte - kaže Sara.
Titula EPK napravila promene i van Novog Sada
Mlada umetnica ističe kako je titula koju je Novi Sad poneo napravila promene u kulturi, ne samo jednog grada, već i mnogo šire od toga. Ona je omogućila umetnicima da budu deo značajnih projekata, ali i mnogi od njih su dobili šansu da rade u izmenjenim, sređenijim i funkcionalnijim prostorima.
- Pošto živim u maloj sredini, gde ne postoje kvalitetna kulturna dešavanja, ovaj preobražaj koji je Novi Sad doživeo, mogu da posmatram kao stvarno ultimativnu formu evolucije kulturnog, a zajedno sa kulturnim i socijalnog aspekta jednog grada i sve to u vremenskom periodu od samo nekoliko godina. Pored ova dva aspekta, Kaleidoskop kulture doprineo je još jednom, a to je ekonomski - priča Sara.
Ona dodaje kako danas ima mnogo novih ljudi koji su dobili šansu da rade u kulturi u prethodnih nekoliko godina.
- U okviru izgradnje mreže kulturnih stanica, mnogim prostorima je omogućena nova šansa. Kada sam prethodne godine organizovala i realizovala projekat Ambijent za štucanje u Kulturnoj stanici Rumenka, primetila sam da je kvalitetno investiranje u kulturu nekada dovoljno da oživi duh jedne male sredine. Distrikt će biti jedna celokupna i zaokružena forma, pa se nadam da će u godinama ispred nas biti plodonosan za različite vrste stvaralaštva, ali i da će poneti i održati predviđeni kvalitet.
Kako i sama radi na polju vizuelne umetnosti, Sara Masnikosa zapazila je pozitivne promene koje su usledile zahvaljujući Kaleidoskopu kulture.
- Prethodne godine smo bili svedoci nekih zaista sjajnih izložbi. Upoređujući prijavljene kandidate primećuje se sve veća zainteresovanost za ovaj konkurs. Za nas, mlade umetnike, je zaista važno da ono što radimo bude podržano određenim grantom. Kada je izašao konkurs 2023. prenosila sam tu informaciju velikom broju mojih kolega i saradnika i primetila sam da su svi bili prijatno oduševljeni uslovima konkursa - kaže Sara.
- Kada sam 2021. boravila u St. Poltenu u okviru realizacije izložbe Young Serbian Contemporary, nisam bila apsolutno svesna šta je to što nam zapravo donosi Kaleidoskop kulture. Tamo sam upoznala ljude koji su sarađivali sa nama na realizaciji izložbe ali i one koji su radili na tome da njihov grad ima titulu koju je Novi Sad poneo. Iz njihovog oduševljenja, mogla sam konačno da shvatim da imamo nešto zaista važno, ali i koliko je za mene značajno učešće na Kaleidoskopu kulture i to ne samo kao još jedan red u biografiji, već i kao iskustvo konekcije moje umetnosti sa onom koja se širi i van granica naše države - kaže Sara Masnikosa.
Umetnik danas čini promenu
Sara godinama kroz svoju umetnost pokušava da uključi posetioce da budu deo njenog rada, da osete umetnost i da ih ona podstakne na promenu.
- To je moguće, samo treba biti uporan. Međutim, više puta sam govorila o značaju obrazovanja, ne samo kod umetnika, već i kod običnih ljudi, ali onog obrazovanja koje se odnosi na umetnost. Većina nas je stručna za neke svoje oblasti, i postoji veliki broj ljudi koji imaju neki osećaj za to šta je lepo, ali mislim da je ključno i nužno u samom procesu približavanja umetnosti običnom čoveku baš to umetničko obrazovanje. Dakle, da bi se publika proširila i da bi sve oblasti umetničkog izražavanja imale uticaja, nužno je podržati likovno obrazovanje i ljude koji se time bave. Danas umetnik nije samo ona osoba koja zna da kroz svoju umetnost predstavi lepo ili ružno, umetnik danas čini promenu, možda i minimalnu, ali umetnost je svuda oko nas - zaključila je Sara Masnikosa.
B. Pavković