Сара Масникоса: Многи људи данас добијају шансу да раде у култури
- Пројекат чини изложба "Сигуран сам да разумемо" („И’м суре ње ундерстанд“). Концепт саме изложбе блиско је повезан са идејом анализе овогодишње теме конкурса – Нераскидиве везе. Отуђеност и заједништво, индивидуа и његово место у различитим системима, међусобни односи који се стварају у оквиру тих система, јесу заправо идеје које се провлаче кроз основу истраживања у оквиру ове изложбе - овако причу о свом пројекту започиње Сара Масникоса, која ће своју изложбу представити публици у оквиру овогодишњег шестог Калеидоскопа културе.
Масникоса додаје да је циљ пројекта реализација ове изложбе и њена презентација публици у оквиру овогодишњег фестивала. Такође, каже Сара, ово излагање се дотиче и презентације младих уметника на сцени и редовног праћења рада и развоја стваралаштва у националним оквирима.
- Оно што је специфично је промоција једне врсте уметности и садржаја који се разликују у смислу класичних средстава уметничког изражавања. Као резултат који се издваја је управо то омогућавање непрекидног учествовања и праћења стваралаштва индивидуалног уметника, кроз подршку за излагање на националним конкурсима овог нивоа - каже Сара.
Она истиче како је ово друга година како се на јавни конкурс Фондације "Нови Сад – Европска престоница културе" пријављују уметници из целе Србије.
- Код нас постоји мали број позива који се односе на уметнике из целе државе и већина тих позива има вишегодишњу традицију, али и вишегодишње критеријуме. Критеријуми су одређени према само једној врсти садржаја, без обзира на квалитет уметничког рада. Зато овакви млади позиви дају једну непристрасну ситуацију у тренутку одабира пројеката и младим и неафирмисаним уметницима пружају шансу да постану видљиви у мору других, искуснијих и зрелијих уметника - наглашава Сара.
Она годишње испуњава велики број пријава и сматра да треба да се успоставе неке стандардизованије форме које ће се односити на све културне садржаје.
- Када сам се први пут пријављивала на конкурс, било ми је компликовано да испуним све формуларе који су били неопходни. Свесна сам да је овај процес стандардизације компликован и да ће можда проћи године док се овако нешто не оствари у нашој земљи, али није лоше предложити и имати ову идеју. Ко зна, можда једног дана, ова моја констатација буде имала утицаја на промену која ће се заправо и догодити. Што се тиче теме конкурса, ни једне године нисам имала проблема са тим. Мој рад се иначе заснива на концептима који су врло блиски ономе што је сама тема конкурса. Тако сам уз неке минималне модификације сопственог плана изложбе, успела да прилагодим концепт сопствене изложбе задатој теми конкурса. Драго ми је због тога, јер је то и циљ, да публици прикажем оно што је мој рад - каже Сара Масникоса.
- Ко су моји узори? Нисам сигурна колико би била непристрасна у одабиру добрих локалних и националних уметника. Живим са њима, сарађујем са њима, а неке од њих тек упознајем. Од сваког од њих учим и мотивишу ме, али и подстичу да будем боља у ономе што радим - наглашава Сара Масникоса.
Наставак сарадње са Фондацијом
За Сару је ово трећи пут како сарађује са Фондацијом "Нови Сад – Европска престоница културе". Пре две године била је део тима који је представљао Нови Сад у Ст. Полтену у Аустрији на изложби Young Сербиан Contemporary у Галерији Auštellungsbrücke – званичној галерији Владе Доње Аустрије. Прошле године је такође била део Калеидоскопа културе када је реализован пројекат Амбијент за штуцање у Културној станици Руменка.
- Ова искуства била су моја мотивација у тренутку када сам се опет одазвала овом јавном конкурсу. Када сам се први пут пријављивала на конкурс Фондације "Нови Сад – Европска престоница културе", позив се односио само на уметнике који живе у Новом Саду и студенте Академије уметности у Новом Саду. Пошто живим у Параћину, тада сам се на конкурс пријавила као студент мастер академских судија на Академији уметности. Наредне године сам била пријатно изненађена тиме што је објављен позив који се односио на уметнике из целе Србије. Иако нисам више била студент Академије уметности, постојала је могућност да се пријавим. Овакви јавни конкурси нуде могућност младим уметницима, који су тек на почетку својих каријера да представе свој рад, али и да тај њихов рад буде подржан, у овом случају од стране Фондације "Нови Сад – Европска престоница културе", па им се тиме даје мотивација за даљи рад и нове пројекте - каже Сара.
Титула ЕПК направила промене и ван Новог Сада
Млада уметница истиче како је титула коју је Нови Сад понео направила промене у култури, не само једног града, већ и много шире од тога. Она је омогућила уметницима да буду део значајних пројеката, али и многи од њих су добили шансу да раде у измењеним, сређенијим и функционалнијим просторима.
- Пошто живим у малој средини, где не постоје квалитетна културна дешавања, овај преображај који је Нови Сад доживео, могу да посматрам као стварно ултимативну форму еволуције културног, а заједно са културним и социјалног аспекта једног града и све то у временском периоду од само неколико година. Поред ова два аспекта, Калеидоскоп културе допринео је још једном, а то је економски - прича Сара.
Она додаје како данас има много нових људи који су добили шансу да раде у култури у prеthodnih неколико година.
- У оквиру изградње мреже културних станица, многим просторима је омогућена нова шанса. Када сам prеthodnе године организовала и реализовала пројекат Амбијент за штуцање у Културној станици Руменка, приметила сам да је квалитетно инвестирање у културу некада довољно да оживи дух једне мале средине. Дистрикт ће бити једна целокупна и заокружена форма, па се надам да ће у годинама испред нас бити плодоносан за различите врсте стваралаштва, али и да ће понети и одржати предвиђени квалитет.
Како и сама ради на пољу визуелне уметности, Сара Масникоса запазила је позитивне промене које су уследиле захваљујући Калеидоскопу културе.
- Prеthodnе године смо били сведоци неких заиста сјајних изложби. Упоређујући пријављене кандидате примећује се све већа заинтересованост за овај конкурс. За нас, младе уметнике, је заиста важно да оно што радимо буде подржано одређеним грантом. Када је изашао конкурс 2023. преносила сам ту информацију великом броју мојих колега и сарадника и приметила сам да су сви били пријатно одушевљени условима конкурса - каже Сара.
- Када сам 2021. боравила у Ст. Полтену у оквиру реализације изложбе Young Сербиан Contеmporary, нисам била апсолутно свесна шта је то што нам заправо доноси Калеидоскоп културе. Тамо сам упознала људе који су сарађивали са нама на реализацији изложбе али и оне који су радили на томе да њихов град има титулу коју је Нови Сад понео. Из њиховог одушевљења, могла сам коначно да схватим да имамо нешто заиста важно, али и колико је за мене значајно учешће на Калеидоскопу културе и то не само као још један ред у биографији, већ и као искуство конекције моје уметности са оном која се шири и ван граница наше државе - каже Сара Масникоса.
Уметник данас чини промену
Сара годинама кроз своју уметност покушава да укључи посетиоце да буду део њеног рада, да осете уметност и да их она подстакне на промену.
- То је могуће, само треба бити упоран. Међутим, више пута сам говорила о значају образовања, не само код уметника, већ и код обичних људи, али оног образовања које се односи на уметност. Већина нас је стручна за неке своје области, и постоји велики број људи који имају неки осећај за то шта је лепо, али мислим да је кључно и нужно у самом процесу приближавања уметности обичном човеку баш то уметничко образовање. Дакле, да би се публика проширила и да би све области уметничког изражавања имале утицаја, нужно је подржати ликовно образовање и људе који се тиме баве. Данас уметник није само она особа која зна да кроз своју уметност представи лепо или ружно, уметник данас чини промену, можда и минималну, али уметност је свуда око нас - закључила је Сара Масникоса.
Б. Павковић