Izložba u galeriji Šok zadruge
U galeriji Šok zadruge, u Novom Sadu, početkom nedelje, otvorena je izložba „Gorenje“ kustoskinje Milice Dukić, koja je i učesnica ove grupne izložbe na tragu publici dobro poznatog serijala „Granična područja erotike“ nekadašnje Art klinike.
Pored Milice Dukić, na izložbi su još zastupljeni radovi Monike Sigeti, Nikole Džafa, Bojana Dojkića, Gabriele Hajzler, Asje Komadine, Konstantinosa Petrovića, Dejana Jankova i Vladimira Ilića.
- Izložba „Gorenje“ nas navodi da erotiku sagledamo u drugačijem odnosu prema graničnosti. Ovoga puta, u prvom planu nisu njena granična područja, nego upravo tematika i problematika erotike u graničnim područjima i u ograničenjima. Sa izbijanjem pandemije virusa kovid-19, mnoge države, uključujući i Srbiju, uvele su niz restriktivnih, ograničavajućih mera. Te mere su rezultovale zatvorenim granicama, zatvorenim gradovima, ukidanjem međunarodnog prevoza, vremenskim i prostornim ograničavanjem kretanja i na nivou samih gradova. U takvim uslovima, ljudi koji nisu u vezi/ braku imaju na raspolaganju samo svoje sugrađane, a u strožim uslovima, samo sugrađane u krugu od 400 metara koliko im je dozvoljeno da se kreću – zapisala je o aktuelnoj izložbi u Šok zadruzi Sonja Jankov. - Savremeni menadžment krize erotiku ograničava na polje nacije, grada, kvarta, komšiluka, a time često i na polje iste etničke pripadnosti, uskraćujući mnoga mesta susreta zatvaranjem javnih prostora. U takvom okruženju, nove međunarodne romanse i brakovi postaju nemogući. Svet počinje da se (ponovo) okreće oko dostupnosti resursa, dostupnosti posla, mogućnosti plaćanja računa, otplaćivanja dugova. Erotika u tom kontekstu postaje ekvivalentna sa grejnim aparatima koji rade ako može da se plati račun za struju i koji greju ako ih domaćinstvo poseduje ili može da dođe do njih. Međutim, fabrke koje proizvode grejne aparate, poput marke Gorenje, takođe nude i zamrzivače i frižidere – aparate koji stvaraju nove mikro-klime, koji produžavaju hranljivost materije, koji u ekosistemu ostavljaju hranu na raspolaganju radije nama nego bakterijama i plesnima. Takve fabrike nude i aparate za pročišćavanje, i upravo sve to radi i erotika – greje, stvara novu klimu/ekosistem, pročišćava, održavajući na taj način pojedince, domaćinstva, zajednice, narode. Ova izložba, simbolično nazvana Gorenje, pokušaj je da umetnost postane fabrika erotike, kao kontrast fabrikama brojeva zaraženih i preminulih, brojeva koji u mnogim državama prelaze hiljade i počinju da liče na neimenovane brojeve ubijenih i nestalih u raznim ratovima. Umetnost iz tog razloga, u vreme pandemije, izrasta iz leda, iz pepela, iz zatvorenih granica, iz fabrika – u erotiku.
Uz podsećanje da galerija Šok zadruge nema zvanični depo, nego golubarnik/ pingvinarnik co-working prostor u kojem je stalno izložena i fluidna kolekcija savremene umetnosti, umetnici-zadrugari apeluju da se svi zainteresovani, usled trenutne situacije sa pandemijom, pri poseti izložbe pridržavaju svih mera predostrožnosti.
Izložba „Gorenje“ je podržana od strane Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i Gradske uprave za kulturu Novog Sada, a otvorena je do 21. novembra.
I. Burić